Bilder på Dopplerenhet 002

Dopplerenhet 002 tillverkades i England av Decca Navigator Co för AJ37 Viggen. Det var samma typ av dopplerenhet som utvecklats för attackflygplanet Tornado. Den svenska varianten blev speciellt utformad för att få plats i Viggens högra vinge.
Signalerna från Dopplerenhet 002 skickades i digitalt format till centralkalkylator CK37 där de ingick som faktorer för navigeringsberäkningar.
 

Dopplerenhet 002 - Decca Type 9307SA1R
M3353-002010

Elektroniken och antennerna är hopbyggda till en enhet som monteras på flygplanets undersida. Den benämns ibland som antenn/elektronikenhet. Dess chassi utgör en del av flygkroppen och den är därför mycket omsorgsfullt monterad med 48 tätt sittande skruvar.
Sändar- och mottagarantennerna utgörs av slitsade vågledare som skyddas av plana glasfiberradomer. Mellan antennerna sitter ett septum för att motverka strålning från sändaren till mottagaren. Antennerna sänder ut och tar emot energin i tre lober.
Sändarantennen matas från sändaren via tre vågledarportar. På motsvarande sätt har mottagarantennen tre portar som leder in signaler till mottagarkretsarna.
 

Antennerna
Sändar- och mottagarantennerna utan radomer. Lägg märke till att slitsarna i sändarantennen till vänster alla är skurna åt samma håll. I mottagar-antennen är slitsarna skurna varannan rakt och varannan snett. Det finns 4 portar till antennerna. Utformningen av slitsarna och vilka portar som används bestämmer lobbildningen.
Sändaren
Den utgörs av två hopmonterade mikrovågs-generatorer med en kylluftkanal emellan. De ansluter mot sändarantennerna via vågledarna till vänster och till höger. Sändarfrekvensen är 13,3143 GHz respektive 13,325 GHz och uteffekten ca 120 mW. Kylluften kommer in via munstycket och siliconslangen till höger. En liten del av kylluften avleds genom metallröret för kylning av kretskorten.
Vågledare och fasta koaxilledningar leder effekten från mikrovågsgenerator 1 till två av portarna i sändarantennen. Den gröna kontakten ansluter mikrovågsgeneratorerna till +24 V.
Till vänster anslutningen för kylluft från flygplanets kylsystem.
Mottagare
Det finns igen egentlig mottagare utan signalerna från mottagarantennen leds direkt, via vågledare, in till blandare som är hopbyggda med MF-förstärkarna. Blandardioderna är monterade i hållare inlagda i vågledarna.
Mellan MF-enheternas vågledare och antennanslutningen finns PIN-dioder som stänger antennportarna när självtest initieras.
Referensförstärkaren
Den är via vågledare kopplad till en port i sändarantennen för att erhålla en liten del av de utgående signalerna. Signalerna leds in till blandardioder som sitter i hållare inbyggda i vågledaren. Den resulterande signalen används för att kompensera för eventuell frekvens-variation i mikrovågsgeneratorerna. 
Till höger vågledare och koaxialledningar som ansluter mikrovågsgenerator 2 till sändarantennens port och till MF-enhet A och B.
Elektroniken
Till vänster sitter kraftenheten och till höger sändaren. Däremellan kretskort med förstärkare och beräkningskretsar. Främst syns MF-förstärkarna A och B till vänster och till höger referensförstärkaren samt vågledare och fasta koaxialledningar. Längst bak finns MF-förstärkare C och ytterligare vågledardetaljer.
MF-enheternas utsignaler består av MF-frekvensen på 10,5 MHz plus dopplerskiftet. Signalerna går till de tre LF-förstärkarna, som syns främst bland kretskorten. Här utvinns dopplerskiftet som i sin tur får modulera en 100 kHz fyrkantvåg för vidare utvärdering. 
Den mångpoliga kontakten ansluter mot flygplanskablaget. En drifttidmätare visar hur många timmar enheten varit i drift. FMV-skylten anger M-nummer, benämning, beteckning, serienummer, tillsynsdatum och modifierings-status.
Bakom plåtvinkel syns kraftenheten. Den matas med 1-fas 115 V, 400 Hz från flygplanets elsystem. Efter likriktning, filtrering och stabilisering förses övriga enheter med +50 V, +24 V, +5 V och -10 V.
Från vänster - MF-enhet A, MF-enhet B, referensförstärkare samt vågledare. Fasta koaxialledningar går från sändaren till sändarantennen och MF-förstärkare A och B.
De tre närmaste kretskorten är LF-förstärkarna som detekterar och förstärker doppler-signalerna som sedan efter utvärdering i efterföljande kretsar resluterar i information om flygplanets längs- och tvärshastigheter.

Text och bild Göran Svanborg - 2013-05-28