Drakenflygplanen
J35B, J35D, S35E,
J35F och J35J blev utrustade med ett relativt avancerat analogt
datasystem DS-2, som utvecklat av svenska företaget ARENCO på
uppdrag av KFF. Systemet avsåg att integrera nästan hela flygplanens
avionik. Det var trots sin analoga utformning avsevärt komplicerat
speciellt i funktionerna för omvandling och distribution av styrdata
från markorganisationens STRIL 60- system.
DS-2
utgjorde tillsammans med de egna och samarbetande systems indikatorer
ett komplett informationssystem för att flygplanen på ett utmärkt sätt,
i alla väder och mörker kunde flygas och diskret ledas till det utvalda
målet, anfalla detta med optimal vapeninriktning samt återledas och
navigera till samt landa på den utvalda hemmabasen.
Samarbetande och abonnerande system var
Navigeringsradar
PN-594,
Flyglägesinstrument FLI-25
i J35B/D,
FLI-27/35
i J35F/J och
FLI-29 i S35E
samt
Styrautomat SA-05B och senare
SA-05C.
I Drakens jaktversioner ingick även samarbetet med
Styrdataomvandlare FD-10 i J35B/D och
FD-11 i J35F/J,
sikte S-7A-2 i J35B/D och
S-7B3/31 i J35F/J
samt
siktesradar PS-03 i J35B/D och
PS-01/011 i J35F/J.
Datasystemet var avsett för bearbetning och sammanställning av
höjd-, fart- och avståndsinformationer samt styrinformation från
markorganisation STRIL60. Det utnyttjas även för höjd- fart- och
flygskedesberoende omkopplingar. DS-2 omfattades av en Luftdataenhet
LD-2 och en Datacentral DC-2 samt Indikatorer för höjd, fart-
och mach-indikeringar.
Luftdataenheten LD-2 bestod av en Tryckenhet och en Servoenhet.
Tryckenheten omvandlade statiska (höjd) och totala (fart) lufttryck till
elektriska signaler för styrning av systemets Höjdindikator och
Mach/Fartindikator och till Servoenheten. Servoenheten bestod av
flertalet elektriska servon vars uppgift var att tillsammans med höjd-
och fartinformationerna, inställt marktryck, ytterlufttemperaturen och
anfallsvinkeln beräkna höjd-, fart- och machtalsinformationer till DC-2
och till S-7A/B och SA-05B/C samt machtalet till Mach/Fartindikatorn.
Datacentralen DC-2 utgjorde hjärnan i datasystemet. Av de mottagna
informationerna från LD-2 och Flyghöjdinställaren (ej i J35J)
samt FLI-25/27/29, FD-10/11, PN-594 och PS-03/01/011
kopplades vissa direkt eller efter bearbetning och sammanställning i
DC-2 vidare till respektive abonnenter. Informationen ut från DC-2
matades till systemets Styrindikator, Avstånd-Höjd-Kommando –
AHK-Indikator (AH-indikator i S35E), FLI Kursindikator
(Flyglägesindikatorn i S35E) samt PS-03/01/011 Indikator (ej
S35E).
De
flygskedesberoende omkopplingarna styrdes i grunden från PN-594
Manöverlåda samt i J35B/D/F/J även från STRIL60 via FD-10/11 samt
med impuls från PS-03/01/011. Omkopplingarna påverkade överföringar av
många olika informationer liksom avståndet till markfyrar, flyghöjd och
glidbana vid landning. I J35B/D/F/J överfördes, via omvandling i
FD-10/11 STRIL60-information om Uppdragsskede, Målhöjd,
Klartextkommandon, Anflygningskurs, Målbäring samt Målavstånd till AHK-
Styr-, Kurs- och PS-3/01/011 Indikatorerna.
Höjd-, Fart- och Machgivarna informerade SA-05B/C och
FLI-25/27/29/35 samt S-7A/B olika funktionsdelar om det aktuella
flygfallet avseende atmosfärens inverkan och flygplanets förflyttning
samt för korrigering av riktmedlet vid skjutning med jaktraketer JRAK,
automatkanon AKAN samt för skjutgränsberäkningen för jaktrobot
RB24B/J
och styr- och skjutvillkor för
RB27
och RB28.
Glidbaneberäkningen utfördes vid navigering (ej i J35J) och landning
med LD-2 som höjdgivare, FLI-25/27/29 Kursinställare som bankursgivare
och PN-594 som avståndsmätare och riktnings- och sidlägesgivare.
Flygplanets avvikelse från glidbanan presenterade på Styrindikatorns
korsvisare.
Den
höjd- och fartberoende omkopplingen inkopplade en Landställsvarning
för att flygföraren inte skulle glömma att fälla ut landningsstället.
I J35J
ersattes LD-2 av en digital luftdataenhet
LD-8, vilken för sin funktion,
till 100 % anpassades till samarbetande enheter i DS-2 och övriga
abonnerande system.
Reservinstrument för ovan beskrivna utrustnings höjd- och
fartpresentation utgjordes av mekaniskt uppbyggda Höjd- och
Fartinstrument av äldre typ.
Skrivet
av Göran Hawée
Senast uppdaterad 2010-06-03
Källor:
|