För att
kunna flyga i alla väder och i mörker krävdes i ett jaktflygplan
information till föraren från instrument som ersatte de yttre
referenserna. Även flygplanets taktiska system och styrautomat behövde
motsvarande information. Drakenflygplanen
J35A,
J35B,
J35D samt
S35E var
utrustade med avionik för
detta ändamål i form av ett avancerat flyglägesinmätande system.
Flyglägesinstrumentens uppgift var att ge flygföraren information om
flygplanets momentana läge relativt jordytan, det vill säga
flygplanets roll- tipp- och kursvinklar. Vinklarna presenterades på
speciella Indikatorer och sändes via elektriska lägesgivare även
till
styrautomat SA-51A i J35A och
SA-51B i
J35B och till
SA-05-B/C i J35D och S35E, till
sikte S-6B i J35A och
S-7A i J35B/D samt till
siktesradar PS-02 i J35A och PS-03
i J35B/D.
Gemensamt för FLI-23,
FLI-25 och FLI-29
Flyglägesgivaren innehöll ett lodgyro och ett kursgyro.
De hade, upphängda i ett gemensamt kardansystem full frihet för
att bevara sina lod- och vågreferenslägen oavsett flygplanets läge. Den
mätte flygplanets lägesförändringar och lämnade via Förstärkare
signaler till anläggningens instrument och till övriga abonnerande
system. Gyrona hölls stabiliserade relativt horisontal- och
vertikalplanet av pendelstyrda övervakningssystem vilka även varnade vid
eventuella fel.
Kursgivaren avkände det jordmagnetiska fältet och förmedlade
styrsignaler för övervakning av kursgyrot relativt kompassnorr.
Inställningar på Manöverlådan styrde tillsammans
med ett korrektionsnät kompensering för eventuell magnetiska krafter i
och utanför flygplanet eller för jordrotationen och flygplanets
förflyttning över jordytan beroende på latitud, kursvinkel och
flygplanets hastighet.
Flyglägesinstrument
FLI-25
Denna
utrustning togs först i bruk i J35B och senare i J35D.
Den var väl anpassad för jaktflygplanens operativa uppgift med
integrerade presentationer av inkommande styrinformation från
markorganisation. I anläggningen ingick en Horisontindikator för
presentation av flygplanets roll- och tippläget samt en Kursindikator
för att visa flygplanets kurs och dataöverförd styrkurs från marken
eller landningskurs. Manuellt beordrad styrkurs eller landningskurs
ställdes in med en Kursinställare.
Flyglägesinstrument
FLI-23
Flyglägesinstrument
FLI-29
Denna
utrustning ingick i S35E och var i grunden ett identiskt FLI-25-system.
Enda skillnaden var att de separata Horisont- och Kursindikatorerna hade
ersatts med en integrerad Flyglägesindikator vilken hade
gemensam presentation av roll- tipp och kursvinklarna, en integrerad
Korsvisare ingående i navigeringssystemet för glidbanepresentation samt
indikering av manuellt beordrad kurs och landningskurs vilka inställdes
med Kursinställaren.
Reservinstrument
För
horisontpresentation fanns från början endast en Svängindikator.
Denna kompletterades i början av 1970 med en mekaniskt uppbyggd
Reservhorisont med begränsad frihet. Reservinstrument för
kurspresentationen utgjordes av en enkel magnetisk Reservkompass.
Senast
uppdaterad 2017-12-12
Källor:
Beskrivning J35A
SFI
J35A och D, Beskrivning och handhavande.
Beskrivning FLI-23
|