Flygradarstation PS-43.
Notis 2
Första svenska spaningsradarn i flygplan
PS-43 (PS-431 och PS-432) var främst avsedd för
spaning över land och vatten och för attackanfall mot mark- och sjömål.
Navigatören hade möjlighet att med den rörliga antennen utföra
automatisk spaning eller manuell målföljning i riktning (sida och höjd).
Flygförarens indikator användes huvudsakligen för navigering. Starka
(störande) markekon kunde dämpas på avstånd upp till 12 km.
Antennen som var en svensk konstruktion
manövrerades hydrauliskt i sida ,höjd och roll. Den var gyrostabiliserad
via flygplangyrot i höjd och roll. Antennreflektorn var paraboloid med
elliptisk projektion (se foto)
PS-43 var en pulsmodulerad radar på X-bandet d.v.s.
med ca 3 cm våglängd och kunde arbeta på hög höjd.
Högspänningsenheter och vågledarsystem mellan
sändare/mottagare och antennen var satta under övertryck.
Skrivet av Alf Gustavsson
Senast uppdaterad 2017-05-03
Läs mer:
Beskrivning Spaningsradar PS-431/A.
Beskrivning Spaningsradar PS-432/A. |