Operativ Tidsperiod
 


                               /-------------------/
     ---|-------|--------|--------|--------|--------|--------|--------|--------|--------|------
      1945  1950              1960              1970              1980              1990

 

Avioniksystem J32B                                            Notis 2

 

 

 

J32B med fyra RB24B

 

 

 

 

J32B med JRAK-kapslar

 

 

 

Avioniksystem J32B översikt Större bild

 

 

 

J32B blev i sin systemutformning det första svenska allvädersjaktflygplanet med raket- och robotvapen. System J32B kunde därför i sin taktiska funktion tillsammans med Stridsledningssystemet STRIL50 och senare STRIL60 operera i alla väder och i mörker för bekämpning av fientligt bombflyg på hög höjd. Flygplanets uppträdde stridsmässigt med taktiken Hundkurveanfall HK med jaktrobot RB24B och Jaktkurveanfall JK med 7.5 cm JRAK samt med 30 mm automatkanoner AKAN

Avioniken i J32B omfattade vid leveransen 1958

 

En del av dessa systemenheter var integrerade till en helhet som kunde utföra de taktiska funktionerna.

 

Efter hand moderniserades eller tillkom nya systemenheter.

 

Ny / kompletterad avionik omfattade 1960-62

  • Styrautomat SA-04

  • Flygradio FR14 (reservradio)

  • Sikte S-6A

    • Mörkerenhet A ME (IR-kamera AN/AAR-4)

    • Skjutgränsberäknare A L4 (för RB24B)

  • Igenkänningsradar IK PN-794 (ersätter Saturnus)

Den ändrade avioniken omfattade 1967

  • Flygradio FR-12 (införande av 50kHz kanalseparation)

Avioniksystemet i J32B hade efter samtliga dessa ändringar nått sin slutliga utformning som ett optimalt integrerat avioniksystem.

Avioniksystem J32B översikt

  • Primärdatainstrumenten mätte och visade luftdatastorheter som höjd, fart och mach-tal och Radarhöjdmätare PH-11 mätte och visade realhöjd till underliggande mark eller vatten.

  • Navigeringsutrustningen PN-505 angav flygplanets position i förhållande till navigeringsfyrar och landningsbasen.

  • Flyglägesinstrumenten visade samt lämnade uppgift till andra abonnerande system om flygplanets tipp- och rollattityd samt kurs.

  • Siktesradar PS-42 och Mörkerenheten ME i S-6B ingick i målinmätningssystemet MIS mot olika typer av luftmål. Radarn kunde följa målet i sida och höjd samt avstånd och ME presenterade målet i sida och höjd.

  • Kommunikationsutrustningen utgjordes av FR-12 och senare FR12/14 samt av taktisk IK Sarturnus och senare PN-793. Flygradion hade dubbla system för säkerhet och IK-utrustningen hade enbart svarsfunktion.

  • Styrautomaten SA-04 förbättrade flygplanets flygegenskaper i girplanet samt hade hållfunktion för kurs.

  • Beväpningssystemet med sikte S-6A möjliggjorde målinriktning, val av vapen, preparering av RB samt avfyring och nödskjutning/nödfällning av hängda vapen.

Källor:
Beskrivning J32B del 1 o 2
SFI Beskrivning och handhavande J32B

Skrivet av Göran Hawée
Senast uppdaterad 2009-12-02