Operativ Tidsperiod


                          
/
---------------------------/
---|--------|--------|--------|--------|--------|--------|--------|--------|--------|----------
  1945  1950                1960               1970               1980                1990
 

 

 

Avioniksystem S32C                           Notis 2
 













S32C

S32C








Avioniksystem S32C översikt
Avioniksystem S32C översikt Större bild



 

Allmänt
S32C blev i sin systemutformning det första tvåsitsiga svenska spaningsflygplanet med kapacitet att flyga i alla väder och i mörker för spaning med olika typer av kamera-utrustningar och ändamålsenliga tillbehör.
System S32C kunde tillsammans med markorganisationen STRIL 50 och senare STRIL 60 och med sin möjlighet till låghöjdsuppträdande i hög fart utföra överraskande offensiv spaning, långt från landets gränser. Flygplanets avancerade kameror tillsammans med det speciella kamerasiktet tillät spaning och fotografering av angelägna objekt, oavsett flyghöjd och fart.
Kamerainstallationen var tillverkad av Fairchild i USA och Williamsson och Vinten i England samt kamerasiktet av Ljungner i Sverige.


Avioniken i S32C omfattade vid leveransen från Saab
1958...1959

·           Flyglägesinstrument

o       Horisontgyro

o       Kursgyro

·           Flygradio                                     FR-12

·           Navigeringsradar                       PN-505

·           Igenkänningsradar                     IK Saturnus

·           Radarhöjdmätare                       PH11

 

Efter hand moderniserades eller tillkom nya systemenheter.

 

Den nya avioniken som tillkom från 1959

·           Spaningsradar                           PS-432

·           Indikatorkamera

·           Bandspelare                               FB-1

·           Styrautomat                                SA-04

 

En del av dessa systemenheter var integrerade till en helhet som kunde utföra de taktiska funktionerna

 

Den nya avioniken som tillkom från 1961-62

·           Flygradio                                     FR14 (reservradio)

·           Igenkänningsradar IK                 PN-794 (ersätter Saturnus)

 

Ny avionik från 1966

·           Radarvarnare

o       Varningsutrustning         APP-11

o       Förstärkare                     F9/5

·           Fällare                                         BOX-3

·           Remsor                                       Radarstörning

 

Ändrad avionik från 1967

·           Flygradio                                     FR-12 (införande av 50kHz kanalseparation)

 

Avioniksystemet i S32C hade efter dessa kompletteringar och ändringar nått sin slutliga utformning med ett optimalt integrerat avioniksystem.

 

Avioniksystem S32C översikt

·           Primärdatainstrumenten mätte och visade luftdatastorheter som höjd, fart och mach-tal och radarhöjdmätare PH-11 mätte och visade realhöjd till underliggande mark eller vatten.

·           Navigeringsutrustningen PN-505 angav flygplanets position i förhållande till navigeringsfyrar och landnings-basen.

·           Flyglägesinstrumenten visade samt lämnade uppgift till andra abonnerande system om flygplanets tipp- och rollattityd samt kurs.

·           Radar PS-432 ingick i målspaningssystemet mot olika typer av mark- och sjömål. Radarn kunde presentera fartyg, öar, kustlinjer och större städer. Indikator-kameran dokumenterade för senare granskning av radarbilden.

·           Kommunikationsutrustningen utgjordes av FR-12 och senare FR12/14 samt av taktisk IK Saturnus och senare PN-793. Flygradion hade dubbla system för säkerhet och IK-utrustningen hade enbart svars-funktion.

·           Styrautomaten SA-04 avlastade flygföraren och för-bättrade flygplanets flygegenskaper i girplanet samt hade hållfunktion för kurs.

·           Kamerasiktes- och kamerasystemen möjliggjorde siktning och fotografering av objekt på olika höjder och farter samt under mörker.

·           Motmedelsutrustningen med Radarvarnare APP-11 och Fällare BOX-3 varnade och försvårade radarföljning för förföljande fientlig jaktflyg eller radarlett luftvärn.

 

Källor:
Beskrivning och SFI för FPL32
 

Skrivet av Göran Hawée
Senast uppdaterad 2009-12-12