Allmänt
S32C
blev i sin systemutformning det första tvåsitsiga svenska
spaningsflygplanet med kapacitet att flyga i alla väder och i mörker för
spaning med olika typer av kamera-utrustningar och ändamålsenliga
tillbehör.
System S32C kunde tillsammans med markorganisationen STRIL 50 och senare
STRIL 60 och med sin möjlighet till låghöjdsuppträdande i hög fart
utföra överraskande offensiv spaning, långt från landets gränser.
Flygplanets avancerade kameror tillsammans med det speciella
kamerasiktet tillät spaning och fotografering av angelägna objekt,
oavsett flyghöjd och fart.
Kamerainstallationen var tillverkad av Fairchild i USA och Williamsson
och Vinten i England samt kamerasiktet av Ljungner i Sverige.
Avioniken i S32C omfattade vid leveransen från
Saab
1958...1959
·
Flyglägesinstrument
o
Horisontgyro
o
Kursgyro
·
Flygradio
FR-12
·
Navigeringsradar
PN-505
·
Igenkänningsradar
IK Saturnus
·
Radarhöjdmätare
PH11
Efter hand moderniserades eller tillkom nya
systemenheter.
Den nya avioniken som tillkom från 1959
·
Spaningsradar
PS-432
·
Indikatorkamera
·
Bandspelare
FB-1
·
Styrautomat SA-04
En del av dessa
systemenheter var integrerade till en helhet som kunde utföra de
taktiska funktionerna
Den nya avioniken som tillkom från 1961-62
·
Flygradio
FR14 (reservradio)
·
Igenkänningsradar
IK PN-794 (ersätter Saturnus)
Ny avionik från 1966
·
Radarvarnare
o
Varningsutrustning APP-11
o
Förstärkare F9/5
·
Fällare BOX-3
·
Remsor Radarstörning
Ändrad avionik från 1967
·
Flygradio FR-12
(införande av 50kHz kanalseparation)
Avioniksystemet i S32C hade efter dessa
kompletteringar och ändringar nått sin slutliga utformning med ett
optimalt integrerat avioniksystem.
Avioniksystem S32C översikt
·
Primärdatainstrumenten mätte och visade luftdatastorheter
som höjd, fart och mach-tal och radarhöjdmätare PH-11 mätte och visade
realhöjd till underliggande mark eller vatten.
·
Navigeringsutrustningen PN-505 angav flygplanets position
i förhållande till navigeringsfyrar och landnings-basen.
·
Flyglägesinstrumenten visade samt lämnade uppgift till
andra abonnerande system om flygplanets tipp- och rollattityd samt kurs.
·
Radar PS-432 ingick i målspaningssystemet mot olika typer
av mark- och sjömål. Radarn kunde presentera fartyg, öar, kustlinjer och
större städer. Indikator-kameran dokumenterade för senare granskning av
radarbilden.
·
Kommunikationsutrustningen utgjordes av FR-12 och senare
FR12/14 samt av taktisk IK Saturnus och senare PN-793. Flygradion hade
dubbla system för säkerhet och IK-utrustningen hade enbart
svars-funktion.
·
Styrautomaten SA-04 avlastade flygföraren och för-bättrade
flygplanets flygegenskaper i girplanet samt hade hållfunktion för kurs.
·
Kamerasiktes- och kamerasystemen möjliggjorde siktning och
fotografering av objekt på olika höjder och farter samt under mörker.
·
Motmedelsutrustningen med Radarvarnare APP-11 och Fällare
BOX-3 varnade och försvårade radarföljning för förföljande fientlig
jaktflyg eller radarlett luftvärn.
Källor:
Beskrivning och SFI för FPL32
Skrivet av Göran Hawée
Senast uppdaterad 2009-12-12
|