Styrautomatinstallation J35D, S35E, J35F och J35J Styrautomat SA-05A/B och SA-05C
J35D
S35E
J35F
J35J
Drakenflygplanen
J35D, J35F och J35J
samt S35E hade i likhet med tidigare versioner ett hydraulmanövrerat
servostyrt grundstyrsystem GSS utvecklat av Saab vars höjd- skev- och
sidstyrning utfördes med en styrspak och två pedaler. Som komplement
till GSS fanns en Styrautomat SA-05A/B och en senare utvecklad
SA-05C av Saab Honeywell i USA.
Styrautomaten SA-s uppgift var dels att sörja för automatisk styrning av
flygplanet via GSS i roll-, tipp- och kursled, sk Attitydhållning,
för fartstyrning, s k Machhållning i version SA 05A/B
eller för höjdstyrning, s k Höjdhållning i version SA-05C och dels enbart för stabilisering i tipp- och/eller girplanet
vid manuell styrning med GSS, sk Dämpning.
SA fick sina attitydreferenser från Flyglägesinstrument
FLI 25 i
J35D, FLI 27 i J35F,
FLI 29 i S35E och
FLI 35 i J35J.
Som signalgivare för
dämpfunktionerna användes Momentgyron och ett Renflygningsdon. SA
verkställande organ mot GSS utgjordes av elektrohydrauliska Serieservon
i alla funktioner. För omvandling, förstärkning och anpassning av de
olika signaltyperna hade SA en avancerad avionik samt fartkompenserades
för optimala roderutslag resp Mach- och höjdreferenser från
LD-2 i J35D,
J35F och S35E och från LD-8 i J35J.
I funktionslägena Attityd och/eller Mach eller Höjd
styrdes GSS i seriefunktion, d v s påverkade inte styrspaken så att
flygplanet bibehöll den attityd och det machtal eller den flyghöjd det
hade omedelbart före inkopplingen.
Utifrån detta läge kunde flygföraren med en Svängratt
och/eller Tippreglage samt med en Gir- eller
Rolltrimratt på SA Manöverpanel styra till ny kurs-
och/eller tippattitdyd och/eller ny höjd resp trimma flygplanet i gir
eller rollplanet. Hela funktionen övervakades av ett
Säkerhetssystem som kopplade bort SA vid olika typer av fel samt
gav larm på en Tablå. Funktionen Attityd och/eller Mach alt Höjd kunde
kopplas till ett standby-läge med en Tangent på
styrspaken.
I funktionsläge Dämpning styrdes GSS i seriefunktion att
kompensera för typiska och oönskade tipp- och girsvängningar samt i
girled även för oren flygning vid snedanblåsning eller obalanserad yttre
last.
För urkoppling av samtliga funktioner fanns på styrspaken en central Snabburkopplingsknapp s k SNURK samt en
Huvudströmbrytare på Manöverpanelen.
Skrivet av Göran Hawée
Senast uppdaterad 2011-01-16.