Autotest
Datorstyrd test ur mätteknisk synpunkt
Skrivet av Per-Olof Larsson
2012-06-25
INNEHÅLL
Historik
Systemerfarenheter
Anslutningsplats/väljarsystem/adaptrar/bussar
Lågfrekventa signaler (DC – 1MHz)
Högfrekventa signaler (DC - 500MHz)
Mikrovåg (DC - 18GHz)
Instrumentstyrning
Parallella I/O kanaler
HP-IB-bussen, - IEEE-488 bussen
VXI
Adaptrar
Speciella anpassningar
Spårbarhet
Sammanfattning
Tidigare generation av datorstyrda testare bestod i huvudsak av en
specialdesignad maskinvara (instrument) med en lika specialdesignad programvara
som gjorde systemet o-flexibelt och mycket trögarbetat. Kostnaden för
framtagning och underhåll blev därefter, alltså mycket hög.
I samband med att Hewlett Packard (HP) lanserade sina minidatorer som kunde
anslutas till standardinstrument både från Hewlett Packard och andra
leverantörer öppnades möjligheter att konfigurera testare för de mest skilda
behov.
Läs mer om autotestteknikens utveckling för flygplan 37 och 39 i
denna artikel
skriven av Alf Gustavsson.
Fördelarna var uppenbara:
-
Tillgång till marknadens alla mätinstrument med någon form av datorinterface
vilket medförde högre mätprestanda till ett lägre pris samt tillgång till
service och support.
-
Hewlett Packards utveckling av testprogramspråket BASIC medförde att
objektingenjören (mätteknikern) själv kunde utforma testprogrammet på ett
optimalt sätt utan inblandning av specialutbildade programmerare.
-
Eftersom BASIC är ett interpretativt språk var det lätt att under
utprovningsfasen ändra parametrarna på instrumenten utan omkompilering.
Utprovningen underlättades genom att det var nästan lika lätt att ändra i
programmet som att ställa instrumenten i LOCAL MODE.
-
Testaren hade blivit ett programmerbart UNIVERSALINSTRUMENT! Detta
gällde under förutsättning ATE:n kördes i ”Supervisor mode” som aktiverades
med nyckel som viss personal som till exempel programutprovare hade tillgång
till.
HP hade hittills levererat kompletta testare med maskin/programvara. I samband
med upphandlingen av nästa generation verkstadstestare (ATE10) byttes en stor
del av instrumenteringen och datorsystem ut och FFV fick ansvaret för
instrumentval samt framtagning av drivrutiner för dessa instrument. Kravet var
givetvis att dessa nya instrument skulle vara helt kompatibla ur mätsynpunkt med
den tidigare generationen. Eftersom HP:s nya instrument ej uppfyllde dessa krav
valdes många instrument, däribland nyckelinstrumenten DVM (Digitalvoltmeter) och
Frekvenstidräknare, från andra leverantörer vilket inte mottogs särskilt väl av
HP. Resultatet blev dock lyckat och testprogrammen från ATE1 behövde bara smärre
justeringar. HP hade nu fått beställning på 6 nya testare vilka bara bestod av
datorsystem, väljarsystem samt vissa instrument. FFV hade tagit över
systemansvaret med komplettering av instrument samt driftsättning mot FMV.
Tidigare ATS1 modifierades av FFV till samma status som ATE10.
Som alltid då man sammankopplar ett antal instrument genom ett väljarsystem
degraderas givetvis prestanda. Viktigt var att systemspecifikationen ej var lika
med instrumentspecifikationen, speciellt beträffande dämpning, överhörning samt
störning(brus).
Den första versionen av verkstadstestare (ATE1) hade en fördel av att datorn
samt nästan alla instrument hade linjära kraftenheter som inte alstrade några
”störspikar” utan gav rena stimulisignaler och stabila mätsignaler.
Problemet med störsignaler blev uppenbart i nästa version av verkstadstestare
(ATE10) där framförallt datorns switchade kraftaggregat alstrade en brusmatta i
hela testutrustningen. Detta ledde till insatser från tillverkaren HP som genom
modifiering av kraftenheten i någon mån lyckades reducera störnivån.
Beroende på testobjektets stimuli/mätfrekvens delades anslutningsplatsen upp i
olika typer av kontaktfält.
I den tidigare generationen av ATE användes korskopplingsfält från Virginia
Panel med guldpläterade och fjädrande stift. Därifrån kopplades signalerna via
kablage till en väljarenhet som bestod av en modifierad telefonväxel.
Tillverkaren HP hade väl inte de rätta kunskaparna beträffande
förbindningsteknik, till exempel kontaktpressade man förtennade kablar, vilket
är ett felaktigt förfarande. Detta medförde högt övergångsmotstånd i
förbindningen efter en tids användning.
Varje mätkanal bestod av totalt 6 anslutningar, inklusive skärmar. Därmed kunde
man använda 4-polsmätning för att kompensera övergångsresistansen i reläer och
kablage på c:a 1 - 2 Ω. Flera mätkanaler krävdes också för synchro/resolver
signaler samt för tidmätning med start- och stoppsignaler.
På stimulisidan försågs vissa kanaler med sense-ledningar (4-polsanslutning) för
högre noggrannhet på stimulisignaler vid högre strömuttag.
Vissa testobjekt hade krav på större antal mätkanaler (>200), bland andra
Styrautomatens. Detta löste man genom att väljarsystemet konfigurerades så att
man erhöll gemensam återledare (one wire select) av mätanslutningar i
kontaktfältet vilket teoretiskt innebar 600 kanaler.
För högfrekventa signaler användes en panel med koaxialkontakter för manuell
anslutning till signalgenerator, effektmeter, räknare och generella
reläfunktioner.
ATE2
Mikrovågs ATE:n ATE2 blev en stor utmaning för HP mycket beroende på det stora
frekvensområdet upp till 18 GHz den skulle
täcka. Vid den tidpunkten (1974) hade HP inga egna syntesgeneratorer för
”digital” styrning av frekvensen varför HP:s autotestavdelning fick utveckla en
”hemmagjord” signalgenerator som upptog ett stativ i testaren.
Utsignalen delades upp i 5 olika band där signalen i varje band passerade genom
en signalkonditioneringsenhet bestående av riktkopplare, modulatorer,
pulsformare, låg-och högpassfilter samt koaxialswitchar.
Eftersom exempelvis antennmätningar krävde högre signalnivåer försågs testaren
med TWT (Travelling Wave Tube) förstärkare, en för varje band, som kunde styras
programmässigt.
Utnivån loopas in med hjälp av effektmetrar via riktkopplare placerade vid
testobjektet. DC-signalen från effektmetrarna återkopplas till mikrovågssystemet
så att rätt utnivå kunde hållas inom ± 1 dB över frekvensbandet.
Även detektorer placerade vid testobjektet användes för återkoppling till
mikrovågssystemet.
Eftersom verkstadstestaren ATE1 var avsedd för test av analoga utbytesenheter
från AJ37 ställdes höga krav på simultana stimulisignaler ofta med låga nivåer
samt med hög tidsprecision.
Då varje instrument i testaren hade sin egen I/O kanal (ibland 2) till datorn
samt att operativsystemet RSAF var specialdesignat för test, kunde tiden för
avbrottshantering bli så låg som ca 3µs. Nackdelen var att det krävdes 47 I/O
kanaler. Dagens testsystem med datorer som är tusentals gånger snabbare har en
avbrottshanteringstid i millisekundsområdet och uppåt.
ATE10, som ersatte ATE1 var nästa generation av testare men med samma krav som
ATE1, försågs till vissa delar med HP-IB-bussen. De tidskritiska instrumenten
fick ha kvar sina parallella I/O-snitt mot datorn för att klara korta
svarstider.
HP-IB-bussen är till sin natur relativt långsam beroende på att alla instrument
måste svara på varje kommando på bussen vilket innebär att det långsammaste
instrumentet bestämmer takten på handskakningen
I mitten av 1970-talet introducerade HP en instrumentstyrningsbuss där man med
ett standardiserat gränssnitt på standardinstrumenten och datorn kunde ”knyta
ihop” instrument från skilda leverantörer till ett gemensamt testsystem.
HP-bussen som den först kallades, utvecklades och förfinades och blev i slutet
av 1970-talet en IEEE standard med beteckningen IEEE-488.
|
|
|
Chassi |
Digitalvoltmeter |
Synchro/Resolver
simulator |
I nästa generation av ATE (JAS) hade ett konsortium av ledande
instrumenttillverkare utvecklat
VXI (VMEbus EXtensions for Instrumentation)
systemet.
VXI systemet med dess modulariserade instrument och switchmoduler medförde en
mycket stor flexibilitet för väljarsystemets konfiguration. Varje signaltyp
kunde anslutas till lämplig kortmodultyp, t.ex, Kraft, HF, Digital, Generellt.
Eftersom inget kablage fordrades mellan anslutningsplats och väljare blev ATE
systemet mer kompakt med bättre signalintigritet som följd.
RACAL INSTRUMENTS utvecklade ett modulbaserat och MIL-specifierat väljarsystem
som anskaffades för första generationen av JAS-testare. Det var dyrt men visade
sig mycket hållbart. Vissa kanalkort fick dock modifieras med andra typer av
reläer på grund av för hög termisk EMK vilket medförde mindre noggranna
mätvärden vid låga stimuli- och mätnivåer.
De generella verkstadstestarna (B-nivå) ATS1, ATS10 som provade c:a 75 olika
enheter från Viggen-systemet krävde ca 50 olika adaptrar. Dessa innehöll inte
bara korskoppling till testobjekten utan även shuntar, belastningar samt även
aktiv elektronik för speciella funktioner.
För synkronisering mot flygplanets/apparaternas elsystem krävdes
specialframtagna enheter som isolationstransformatorer, konstantspänningsenheter
(AGC) samt synkroniseringsdon för till exempel fasmätning. Speciella
rampgeneratorer som fungerade genom snabb avbrottshantering från testdatorn
utvecklades av HP.
Dessa enheter var gemensamma för såväl flygplansnivå (A-nivå) som apparatnivå
(B-nivå) och kom även att användas i JAS-testarna. Krav från JA37 samt JAS
medförde att testarna försågs med
1553-bussen samt RS-kommunikation.
I samband med modifiering av testarna för JA37 fick FFV uppdraget att ta fram en
digital kommunikationsmodul
(DCM) för provning av JA37:s enheter i ATS10. DCM-enheten bestod av FFV
framtagna moduler med bland annat radarbusskort som byggde på det av FFV
framtagna 1068 konceptet. Som styrenhet hade DCM-systemet en HP minidator 2113,
samma typ som användes som testdatorn.
För att säkerställa prestanda hade testarna ett självtestprogram. Detta bestod
av en daglig, grov självtest (GST), som exekverade de olika instrumentens
självtester. Vid förutbestämda tidsintervall eller vid misstänkta felfunktioner
kördes en mer detaljerad självtest (DST) där de olika funktionerna testades mot
”nyckelinstrument”, i första hand digitalvoltmeter och frekvenstidräknare, som i
sin tur kalibrerades i ackrediterat normalmätrum. Allt i enlighet med försvarets
underhållssystem för teletekniska mätinstrument. Se figur.
Den väg som av FMV/CVA valdes med standardmaskinvara,(instrument, dator,
väljarsystem) medförde en avsevärd besparing i totalkostnad. Vid den tidpunkten
(1970 - 1980) var kostnaden att ta fram en testare i USA och Sverige lika i
pengar. Lika många $ i USA som SEK i Sverige.
Senare kom USA på samma sak och myntade begreppet COTS (Commercial Of
The Shelf) både för maskinvara som programvara.
|