Uppbyggnad och beredskap vid tionde
flygflottiljen
Den tionde flygflottiljen sattes upp för att försvara luftrummet
över Skåne.
Ett detachement för F10 inrättades sommaren 1940 på F8 Barkarby. Under
oktober 1940 flyttades verksamheten provisoriskt till Bulltofta
flygplats utanför Malmö.
Tre hangarer uppfördes vid norra sidan av flygfältet och en av AB
Aerotransports hangarer hyrdes som verkstad.
Under den första perioden tillfördes flottiljen en mängd andralinje
flygplan som de övriga flottiljerna mönstrat av.
Det första riktigt egna flygplanet blev det i Italien inköpta J20.
Leveranserna inleddes i mars 1942 och avslutades februari 1943 då 60
flygplan levererats.
Även om Bulltofta var flottiljens hemvist så var flygplanen under längre
perioder utplacerade på de skånska krigsflygfälten.
Fram till andra världskrigets slut var det en hektisk period för F10.
Man gjorde över 28 000 starter och hundratals främmande flygplan
avvisades eller lotsades ner på svenska flygfält.
Flyttning till Ängelholm
Valet av flottiljens slutliga placering föll på Barkåkra utanför
Ängelholm. Flottiljen bytte därmed namn till F10 Ängelholm. I oktober
1945 flyttade flottiljen till en nybyggd förläggning på Barkåkra.
Slutet på propellerepoken
1945 tillfördes F10 FFVS J22. Detta helsvenska flygplan
tjänstgjorde i sex år på F10 och var det sista propellerplanet i första
linjen.
Jetflygplan gör entré
Med SAAB J21R som snabbt avlöstes av J28 Vampire inleddes
jetåldern på F10.
Dessa följdes av en trotjänare J29 Tunnan som var i tjänst under 13 år.
I avvaktan på att Drakar skulle levereras tjänstgjorde ”piloternas plan”
J34 Hunter under några år.
Drakenepoken
Inleds med leveranser av J35D därefter J35B, snabbt följda av
den verkliga trotjänaren under 20 år, J35F.
1969 installeras en digital flygsimulator för J35F2
1986 tillkommer SK35 för typinflygning, TIS, som överförts från F16.
1987 modifieras 50st J35F till en kraftfullare version betecknad med
alfabetets tionde bokstav J35 Johan som var i tjänst fram till
nedläggningen av den tionde flottiljen.
Markteleinstallationer som stöd för flottiljens
flygverksamhet
De flygplanstyper, som under åren varit baserade på F10 har varit
utrustade med alltmer avancerade avioniksystem som krävde samverkande
utrustning på marken.
Därtill kom utrustningar som stöd för flottiljens trafikledning och
väderavdelning. Vill du veta
mera?
Flygsimulatorer som stöd för utbildning av flygförare har med åren
blivit alltmer betydelsefulla.
Vill du veta mera?
Avveckling
F10 lades ner 2002 genom försvarsbeslutet 2000.
Film på YouTube
En film från flygflottiljen F10 50 års jubileum 1990 i tre delar, 23
minuter lång
Kuriosa
En före detta montör från CVA Arboga innehar en
teckning från 1975 av T.
Nyberg som enligt uppgift använts vid flottiljen som tallriksunderlägg
på mässarna. |