F12 etablerades den 1
juli 1942 med stab och ett antal skolflygplan. Under 1943 levererades
störtbombaren B17C. Från mars 1944 var tre divisioner operativa med
B17C. Dessa var i tjänst endast ett fåtal år, då F12 redan 1947
ombildades till jaktflottilj.
J21 blev det första
jaktplanet på F12 och det sista propellerflygplanet fram till 1953 då
det ersattes av J29.
J29 ersattes av J32B
”Lansen sport” på 1.div hösten 1958. Hösten 1959 var alla tre
divisionerna försedda med J32B som medförde en stor omställning med
mängder av utbildning för nästan all personal
Flygverkstaden genomgick en stor förändring, med bl.a. provbänkar och
utrustning för att underhålla teleutrustningen i det nya flygplanet.
Avioniken i J32B innehöll ca 400 elektronrör fördelade på,
PS42 ,
PN50,
PH11 och FR-12.
Flygvapnet anskaffade i början av 60-talet, en
landningsradar, PN67 ”PAR” (Precision Approach Radar). Flygvapnets
utbildning av PAR- flygledare lokaliserades till F12. Flygledare från
hela landet utbildades, fram till F12:s nedläggning, i att leda och
”prata ned flygplan”.
1962 minskade F12 från tre divisioner till två, då en division och ett
baskompani förflyttades till F21 Luleå.
Samtidigt beslutades att flytta flygvapnets Väderskola från
F2 till F12, med uppgift att utbilda värnpliktig väderpersonal till
landets flottiljer samt viss övrig personal inom den militära och civila
vädertjänsten. VädS flyttades till F5 Ljungbyhed 1982.
1966 en robot 68 division baseras på F12. En robotdivision
bestod av två Rb-grupper, vilka kunde verka oberoende av varandra.
Grupperna opererade från fasta platser inom ett visst geografiskt
område.
1968 anlände J35F som ersättning för J32B. Dessa Drakar kom
att bli den sista flygplanstypen på F12
Markteleinstallationer som stöd för
flottiljens flygverksamhet
De flygplanstyper, som under åren varit baserade på F12 har varit
utrustade med alltmer avancerade avioniksystem som krävde samverkande
utrustning på marken.
Därtill kom utrustningar som stöd för flottiljens trafikledning och
väderavdelning.
Vill du veta
mera?
Flygsimulatorer som stöd för utbildning av flygförare har med åren
blivit alltmer betydelsefulla.
Vill du veta mera?
Avveckling
1975 kom regeringsbeslutet om
nedläggning av F12 1980
Flygdirektör Sten Svidén skrev en artikel
"F12
20-årsjubilerar" som publicerades i CVA
personaltidning "Bergtrollet" nr 1 1962. Artikeln ger en koncentrerad bild av livet på F12 vid den tiden. |