Klicka här för att komma till AEF:s Startsida!



Aktuell tidsperiod
 

 

 

F21 Luleå

F21 Luleå

 

Officiella namn

Norrbottens Flygbaskår

1941-1963

Kungl Norrbottens Flygflottilj

 1963-         

Verksamhetsslag

Flygbaskår

1941-1949

Spaning

1949-2003

Jakt

1961-2003

Lätt Attack

1973-1983

Nuvarande verksamhet

Övrigt

Sektorflottilj ÖN1

1957-1965

Sektorflottilj ÖN3

1965-1981

Sektor ÖN

1981-

Flygplanstyper

S14 Fi 156C Storch

1949-1961

J26/S26 Mustang

1949-1954

S18A SAAB 18

1949-1959

S29C Tunnan

1954-1967

J32B Lansen

1963-1969

S35E Draken

1966-1979

J35D Draken

1969-1985

SK60B/C SAAB105

1973-1983

SH37 Viggen

1979-1996

SF37 Viggen

1979-1996

JA37 Viggen

1983-2003

AJSH & AJSF37 Viggen

1995-2003

SK/TK37E Viggen

2003-2005

JAS39A Gripen

2002-2008

JAS39A Gripen C/D

2008-

 

Flygmuseet i Luleå
F21:s historia från 1941 kan du se och uppleva på
Flygmuseet i Luleå

För information klicka här
 

 

Kungliga Norrbottens Flygflottilj

 

F21 Luleå är en av de tre återstående flygflottiljerna i Sverige.

Kort historia
1941
beslutades att en flygbaskår skulle förläggas till Kallax, strax utanför Luleå. Norrbottens flygbaskår skulle vara en basorganisation för olika förband från södra Sverige som tillfälligt omgrupperade till övre Norrland. Flygbaskåren utrustades med några lätta sambands flygplan S9 samt en flygambulans.
1949 sattes en spaningsdivision upp med S14, S26 och S18. Samtidigt inrättas en fotoavdelning.
1953 Jet-eran inleds med den förestående ersättningen
av S18 och S26 med S29C,Spaningstunnan.
Under en tid tränas flygande personal i J28B/C.
1963
- F21 blir Kungl. Norrbottens Flygflottilj och får en andra division,  jaktdivision med J32B Jaktlansen.
- Den första helikoptern, HKP3, anländer.

1967 Spaningsdraken S35E ersätter Spaningstunnorna.
1968 Ombeväpnas 2 div. till J35 David.
1973 Den 3.div tillkommer som lätt attackdivision. F21 har nu en unik kombination av 3 olika flygslag.

1979 1.div Spaningsdivisionen ombeväpnas till SH37 och SF37
1983 Lätta attacken lämnar F21. I dess ställe, kom en jaktdivision JA37, Jaktviggen och i samband med denna ombeväpning installerades en JA37-simulator.
1985 2.div ombeväpnas till JA37. Alla tre divisionerna har nu FPL37
1991 Det mycket omfattande arbetet med att konvertera SH37 och SF37 till AJS konceptet påbörjas vid flygverkstaden. Klart först 1996.
1993 Minnesten över frivilligförbandet F19 avtäcks vid en gemensam finsk-svensk ceremoni.
1995 1.div ombeväpnas till AJS37
1999 3.div avvecklas. Huvudbana 14/32 förlängs till 3350m. Skandinaviens längsta rullbana.

Markteleinstallationer som stöd för flottiljens flygverksamhet
De flygplanstyper, som under åren varit baserade på F21 har varit utrustade med alltmer avancerade avioniksystem som krävde samverkande utrustning på marken.
Därtill kom utrustningar som stöd för flottiljens trafikledning och väderavdelning.
Vill du veta mera?
 

Flygsimulatorer som stöd för utbildning av flygförare har med åren blivit alltmer betydelsefulla.

Vill du veta mera?


F21 Nuvarande verksamhet

 

F21 Kamratförening

 

Bo Viktor Penner skrev en artikel "Kungliga Norrbottens Flygflottilj, Flygspaning" som publicerades i CVA personaltidning "Bergtrollet"  nr 3 1967Artikeln ger en koncentrerad bild av livet på F21 vid den tiden.

 

 

Skrivet av: Stig Hertze
Senast uppdaterad: 2017-03-04