Klicka här för att komma till AEF:s Startsida!

 

 

Aktuell tidsperiod

   


F9 Säve
F9 Säve

 

Officiellt namn

Kungl. Göta Flygflottilj

1940-1969

Verksamhetsslag

Jaktförband

1940-1969

Övrigt

Sektorflottilj W2

1957-1969

Flygplanstyper

J8 Gloster Gladiator

1940-1941

J11 Fiat C.R.42

1941-1944

J22 FFVS22

1943-1946

J21 SAAB 21

1946-1950

J28B Vampire

1949- 1952

J29B Tunnan

1952-1963

J34 Hunter

1962-1969

 

Kungliga Göta Flygflottilj

F9 sattes upp den 1 juli 1940. Behovet av en jaktflottilj för att skydda storstaden Göteborg och importhamnarna på västkusten var påtagligt. Inledningsvis lånades flygmateriel och övrig utrustning från F8 Barkarby och personal samlades ihop från hela Flygvapnet. De första flygplanen blev J8 Gloster Gladiator och J9 Republic EP1 innan man efter ett halvår fick sina egna J11 Jaktflygplan plan från Fiat i Italien. Dessa var beställda speciellt för att utrusta F9 med moderna jaktflygplan.
Själva Sävefältet togs i bruk 1941 och efter några år blev F9 den första flottiljen i Sverige med berghangarer. Detta var ur skydds-synpunkt något helt unikt i hela världen - en hel flygflottiljs dyrbara materiel samlad djupt nere under skyddande urberg, men ändå med förmåga till snabb start.
1943 utrustades flottiljen med den helsvenska J22, följt av SAAB J21.
Jet-epoken påbörjades med J28B Vampire under några år. Därefter svenskt igen, nu med SAAB J29 Tunnan,
Den sista typen av jaktplan kom att bli J34 Hawker Hunter

Markteleinstallationer som stöd för flottiljens flygverksamhet
De flygplanstyper, som under åren varit baserade på F9 har varit utrustade med alltmer  avancerade avioniksystem som krävde samverkande utrustning på marken.
Därtill kom utrustningar som stöd för flottiljens trafikledning och väderavdelning.

Vill du veta mera?
 

Avveckling
F9 avvecklades den 30 juni 1969.
 

 

Skrivet av: Stig Hertze

Senast uppdaterad: 2016-02-22