
HKP10 - Super Puma 
HKP10 - Flygräddning 
HKP10 - Rescue 
HKP10 - Avionik | HKP10
var en tung helikopter som användes för flyg- och sjöräddningsuppdrag. Helikopterns huvuduppgift
var räddningsuppdrag men den kunde även användas till trupptransport och militär havsövervakning.
Helikoptern vägde cirka 6 ton och kunde lyfta cirka 3 ton nyttolast. Den drevs av två motorer på vardera 1877 hk och marschfarten
var cirka 240 km/tim. Räckvidd var 100 mil och max flygtid ca 4,5 timmar.
Avancerad styrautomat och radar innebar att man helt automatiskt kunde gå ned från hög höjd till exempelvis ett nödställt fartyg och stanna för att vinscha upp skadade människor. Helikoptern
var normalt utrustad med två bårar och platser för sju sittande. Om man tog
bort bårarna och satte in säten
kunde 24 passagerare få plats. Under helikoptern fanns en lastkrok som klarade
3 ton. I kroken kunde man vid behov hänga en vattentunna på 1800 liter som användes vid brandsläckning.
Besättningen bestod av två piloter, en navigatör, en färdmekaniker och en ytbärgare. HKP10A Flygvapnet ansåg i mitten av 1980-talet att HKP4A hade blivit oekonomiska och föråldrade. Man beslutade därför att anskaffa en ny helikoptertyp för regionala flygräddningar. Man fastnade för Aerospatiale AS 332M1 Super Puma. I dag heter tillverkaren
Airbus Helicopters. Den första "Superpuman" anlände våren 1988. Tio exemplar anskaffades, för att senare kompletteras med ytterligare två maskiner. Den nya helikoptertypen erhöll beteckningen HKP10.
Försvarsmaktens helikopterflottilj hade nu 12 stycken HKP10 som var baserade på tre flygflottiljer - F7 Såtenäs, F17 Ronneby och F21 Luleå. HKP10B
var en vidareutveckling av HKP10A i syfte att kunna verka i internationell miljö. Helikoptern hade
modifierats med IR-skydd på motorerna, ballistiskt skydd, varnings- och
motmedelssystem och nya luftintag med partikelseparatorer samt var beväpnad med
tunga kulsprutor. Helikopterns huvudsyfte
var sjukvårdstransport och två stycken ingick
från 2011 i den svenska utlandsstyrkan i Afghanistan. HKP10D
var en vidareutveckling av HKP10B i syfte att träna besättningar inför internationella insatser. Den saknade dock ballistiskt skydd och sandfilter. HKP10D
var anpassad för sjukvårdstransporter
samt insatser vid skogsbränder. Avionik – FMS, EFIS, TN, radar, DME, VOR/ILS, transponder, doppler
velocity sensor, ADF, RHM, flygradio, HF-radio, polisradio, interfon, nödpejl och nödsändare. Källor: Skrivet av Göran Svanborg Senast uppdaterad 2023-02-24. |