
HKP4A - Flygvapnet 
HKP4B - Marinen 
HKP4B - brandbekämpning 
HKP4C - Marinen 
HKP4C - sjunkbomber

HKP4C - torped på balk |
HKP4A, HKP4B - Boeing Vertol 407 Flygvapnet var först med att anskaffa denna medeltunga helikopter med två rotorer. De kom 1963 och var avsedda att användas främst som räddningshelikoptrar. Marinen beställde också denna typ av helikopter och fick de första i mitten på 1960-talet. De var avsedda att användas för ubåtsjakt och havsövervakning.
Beroende på de skilda uppgifterna så blev de försedda med olika utrustningar
och fick därför skilda beteckningar. HKP4A för flygvapnet och HKP4B för
marinen. Båda typerna kom även att användas för civil sjöräddning och
brandbekämpning. Alla helikoptrar var försedda med sökstrålkastare,
räddningsvinsch och kunde bära Bambi Bucket för vattenbombning.
HKP4A baserades på F8 Barkarby, F15 Söderhamn, F17 Ronneby och F21 Luleå. Detachement upprättades av F8 på Berga, utanför Stockholm, samt i Visby på Gotland. När F8 lades ner förflyttades dessa helikoptrar till F17, som övertog ansvaret för Berga och Visbybasen.
Marinens HKP4B var baserade på Berga söder om Stockholm och på Säve utanför Göteborg. Den ersatte marinens gamla HKP1, Vertol 44. För ubåtsjakt var de försedda med sonar och hydrofon för lokalisering av "fi" och kunde beväpnas med sjunkbomber. På senare år har de också använts för taktisk luftlandsättning av trupp. Det var beräknat att HKP4 skulle finnas i tjänst inom Försvarsmakten fram till 2007, men 2009 fanns det ännu 14 HKP4 kvar.
Film - Räddningshelikopter
HKP-4A
Avionik
HKP4A - Decca hyperbelnavigering,
Decca Doppler 71, navigeringsdator
Decca TANS,
radarhöjdmätare, flygradio FR21, FR25, FR27, VOR,
flygradiopejl, interfonsystem, ytspaningsradar, nödpejl.
HKP4B - även
hydrofon- och sonaranläggning.
HKP4C - Kawasaki KV407 1973 inköptes från Japan 8 stycken Kawasaki KV-107, en licensbyggd version av Boeing Vertol 407, som
i Sverige betecknades HKP4C. Den hade 5 mans besättning. 2 piloter,
taktisk officer, operatör och ytbergare. Hkp4C utrustades för ubåtsjakt med ytspaningsradar
PS-864,
hydrofon- och sonaranläggning, samt torpeder och sjunkbomber.
Hydrofonanläggningen placerades i anslutning till lastkroksschaktet, genom
vilket sonaren sänktes ner. Styrautomat SA-08 användes för att hålla
helikoptern "på plats". Radarn monterades bak på lastrampen. Vid spaning
sänktes rampen ner i sitt nedersta läge. För att stänga ute buller och skapa
en behaglig arbetsmiljö för besättningen sattes bullerdämpande material upp
i bakre delen av kabinen. Torpeder och sjunkbomber monterades på balkar och
fästen på helikopterns båda sidor. Sex sjunkbomber eller två torpeder kunde bäras.
Avionik
Doppler-navigeringssystem,
HF-radio,
VHF-radio,
radiopejl,
VOR-mottagare,
sonar och hydrofonanläggning, spaningsradar,
eldledningssystem med datalänk och styrautomat.
Åtta Hkp-4C blev utrustade med NVD/NVG för sökning i mörker. Det innebar
att belysningen av paneler och instrument modifierats för att inte störa
mörkerseendet.
På 2000-talet infördes GPS och navigeringsdator Nancy.

Hkp-4C cockpit med Decca Roller Map framför
andreföraren.
HKP4D - Boeing Vertol 407
Efter hand som flygvapnets HKP4A ersattes av HKP10 blev fyra stycken modifierade och överförda till marinen som HKP4D.
HKP4 är tagen ur
tjänst och några ställdes en tid i "malpåse" men är nu sålda. Den var en trogen "arbetshäst" i nästan 50 år
Källor:
Skrivet av Göran Svanborg
Senast uppdaterad 2023-02-24 |