Behovet av en
pansarvärnshelikopter för armén var under början av 80-talet stort och
1984 skrevs kontrakt om köp av 20 MBB BO-105CB-3. De fick beteckningen
HKP9A.
Året därpå mottog
flygvapnet fyra IFR-utrustade MBB BO-105 CBS med större kabin, vilka
tilldelades den militära beteckningen HKP9B. HKP9 var en tvåmotorig
helikopter med fyrabladig rotor.
HKP9A,
Pansarvärnshelikopter
Hkp9A anskaffades som pansarvärnshelikopter (pvhkp) beväpnade med
pansarvärnrobotsystemet HeliTow. Dess flygegenskaper var optimerade för
den rollen och hade ett stelt rotorsystem.
Det stela systemet medförde att styregenskaperna hos helikoptern blev
mycket exakta och precisa så minsta rörelse i styrspaken mycket snabbt
ledde till en attitydförändring hos helikoptern.
När HKP9A fanns i krigsorganisationen var de organiserade i två
kompanier innehållande 10 helikoptrar vardera. Ett kompani baserades på
AF1 i Boden och det andra på AF2 i Linköping.
Uppgiften som pvhpk
utgick och robotsystemen togs bort. De nya uppgifterna för HKP9A blev
som lätt transporthelikopter och skolhelikopter för mörkerflygning med
NVG.
HKP9B
Räddningshelikopter
Fyra stycken
tillfördes flygvapnet 1985 och var huvudsakligen avsedda för
flygräddning av utskjutna flygplanspiloter. Den hade något större kabin
än HKP9A och kunde utrustas med två bårar samt hade en räddningsvinsch.
Under början av 90-talet sålde flygvapnet sina HKP9B eftersom den nya
HKP10 kom i tjänst och de blev överflödiga i flygräddningsorganisationen
FRÄD.
Avionik
– Flygradio, arméradio, GPS, VOR, ADF, nödpejl och nödsändare.
HKP9 var i tjänst
mellan 1985 och 2004
Källa:
Skrivet av Göran
Svanborg
Senast uppdaterad
2023-02-19
|