Klicka här för att komma till AEF:s Startsida!


Aktuell tidsperiod

 


   1938--/
   ---|-------|--------|--------|--------|--------|--------|--------|--------|--------|---
   1945  1950              1960              1970              1980              1990

 

 

J8 Gloster Gladiator Jaktflygplan       Notis 2


Anskaffad för huvudstadens luftförsvar




Gloster Gladiator RAF




J8 från F8

Större bild




 

Data och prestanda för J8A

Längd

8,4m

Spännvidd

9,8m

Höjd

3,2m

Vingyta

30m²

Tomvikt

1 560kg

Motor

My S3

Motoreffekt

840hk

Marschfart

310km/h

Landningsfart

85km/h

Max fart

410km/h vid 4500m höjd

Max flyghöjd

10 200m

Stigförmåga

11-12m/s

Beväpning

4 x ksp 8mm

Reflexsikte

m/37

 


Historia
Gloster Gladiator utvecklades och finansierades av Gloster Aircraft Company under 1934 och var anpassat till det brittiska flygministeriets specifikation F7/30.
Planet tillverkades i en fackverkskonstruktion av stålrör och profiler av duraluminium som kläddes med duk.
Prototypen flög första gången i september 1934.

Royal Air Force genomförde den operativa utvärderingen under 1935 och leveranserna till RAF inleddes i juli 1936.

Gloster Gladiator var det sista brittiska ”dubbeldäckade” jaktplanet och deras första jaktplan med en sluten cockpit.


När den infördes skedde detta i skuggan av den nya generationens jaktplan, RAF:s Hurricane och Spitfire samt Luftwaffe's Messerschmitt Bf 109.

 
Svensk Upphandling.
I mitten av 1930 talet sökte Flygvapnet efter ett modernt jaktflygplan. Vid upphandlingen samlade man in fakta om 37 olika utländska flygplan, varav 14 var monoplan.
Monoplanen föll bort eftersom flygstaben ansåg att de var olämpliga vid landningar på de gräsfält som flygvapnet disponerade.

Valet föll på Gloster Gladiator, som av biplanen ansågs bäst motsvara flygvapnets behov och fick beteckningen J8.
J8 skulle bli grunden till vår första jaktflottilj, F8 i Barkarby som enligt 1936 års förvarsbeslut skulle sättas upp för försvaret av Stockholm.
Ordern kom att delas upp i flera beställningar, eftersom licenstillverkning i Sverige övervägdes.

En första order tecknades i maj 1936, Totalt levererades 55 flygplan med två motorvarianter:
J8A med Bristol Mercury IX 37 st
J8B med Bristol Mercury VIII 18 st

Operativ Basering  1937-1943

F1 Hässlö

1937-1938

Utprovning innan F8 var klart

F8 Barkarby

1938-1943

Ersatta av J9

F9 Säve

1940-1941

Ersatta av J11

F10 Bulltofta

1940-1943

Ersatta av J20

F19 Finland

1940

9 J8 utlånade från F8


Avveckling
Den sista kvarvarande J8 i flygvapnet kasserades 1947.
En J8 med F19 märkning finns på Flygvapenmuseum i Linköping
 

 

Skrivet av: Stig Hertze

Källor:
- Svenskt Militärflyg L Andersson, Allt om hobby 1992
- Svenska Flygplan L Andersson, Allt om Hobby 1990
- Svenska Vingar Widfeldt-Hall AHR AB Nässjö 1999
  http://en.wikipedia.org/wiki/Gloster_Gladiator

Senast uppdaterad: 2011-05-26