-
Med facit i hand som pensionär har väl
många erfarenheter i likhet med de som skalden Alf Henriksson utrycker i
Dagens Industri
-
De av oss som upplevde tiden då vi
tillhörde Celsius-koncernen och eventuellt lockades att köpa aktier blev nog
efter en tid överens med Mutter & Co
-
Under kalla kriget-perioden ”överfölls” vi
också av det accelererande informationssamhället där ny teknik och nya
arbetssätt åtminstone till en början skapade nya problem och möjligheter.
De tekniker som i början
av 1960-talet kom i kontakt med datorteknik fick ju lära sig en helt ny
teknik. Att förstå en dators funktion och den nya terminologi som
till en början endast på engelska blev nog för många tekniker en nära nog
övermänsklig uppgift.
Lyckligtvis kom någon klok person sannolikt med bakgrund inom VVS-området på
en metod kallad ”Understanding Computer Technology
-
När vi trodde att vi hjälpligt kunde
behärska dessa ”elektronhjärnor” drabbades vi av nya fenomen. Vi visste ju
hur de fungerade, de var ju bara maskiner som gjorde vad vi programmerat dem
att göra. Men icke. Inte sällan visade de sig ha ett eget liv. I all sin
komplexitet kunde det inträffa sådant som visas på
bild av Cork
-
Den som tidigt började använda PC (Personal
Computer) kunde i svåra stunder sakna sitt viktigaste tillbehör.
Katten hade varit framme!
-
Som vanligt fanns det också tvivlare och
bakåtsträvare som gladdes åt de avbrott som då och då störde de datoriserade
funktionerna Redaktör Larsson var en som väntat
på revansch
-
Datasäkerheten var under flera år
bristfällig. Ibland kunde ett felaktigt tangentnedslag resultera i oväntade
penibla situationer. Ett exempel ur Aktuell säkerhet
visas här.
-
Ynglingen Emil Ruda
(bosatt i Grönköping) nappade tidigt på möjligheten att kommunicera via
elektronisk post.
-
Några äldre damer på alerten insåg också
behovet av så kallad ”back up” med avseende på upprepade
”Network problems”
-
Under 1980-talet började några av de mest
avancerade teknikerna att studera en ny teknik under utveckling utomlands
som kallades ”Artificial Intelligens”. På svenska blev det Kunskapsbaserade
system. Tekniken var dock i sin linda. Det var en attraktiv tanke att kunna
lagra mänskligt kunnande. I vår verksamhet skulle tekniken kunna användas
för att lagra underhållserfarenheter t.ex. från felsökning. Av flera skäl
blev dock inte idéerna förverkligade. En av tveksamheterna som uppdagades
framgår av denna bild
-
Vår starka drivkraft att ständigt söka de
bästa lösningarna ledde ibland till höga akademiska nivåer och
argumentation. Trots delade meningar urartade dessa aldrig till
fysisk argumentation.
-
Under 1990-talet blev det aktuellt att
kvalitetscertifiera företaget enligt ISO 9000. Dåvarande FFV Aerotech hade
nog ett prekärt utgångsläge bl a då ledningen under en längre tid propagerat
för att i stort skrota instruktionsfloran. Man lyckades ändå efter en tid
klara ”provet”. Turen var nog med oss! Ett exempel på en rutin som troligen
bidrog till det lyckade resultatet finns här.
Det är dock ännu inte bekräftat att rutinen är fastställd av ISO