Monument över italiensk flyghistorisk storhetstid

 

Skrivet av Stig Hertze Aug 2012

 

Under en resa i Italien för någon vecka sedan stannade vi i den italienska staden Desenzano för ett par dagar. Staden ligger vid Gardasjön, som är den största av Italiens få sjöar, i samma storleksordning som Storsjön i Sverige
Vid ett av stadens torg med utsikt över Gardassjön i syd träffade jag på detta vackra monoment med uppenbart flyghistorisk anknytning.

 

 Inskriptionen låter antyda att det är flyg med höga hastigheter
under åren 1927-1936

 

 

 

Förklaringen till monumentet fanns på baksidan
med en anslagstavla fyra språk

 

 

I översättning ungefär så här:

Desenzano del Grada var från 1927 till 1936 hemmabasen för den berömda höghastighetsenheten i det italienska flygvapnet. Enheten var en viktig del i att uppnå den högsta tekniska nivån inom flygområdet i världen. Detta kröntes, med världsrekordet 709,209 km/h som registrerades den 23 oktober 1934 av underofficeren Francesco Agello i ett Macchini MC-72 sjöflygplan försett med en Fiat AS-6 motor med 3000 Hästkrafter. Detta rekord är oslaget än idag.

 

Detta kunde med smartfonens hjälp och Wikipedia verifieras. Alldeles riktigt, under Macchi  M.C.72 står att läsa i översättning:

 

"MC 72 höll världsrekordet i flyghastighet för alla typer av flygplan i fem år. Som jämförelse var rekordet för landbaserade flygplan som innehades (under en tid) av Hughes H-1 Racer med en toppfart på endast 566 km/h.
Under 1939 var två tyska flygplan snabbare än M.C. 72. Den första var en Heinkel He 100 som nådde hastigheten 746 km/h. Den andra var en Messerschmitt Me 209, som satte ett nytt världsrekord med 756 km/h i augusti - bara några dagar före starten av andra världskriget.
Det nuvarande världsrekordet över 3 km för flygplan med kolvmotorer är 850,26 km/h satt av en kraftigt modifierad American Grumman F8F Bearcat med namnet Rare Bear 1989.
Men M.C.72 är än idag världens snabbaste propellerdrivna sjöflygplan."

 

Till detta kan läggas, att i vår notis om S31 Spitfire kan vi läsa:

 

”1931 hade Reginald J. Mitchell konstruerat Supermarine S6B, som den 13 september samma år vann den prestigefyllda Schneider Trophy, som världens snabbaste sjöflygplan. Vid tävlingen som ägde rum söder om Southampton, uppmättes hastigheten till 547 km i timmen”

 

Även detta flygplan har sitt monument i Southampton.
Denna bild är tagen på en resa till Storbritannien för några månader sedan
.

 

Texten på monumentet:

 

In memory of the designer of the legendary aircraft Spitfire

 

Reginald Joseph Mitchell 1895-1937

 

On this site the first Spitfire was built by the Supermarin Aviation Works (Vickers) limited. Spitfire and its pilots played a decisive part in the Battle of Britain 1940.

This Plaque was unveiled by MR ALAN CLIFTON M.B.E. BSc. F.R.A.E.S.

 

 

Flyghistoria sitter djupt i våra hjärtan