Historik radio
Skrivet av
Arne Larsson.
Starten
Inom försvaret var det
marinen som först började använda radio för kontakt mellan fartyg och
land. Prov med gnistradio utfördes 1899 med bra resultat och som
resulterade några år senare med att fasta gnistradiostationer byggdes i
Karlskrona, Oskar Fredriksborg och Fårösund samt att radio installerades
på fartygen Thor, Oden och Njord.
Armén utförde sina första prov med radio under första världskriget
(1914-1918) vid Fälttelegrafkårens Radiokompani. Även detta var
gnistradio och proven föll väl ut och radio började att införas .
Det första radiosambandet Flyg-Mark utfördes 1916 vid Skillingaryd. AGA
hade utvecklat en flygplansburen gnistsändare och tagit fram en
kristallmottagare för markbruk. Detta var starten för det som senare
(från 1926) blev flygvapnets radiosystem.
Utvecklingen av radio inom flygvapnet accelererade efter denna start när
sambandet mellan mark och flygplan samt att kunna skicka meddelanden
mark-mark medgav nya tidigare oanade möjligheter.
Flertalet av de stora
radiosystemen var inköpta med militära krav enligt MIL-Std (Military
Standard) enligt noggrant skrivna specifikationer med mätmetoder enligt
MIL-std.
Radiosystem
Radiosystemen var
inledningsvis avsedda för samband mellan flygplan och mark för att
rapportera iakttagelser från piloten till marken. Tekniken och flygplan
förbättrades och dubbelriktat samband kunde införas mellan operatör på
marken och pilot i flygplanet som i förlängningen medgav att flygplanet
kunde ledas mot mål som observerats på radar mm. Begreppen radio för
”Flygtrafikledning och Stridsledning” infördes.
På långvåg kunde
meddelanden skickas från CFV till flottiljer och krigsflygplatser samt
även mellan flottiljer och begreppet ”CFV radio” uppstod. Senare
ersattes det av ett Luftoperativt radiosystem ”Lopra”.
När Luftbevakningen byggdes
ut framstod behov av att varna militära förband och civilbefolkningen
för fientligt flyg och ett stort landstäckande system byggdes ut ”Lufor”.
När digitaltekniken kom
fram byggdes ett ”Styrdatasystem” upp som i realtid överförde
radarinformation via Databehandlingsutrustning (DBU) fortlöpande till
flygplan för att kontinuerligt leda dessa mot en flygande fientlig
plattform.
För att kunna leda rörliga
enheter på marken togs ”Basradiosystem” fram.
Modulationssätten har förändrats från att ha varit telegrafi på
gnistradioepokens tid, tal när kortvåg och VHF/UHF införts till att nu
vara data för viktiga funktioner.
De stora radiosystemen har
varit:
-
Radio för
Flygtrafikledning
-
Radio för
Stridsledning
-
CFV radio
-
Styrdata
-
Luftförsvarsorientering Lufor (RT-01), LV-order och LuLis
-
Radiosystem Fmr-11
och Fmr-15, väderkartor
-
Luftoperativa
radiosystemet Lopra
-
Radiosystem RT-02
för störning av fientlig navigering
-
Basradio
-
TARAS/Länk 16
Läs mer i FHT-skriften
"Flygvapnets radiosystem 1916 - 1945 Del 1"
|