Inledning
Radiostation Fmr-16 bestod av
Flygradio Fr-16 och
en inkopplingsenhet och fanns vid samtliga flottiljer och flygbaser. Den
arbetade på VHF-bandet 102-156 MHz och var amplitudmodulerad (AM) samt
användes för talsamband med flygplan.
Uppbyggnad
Fr-16 var en för Sverige unik radiostation genom att den var den första
heltransistoriserade flygradiostationen som utvecklats och tillverkats i
landet.
Grundtanken vid framtagning av Fr-16 var att den skulle vara anpassad
för både mark- och flyganvändning.
För markanvändning krävdes stor flexibilitet beträffande frekvensbyte.
Fr-16 uppfyllde detta krav genom att oscillatorerna placerades
tillsammans med ett HF-filter i en speciell kanalenhet. Varje kanal
(frekvens) hade en egen kanalenhet som var förinställd.
Sändtagaren kunde bestyckas med fem kanalenheter och dom var lätta att
skifta emellan och också att byta.
För flyganvändning däremot var detta krav ej lika stort varför stationen
ansågs vara för dyr som flygradio.
Samtliga Fr-16 överfördes till markorganisationen där de skulle användas
som reservstationer för ordinarie markradioutrustning. Bristen på
ordinarie markradio medförde att Fr-16 i många fall fick användas som
ordinarie radio.
Sändtagaren var heltransistoriserad och moduluppbyggd och varje modul
var inbakad med silikon. Detta gjorde att sändtagaren var miljötålig men
efter inbakningen med silikon kunde modulerna ej prestandamässigt
justeras.
En teknisk specifikation för markanvändningen hade ömsesidigt framtagits
mellan AGA och KFF. Med anledning av att Fmr-16 var en sändtagare fick
mottagar- och sändarfunktionerna installationsmässigt skiljas åt genom
att ett koaxialrelä infördes som växlade antenningången mellan
mottagarantennen och sändarantennen som fanns på olika antennmaster på
ett avstånd av 50m.
Tillverkning
Prototypen beställdes hos AGA 1959 och utvecklades i Lidingö samt
tillverkades i Gävle. Utvecklingstiden med den första
heltransistoriserade radiostationen tog tid. Serieproduktionen startade
omkring 1963 och det visade sig att storsignalegenskaperna inte innehåll
de krav som specificerats.
Installationerna med skilda mottagar- och sändarantenner var redan
utförda och
behovet av radiostationer var operativt stort.
Kompromisslösningar med externa bandpassfilter fick göras och runt 1966
godkändes sändtagarna för installation.
Fmr-16 visade sig vara en mycket driftsäker radiostation och som i stort
sett var underhållsfri under hela sin livslängd.
Sändtagare Fr-16 ingick i applikationerna Fmr-16, Tmr-16 och Tmr-16B.
Den tillverkades i ett antal av 350 enheter och avvecklades under mitten
av 80-talet.
FFV/CVA:s
roll
FFV/CVA:s roll under framtagning, leverans, installation och
vidmakthållning av Radiostation Fmr-16 var stor.
Under de år som sändtagare var under utveckling utförde personal från
CVA kontroll av enheten och dess tekniska prestanda.
Leveranskontroll utfördes av CVA personal som var placerad i Gävle.
De speciella anpassningar som gjordes för att integrera Fmr 16 i
markradiosystemet togs fram av CVA och som också utförde alla
driftsättningarna.
CVA var tekniskt stöd och huvudverkstad för utrustningen under hela dess
operativa livstid.
Avveckling
Radiostation Fmr-16 avvecklades under andra halvan av 70-talet när
Markradiosystem FYL infördes vid flottiljer och flygbaser.
Tekniska data
Frekvensområde |
103-156 MHz
|
Kanaldelning |
50 kHz |
Frekvensnoggrannhet |
±
30 PPM |
Modulering |
A3 (AM) |
Uteffekt |
2 W |
Känslighet |
≥
6 dB inom frekvensområdet vid 2,5 µV
insignal, 30 %. |
Skrivet
av: Arne Larsson
Källor:
Egna erfarenheter
och dokument från CVA
Senast uppdaterad: 2013-03-28
|