Markradiosystem FYL börjar att
installeras
1968 beslutade CFV att hela det
då befintliga radiosystemet för flygtrafikledning skulle bytas
ut. Den militära flygtrafikledningens radiobehov hade ökat.
Antalet flygplan hade blivit betydligt fler och det behövdes mer
trafikledare och radiokanaler. Det gamla radiosystemet var inte
dimensionerat för detta och när antalet operatörer och
radiokanaler ökades framkom stora tekniska brister hos
radiosystemet.
FMV-F:ELT2 fick i uppdrag att
projektera och anskaffa ett nytt radiosystem för 90 militära
flygplatser (TWR, KC och transportabla reservanläggningar).
Det var en mycket stor
arbetsuppgift, troligen den största som fram till dess utlagts
för anskaffning av radio. I radiosystemet ingick bl.a.
följande:
-
Manöversystem MARA
-
VHF-radio RK-03
-
VHFmultikopplare
-
Antenner
-
Strömförsörjning
-
Installation
-
Driftsättning
-
Driftöverlämning
-
Dokumentation
Huvuddelen av utrustningarna
nyutvecklades mot specifika krav ställda för flygvapnets
radiosystem för flygtrafikledning samt mot nationella krav för
flygsäkerhet.
Platsen för den första
installationen var F21 och dess nya TWR som skulle tas i
operativ drift våren 1975. Tidpunkten och platsen var alltså
bestämd och till dess skulle radiosystemet vara klart. Det var
ett intensivt sista år att få leverantörerna för de nya
utrustningarna att förstå att leveranstiden inte gick att skjuta
på samt för inblandade att utföra prototyp- och
leveranskontroller.
Med undantag för antennerna kom
all materiel fram i tid även om radioutrustningen fick levereras
direkt från USA till Luleå.
Installations- och
driftsättningsunderlagen var framtagna i god tid och
installationen var klar till påsken 1975. Direkt efter påsken
startade driftsättningen av ett radiosystem som tidigare inte
installerats och använts operativt.
Det var en del obehagliga
överraskningar med den nya teknikens känslighet vid inkoppling
och yttre störningar men tidsplanen kunde hållas.
Ett nytt underhållssystem hade
tagits fram som innebar att underhållet skulle utföras som
avhjälpande underhåll när fel inträffade. Redundanta funktioner
med automatiska omkopplingar hade införts, larmar fanns för
övervakning av känsliga delar i systemet för att möjliggöra
detta.
Radiosystemet var framtaget efter
ett helt nytt upplägg, baserat på halvledarteknikens
”förväntade” höga tillgänglighet och stora möjligheter som var
helt skilt från det äldre radiosystemet. Det hade höjts flera
varnande röster om att ”så här kan man inte göra” för att det
avvek från äldre praxis.
Nu mer än 30 år efter den första
installationen vid F21 kan summeras att Radiosystemet fungerat
mycket bra och har överträffat alla ställda förväntningar.
Senast uppdaterad
2007-12-06
|