PN-52/R
När Sveriges första nattjaktflygplan
J30
Mosquito (1948-53) tillfördes F1 i Västerås anskaffades en engelsk
utrustning som hjälpmedel vid navigering och landning i mörker.
Navigeringsfyr
PN-51/F (Eureka) och landningsfyren som kallades för Babs var
föregångarna till det av svenska Philips konstruerade och tillverkade
utrustningarna PN-60/F (navigeringsfyr) och landningsradar PN-52/R.
När
Fpl32
(Lansen) kom ut på flygförbanden i mitten på 50-talet började även
landningssystem PN-52/R, även kallad Barbro, att installeras. PN-52/R
var en markbaserad utrustning som bl.a. innehöll elektronik motsvarande
den flygburna utrustningen PN-50 som var installerad i Fpl32 Lansen,
Fpl34
Hawker Hunter, Tp83 Pembroke och sedermera även
S29C Tunnan.
PN-521/R
När sedan
Fpl35 Draken
kom ut på förband i början på 60-talet var detta flygplan utrustat med
en modernare variant av NAV -utrustning med beteckningen PN-59. Detta
medförde att alla PN-52/R stationer kompletterades med elektronik
motsvarande PN-59 så att även Fpl35 kunde betjänas. PN-52/R fick efter
modifieringen beteckningen PN-52l/R.
Radarfyr PN-521/R är som nämnts ovan en
transportabel landningsfyr som arbetar tillsammans med de flygburna
utrustningarna PN-50 och PN-59. Dessa utvärderar ur pulsgrupperna från
PN-52 1/R flygplanets avstånd till nollpunkten (banändan, bantröskeln)
och dess avvikelse i sidled i förhållande till elektriska
inflygningslinjen (elektriska QFU).
Kommunikationen mellan de flygburna utrustningarna
och fyren är för vissa funktioner av typ frågepuls-svarspuls och sker i
vardera riktningen på två olika frekvenser vilka är inställbara inom
området 208-249 MHz.
PN-50 utvärderar både avstånds- och
riktningsinformation ur svarspulser från fyren. PN-59 utvärderar endast
avståndet ur svarspulserna. Sidlägesinformationen utvärderar PN-59
däremot ur en sidpulsgrupp som fyren sänder kontinuerligt med en
pulsgruppfrekvens av ca 30 Hz.
Fyren har en särskild utrustning, sektorbegränsare,
som för PN-59 begränsar fyrens inflygningssektor så, att risk för falska
inflygningslinjer elimineras.
Både PN-50 och PN-59 får avståndsinformation genom
att de mäter tiden mellan frågepuls och svarspuls.
Övervakning/manövrering
Fyren har en övervakningsutrustning, som
kontrollerar att uteffekt finns och att PN-59-systemets
sidlägesinformation är riktig. Uppstår fel ger utrustningen larmsignal.
Dessutom finns ett manöversystem, med vars hjälp
fyren kan manövreras från en lokalmanöverenhet eller fjärrmanövreras
över telefonkabel.
Fyren finns i två versioner, enkel- och
dubbelanläggning. I den senare är fyrens elektronikutrustning utom
sektorbegränsare, manöverenheter och regulatorenhet dubblerad.
Vagnen
Hela fyrutrustningen med antenner,
manöverutrustning och reservkraftaggregat är inbyggd i en fyrhjulig
transportvagn där även kablar, verktyg o.d. förvaras under transport (Se
bild). Vagnen har elektriskt bromssystem för anslutning till dragbil.
Den har nedfällbara domkrafter för avvägning av fyren och för avlastning
av hjulen. Karossen är vridbar i förhållande till chassiet, varigenom
bekväm inriktning av fyren kan ske.
|