Allmänt
PS-29/F eller APS-15 som den hette från
början var en flygburen spaningsradar från andra världskriget som
arbetade på X-bandet. Stationen inköptes i början på 50-talet i ett
femtiotal exemplar från militära surpluslager i Europa och fick den
svenska beteckningen PS-29/F.
Kort beskrivning
Radarn började tillverkas redan 1943 av
Western Electric i USA och användes efter ombyggnad som flygvapnets
första väderradar. Stationen var som på all elektronikmateriel på den
tiden rörbestyckad men var för sin tid mycket avancerad. Radarn var
bl.a. installerad på det amerikanska bombflygplanet B24 Liberator och
användes under krigets slutskede som spanings- och navigeringsradar vid
bombraiderna över Tyskland. Många B24 landade bl.a. på F1 i Västerås.
Radarn var monterad så att antennen
hängde under buken skyddad av en plastradom. Indikatorn bestod av ett
PPI som var nord/sydorienterat och placerat hos navigatören. Hela
systemet var kompassövervakat d v s gyrokompassen styrde
avlänknings-spolen på PPI. Detta medförde bl.a att för varje varav som
antennen gjorde så petade den till en switch som gav en extra
upptändning av elektronstrålen på PPI. Kursen kunde på så vis avläsas.
En annan finess var att man med en
mycket linjär potentiometer kopplad till ett räkneverk kunde veva ut en
strob till ett mål och på så vis erhålla en mycket noggrann
avståndsmätning.
Navigeringen hem till England efter
fullbordat uppdrag fungerade så att radarantennen ställdes rakt fram i
flygplanets färdriktning med sändaren frånslagen. Från en markstation i
England sände man ut en cv-signal som låg 60 MHz (MF) över frekvensen på
klystron nr 2 som användes enbart vid navigering. Resultatet blev en
lysande rak linje på PPI som hjälpte piloten att hitta hem.
Som väderradar i flygvapnet togs många
av nämnda faciliteter bort och ett antal andra infördes. P.g.a.
radarstationens ålder och att de flesta som arbetat med PS-29 inte är i
livet finns inte mycket dokumentation kvar som kan berätta om
modifieringar och dyl.
PS-29/F monterades efter ombyggnad på
ett tiotal olika flottiljer, bl.a. F13, F14, F8, F21 och det första
exemplaret monterades på Tre Vapens väderavdelning där radarn
utprovades.
Som väderradar för lokal övervakning
runt flottiljerna fungerade
PS-29 utmärkt även om driftsäkerheten inte alltid var den bästa.
Tekniska data
-
Frekvensband X-band (3 cm)
-
Frekvensområde ca 10.000 MHz
-
Magnetron Kavitetsmagnetron med
permanent magnet
-
Pulseffekt ca 7 kW
-
Pulstid 0,5 och 1,5
μs
-
PRF 1000 Hz och 400 Hz
-
Räckvidd ca 100 km
Mer dokumentation om PS-29/F finns i FHT-dokumentet
"Väderradar
PS-29/F, Historik, Erfarenheter".
Dokumentet är i pdf-format och 3,4 MB stort.
Sammanställt av Kalle Gardh AEF
Senast uppdaterad 2009-12-09.
Källor:
FHT-dokument "Förstudie ang den historiska radarutvecklingen inom
Flygvapnet".
Dokumentet är i pdf-format och 1,8 MB stort.
|