Allmänt
Väderradar PV-30 var
flygvapnets första, för meteorologiskt ändamål konstruerade radar. Under
en tidigare period användes en mer eller mindre provisorisk radar,
PS-29/F, för väderspaning på ett antal flottiljer. PS-29/F var
ursprungligen en flygburen radar av amerikanskt fabrikat med
originalbeteckningen APS-15.
Anskaffningen av PV-30
hade två huvuduppgifter:
-
att ge förbättrade väderprognoser
samt
-
att ge radiakinformation dvs. prognos
av radioaktivt nedfall genom att mäta och automatiskt följa
höjdvindar upp till 30 km höjd med hjälp av ballongburna
reflektorer.
Risken för kärnvapenkrig i
1960-talet början resulterade i en snabb PV-30 utbyggnad vid samtliga
flygflottiljer.
PV-30 var en italiensk
radarstation med originalbeteckning METEOR 200 RMT, tillverkad av
SELENIA SpA, Rom.
Flygvapnet inköpte 15
väderradarstationer av denna typ i början av 1960-talet.
Stationerna förekom i två
varianter, en fast installerad och en rörlig variant.
Konstruktions- och
funktionsmässigt var radarutrustningen i de båda varianterna PV-30/F och
PV-30/R helt identiska.
Stationen
manövrerades från indikatorenheten. Samtliga organ för stationens
manövrering var placerade på indikatorns frontpanel.
Indikatorstativet var
försett med två bildindikatorer, en 16" indikator, som tjänade både som
PPI och HPI, samt en 5" A-indikator.
Stationens dataenhet
utgjordes av en separat enhet placerad i närheten av indikatorn.
Dataenheten användes för kontinuerlig presentation av bäring, elevation
och avstånd till ballongburen reflektor under vindmätning.
Kort beskrivning
Väderradar PV-30/F
Väderradar PV-30/F är en
fast installerad radarvariant där all utrustning utom indikator- och
dataenhet är installerad i ett speciellt torn. Radarns antenn är
placerad på en plattform överst på tornet medan övrig radar och
provutrustning är placerad i ett apparathus omedelbart under
antennplattformen.
Väderradar PV-30/R
Väderradar PV-30/R är en
transportabel radarvariant monterad på ett fyrhjuligt släpfordon, se
bild.
Radarns
elektronikutrustning inklusive provutrustning är placerad inne i
fordonets apparathytt. Antennen är placerad längst fram på fordonet på
en höj- och sänkbar plattform med vilken man snabbt och lätt kan höja
och sänka antennen mellan drift- och transportläge.
Ombyggnad till väderradar PV-301
I slutet av 1970-talet
gjordes en utredning beträffande möjligheten att hålla väderradar PV-30
i funktionsdugligt skick fram till 1990.
Även de ökade
underhållsinsatserna för att vidmakthålla vindmätningsfunktionen intakt
var en bidragande orsak till att materielverket i början av 80-talet
började sondera möjligheterna till anskaffning av ny väderradar.
En förutsättning för
nyanskaffning var att den nya radarn, i likhet med PV-30, skulle vara en
kombinerad radar med både väderspanings- och vindmätningsfunktion.
Valet av leverantör föll
på ENTERPRISE ELECTRONIC CORP (EEC) Alabama, USA som ur kostnadssynpunkt
var förmånligast.
Totalt beställde FMV nio
modifieringssatser ny elektronikutrustning från EEC med leverans våren
1984.
Den rörliga varianten fick
efter modifieringen beteckningen väderradar PV-301/R och den fast
installerade stationen väderradar PV-301/F.
En station PV-30/F från
F16, Uppsala finns sparad vid Flygvapenmuseet, F3 Malmen.
Tekniska data
-
Frekvensband X-band (3 cm)
-
Magnetronfrekvens Fast inom 9,35 -
9,4 MHz
-
Magnetron 4 J 50 A
-
Pulseffekt 200 kW
-
Pulsfrekvens 1200 Hz resp 240 Hz
-
Pulstid 0,5
μs
resp 3
μs
-
Brusfaktor
≤12
dB
Mer dokumentation om
PV-30 finns i FHT-dokumentet "Väderradar PV-30/R och PV-30/F. Historik, Erfarenheter". Dokumentet är i pdf-format och 4,5 MB stort. |