|
Avionikutvecklingen
i Flygvapnet
1936-1990 |
Innehåll:
De olika system-komponenterna i korthet
Utvecklingen1936-1990
1936-1948
1948-1960
1960-1990
Flygplan 35 Draken
Flygplan 37 Viggen
Fortsättningsvis med JAS 39
|
|
Avioniken, de flygburna elektroniska
systemen, har efter hand kommit att få en avgörande betydelse
för utvecklingen av de militära flygplanen och för deras egenskaper.
Avionikutrustningen och dess egenskaper ger sig dock inte tillkänna
utåt på samma påtagliga sätt som flygplanet självt, men utgör numera
en betydande del av den totala kostnaden för ett stridsflygplan. |
Avionikens uppgifter är i princip att samla in,
bearbeta och presentera information för föraren eller annan operatör
och att automatiskt styra vissa funktioner. Genom elektronikens
ut-veckling har dessa uppgifter efter hand kunnat lösas i allt större
omfattning och med högre prestanda, samtidigt som storlek, vikt och
pris per funktion drastiskt minskat.
- Radion hör till de viktigaste
utrustningarna, för allmän talkommunikation och dessutom för att
trygga hemflygning och landning vid allvarliga fel.
Senare utnyttjas radio för datakommunikation mellan mark och
flygplan och mellan flygplan.
- Horisontgyro eller en
gyroplattform, är nödvändiga för flygning i moln och på
natten. Dessa ger också information till andra delsystem om
flygplanets läge luften.
- Navigeringsutrustningar ger
flygplanets position och vägen till destinationen.
Radionavigeringsutrustningar av olika typer samt
tröghetsnavigeringsutrustningar är vanliga. Numera dominerar GPS
baserade system.
- Landningshjälpmedel för säker
landning i mörker och vid dålig sikt.
- Flygradarn är det viktigaste
hjälpmedlet för att upptäcka mål på stort avstånd och för
målinmätning vid anfall.
- FLIR-utrustning, är ett komplement
till radarn, som ger möjlighet till upptäckt, inmätning
och presentation av mål från den värmestrålning som alla objekt
skickar ut.
- Sikten och siktlinjesindikatorer
krävs för att rikta in flygplanet mot målet vid anfall med
kanoner, raketer och bomber liksom vid anfall med robotar.
- Robothjälputrustningar startar och
förbereder robotarna för avfyrning.
- Styrautomater avlastar föraren när
han behöver koncentrera sig på annat än flygningen.
- Siktlinjesindikatorn presenterar
informationen via en genomskinlig spegel innanför frontrutan.
Vid flygning på låg höjd och i hög fart, får föraren all
information presenterad så överskådligt och lättuppfattligt som
möjligt, utan att släppa omgivningen med blicken.
- Elektroniska indikatorer på
frontpanelen gör att presentationen lätt kan anpassas till
varierande behov och stora informationsmängder.
- Radarvarnare indikerar för föraren
när hot från fientliga system uppstår och får därigenom
möjlighet att undvika dem.
- Motmedel är nödvändig utrustning
för att begränsa förlustrisken. Med störsändare, rems- och
fackelfällare kan fientliga radarsystem eller robotar störas
eller vilseledas.
- Digitala reglerutrustningar för
bränslesystem, motor-reglering, bromsreglering etc. är numera en
del av avio-niken.
- Registreringsutrustningar i form av
bandspelare och datorminnen samlar data från olika förlopp under
flygningen för senare utvärdering på marken, dels för att
underlätta fellokalisering och dels för insamling av
underrättelseinformation från elektrooptiska spanings-sensorer.
- Luftdataenheter ger noggrann
beräkning av fart, höjd och mach-tal för distribution till andra
delsystem.
- Radarhöjdmätare mäter absoluthöjden
över mark och vatten.
- Igenkänningsutrustning ger det egna
flygplanets identitet automatiskt till egna förband för att
undvika våda-bekämpning. Vidare kan ett upptäckt måls identitet
av-göras.
·
Integrering av de olika systemkomponenterna
sker genom en effektiv sammankoppling ofta med en dator som vital
länk.
I ett integrerat avioniksystem utnyttjas de flesta systemkomponenter
för ett flertal olika ändamål.
·
Elförsörjningssystemet räknas även till
avioniken med huvudgenerator, reservgenerator och batteri.
Flygvapnets avionikutveckling kan indelas i tre
tidsperioder.
- 1936 - 1948 Som sammanfaller med
flygplanen
B3, B17, B18, J9, J21 och J22.
- 1948 - 1960 Med flygplanen J30,
J28, J29, J33, J34 och FPL32 i olika versioner
- 1960 - 1990 Omfattar
systemflygplanen 35, 37 och inledningen av 39.
|
 |
Under denna tidsperiod var avioniken
synnerligen enkel. Radion i B3 och FPL18 arbetade på långvåg och
kortvåg med en 70 meters släpantenn. Radiopejlar på långvåg
utnyttjades för navi-geringen, I J22 installerades en
kortvågsstation FR-3. Samtliga radioutrustningar köptes utifrån
eller licenstillverkades. Den första svenska flygradion, FR-5,
utvecklades och tillverkades av AGA för J21.
Under 40-talet infördes kristallstyrda radioutrustningar. I
ensitsiga flygplan var detta nödvändigt då föraren själv, utan hjälp
av signalist, skulle sköta radiokommunikationen.
Vissa flygplan hade enkla
kursstyrningsutrustningar kopplade till en fjärrkompass. B3 hade ett
bombsikte för planbombfällning, medan B18 utrustades med ett
svenskutvecklat dykbombsikte. Senare infördes också ett enkelt
reflexsikte för raketskjutning i B18.
Elsystemen var av likströmstyp
24V |

J33
Venom |
1948 Anskaffades det radarutrustade
nattjaktflygplanet J30 Mosquito från England. J30 hade också ett
radarnavigerings-system med samhörande markfyrar. Det blev
utgångspunkt för svensk vidareutveckling av utrustning för flygplan
32 och 35, PN-50/59 systemet.
Igenkänningsutrustning av allierad typ samt radarhöjdmätare ingick
liksom även flygradio av VHF-typ.J33 Venom, som också inköptes från
England, fick ärva utrustningar från J30.
J34 Hawker Hunter, anskaffad 1955, hade en enkel radar för
avståndsmätning som förbättrade siktets noggrannhet.
Avioniken var hittills i huvudsak inköpt
utifrån, i vissa fall licenstillverkad.
I början av 50-talet startade flygförvaltningen, FF, en kraftfull
satsning på, att i samarbete med svensk industri, bygga upp ett
kunnande inom de flesta avionikområdena.
För flygplan 32 blev utvecklingen av flygradarn en viktig uppgift.
LM Ericsson, SRA, Saab och CSF i Frankrike engagerades med
flygförvaltningen som tekniskt sammanhållande. Saab, AGA och Philips
engagerades för utveckling av sikten, gyro-utrustningar, flygradio
och navigeringsutrustningar.
FF startade utvecklingen av remsfällare och radarvarnare.
Flygplan 29 var relativt enkelt utrustad med gyrosikte och en första
version av en elektronisk kurshorisont från AGA, VHF- radio,
radiopejl samt IK-utrustning.
I S29C Infördes den aktiva bakomvarningsradarn
APS-13, ett arv från J26 Mustang, som senare ersattes av en
svenskutvecklad passiv radarvarnare PQ-17. |


Avioniksystem J35F och J35J översikt
Större bild |
Siktesradar till J35A inköptes från Frankrike,
medan övrig utrustning i stort ärvdes från flygplan 32. En enkel
styrautomat utvecklades av Saab.
För J35B hade utveckling av en svensk flygradar påbörjats hos LM
Ericsson. Denna infördes successivt i
J35B.
Radarindikatorn utvecklades av SRA. Saab
utvecklade sikte för jaktraketer och roboten RB-24 Sidewinder.
Samtidigt med flygplan 35 påbörjades
utvecklingen av det första datoriserade strilsystemet, STRIL 60. Med
dataöverföring från STRIL 60 beordrades värden på höjder, kurser
etc. liksom speciella kommandon. För att presentera all denna
information i den trånga kabinen i J35 utvecklade Arenco och FF en
serie indikatorer av spalttyp, som medgav en mycket komprimerad
instrumentpanel.
För noggrann fart- och höjdinformation i överljudsfart utvecklade
Arenco också en luftdataenhet. Signaler från styrdata-omvandlaren
kombinerades i en datacentral till styrorder på en styrindikator,
sammanbyggd med radarindikatorn.
Styrindikatorn kunde också visa
landningsinformation. För horisontstabilisering av radarn och andra
beräkningar krävdes en gyroplattform, som utvecklades av AGA.
Två radiostationer fordrades för att klara tal- och dataöverföring
samtidigt. De kom successivt att införas i olika
flygplan-generationer, betingade av ökade sambandskrav, som också
krävde en utökning till UHF. |
J35B och det ur avioniksynpunkt snarlika J35D kom således att bli de
första systemflygplanen med nära samarbetande utrustningar. För J35D
var också tidsplaneringen samordnad mellan flygplan och
avionikutveckling.
J35F, som i sin systemutformning byggde på J35D, utformades för den
nya direktanfallstaktiken med IR- och radarrobotarna RB28 och RB27.
Detta krävde en förbättrad radar, och ett nytt sikte och dessutom
robothjälpapparater. Senare infördes en IR-spanare.
Ny radioutrustning samt en av LM Ericsson nyutvecklad IK-utrustning
tillkom. Resultatet blev ett system som gjorde J35F till ett av
Europas bästa allvädersflygplan.
Spaningsversionen S35F försågs med radarvarnare samt rems- och
fackelfällare av samma typ som senare infördes i flygplan 37.
|
 |
Flygplan 37 Viggen
AJ 37
Flygplan 37 var från början planerat att
utnyttja datorteknik för automatisering av navigeringen, så att en
särskild navigatör ej skulle erfordras. En ny radar krävdes för den
långräckviddiga spaningen efter sjömål för insats av RB04. Den
centrala datorn CK-37 utvecklades av Saab. Siktlinjesindikator
utvecklad i England infördes. SRA fick ansvaret för anpassning av
denna till bl a. CK-37, centralindikator och radar.
Navigeringssystemet avsågs ursprungligen bli av Decca-typ, men detta
ersattes senare av ett dopplernavsystem.
Gyrosystem FLI-37 utvecklades av AGA. Luftdatasystemet, väsentligen
byggt på mekanisk teknik, utvecklades av Arenco.
Styrautomatutvecklingen köptes från Honeywell med licens-tillverkning
hos Saab.
Taktiskt instrumentlandningssystem inköptes och
döptes till TILS.
Saab fick ansvaret för utvecklingen av
datorprogrammen, liksom för samordningen och integrationen av hela
elektroniksystemet.
FF ansvarade för avtalen med avionikleverantörerna såväl som för
utvecklingen av flygradio, IK, radarvarnare och
motmedels-utrustningar, som nu även utökats med störsändare.
AJ37:s avionik byggde nästan till 100 % på halvledarteknik. Systemet
integrerades mycket tätt kring den centrala datorn, som fick allt
flera nya uppgifter allteftersom utvecklingsarbetet visade på nya
möjligheter. Minnet byggdes ut i flera omgångar. Datorn visade sig
vara idealisk för att utföra många funktioner som tidigare varit
svåra att åstadkomma, bland annat effektiv test- och
funktionsövervakning.
|
|
Med AJ 37 kom också en annan ny teknik,
avancerade realtidsprogram, med mycket höga dynamiska
noggrannhets-krav. Kraven på lätthanterlighet för föraren ställdes allt högre.
Utvecklingen krävde att en systemsimulator en sk rigg, byggdes upp
i laboratoriemiljö. I denna kunde all programvara provas i
samverkan med anslutna utrustningar och modeller för yttre signaler.
Med föraren ”inkopplad” kunde olika funktioner provas ut mycket
grundligt före flygprov.
Flygplan 37 var ursprungligen avsett att bli ett enhetsflygplan för
jakt, attack och spaning. Spaningsversionen kom i allt väsentligt
att bygga på attackversionen, dock med vissa tillägg.
|

 |
JA 37
När jaktversionen skulle påbörjas visade det
sig att stora delar av avioniken i AJ37 ej skulle komma att uppfylla
de tekniskt/taktiska krav som nu ställdes på JA 37.
En helt ny radar, med förmåga att spana i en
kraftig mark-ekobakgrund krävdes, varför utveckling av en
puls-dopplerradar påbörjades hos LM Ericsson.
En väsentligt kraftfullare central dator behövdes och anskaffades
från Singer-Kearfott. Presentationsutrustningen byttes ut för att
passa till den nya radar, som hade helt digital bildinformation.
Även siktlinjesindikatorn byttes ut för att få ett större synfält
och bättre genomsiktsegenskaper. I övrigt var avsikten att AJ
37-utrustningar i huvudsak skulle bibehållas.
Av ekonomiska skäl, betingade av den snabba teknik-utvecklingen, kom
ny luftdataenhet, styrautomat och tröghets-navigeringsutrustning, som
alla byggde på datorteknik, att anskaffas från USA.
Den svenska utvecklingsinsatsen koncentrerades till radar och
presentationsutrustningen, som båda kom att innehålla datorteknik.
Ericsson utvecklade också en ny IK-station med frågefunktion. SATT
vidareutvecklade radarvarnaren från AJ37.
Med den nya centraldatorn i JA37 introducerades digital
kommunikation mellan dator och de ingående system-komponenterna och
mellan dessa. Denna teknik minskade signalkablagets omfattning högst
väsentligt.
Den ökade datorkapaciteten gjorde det möjligt
att införa effektiva övervaknings- och testfunktioner i systemet.
Härigenom försvann till stor del behovet av en komplicerad yttre
test-utrustning och omfattande testkablage till denna.
Registreringsfunktioner för underhåll och utbildning kunde enkelt
införas. För utvärderingen på respektive förband utvecklades en
datorbaserad markutrustning som i praktisk användning blivit ett
värdefullt medel för att upprätthålla JA 37 höga tillgänglighet och
effektivisera utbildningen. |
 |
Studie- och systemdefinitionsperioden från
början av 70-talet till beslut om flygplan JAS 39 1982, innefattade
en intensiv verksamhet för att systematiskt förbereda utvecklingen
av den komplexa avionik som förutsågs för det kommande flygplanet.
Ett försöksprogram för bildalstrande IR-teknik, FLIR, initierades
på Ericsson och ledde fram till försöksutrustning som flyg-provades
med gott resultat i en SK37. En annan väsentlig komponent var en ny
typ av siktlinjesindikator som medgav väsentligt större synfält och
mycket hög genomsikt.
Indikatorn utvecklades av Hughes Aircraft i samarbete med SRA.
Ett studiearbete för en helt ny typ av radarvarnare med hög förmåga
att identifiera och peka ut hotsystem, initierades hos SATT.
Det stod tidigt klart att det nya systemet skulle komma att kräva
kraftfulla datorer och programvara i stora volymer. Möjlighet till
programmering i ett högnivåspråk bedömdes mycket angeläget. 1975
initierade FMV ett samarbete mellan de närmast berörda industrierna
för att säkerställa en kostnadseffektiv utveckling av programvara.
Dessutom engagerades ett specialistföretag för att konstruera ett
system av datormoduler som skulle kunna ingå i respektive företags
utrustningar.
Genom ett omfattande försöksarbete kunde systemets egen-skaper
demonstreras i nödvändig omfattning för att kunna utgöra grund för
fasta utvecklingstaganden i JAS 39 avtalet. Införande av
standardiserade datormoduler krävde samtidigt att apparatlådorna i
flygplanet även invändigt utformades på ett enhetligt sätt.
Den inledande utvecklingen av System JAS 39 har inneburit en
fortsättning på utvecklingen mot allt mer komplexa systemfunktioner
och utrustningar inom avionikområdet.
Det fundamentalt nya är att, för att uppnå behövliga prestanda,
avioniken även blivit en integrerad och nödvändig del av
platt-formen.
Elektroniska utrustningar som till stor del utnyttjar mikrodatorer
ingår i styrsystemet, bränslesystemet, försörjningssystemen etc.
Kraven på säkerhet och tillförlitlighet har därför blivit ännu mer
accentuerade än i de traditionella avioniksystemen.
Om en förare skall kunna utnyttja systemet i
alla typer av uppdrag ställs mycket stora krav på utformning och
anpassning av systemfunktioner samt på kabinens presentations och
manöverorgan.
Åter till början
Sammanställning och bearbetning: Stig Hertze
AEF
Källor:
- Det bevingade verket, Svensk militär
materiel under 50 år. Försvaret Materielverk-Huvudavdelningen för flygmateriel
1986
Föreliggande artikel är till innehåll och
struktur baserat på den inledande delen av kapitlet ”Från
Långvågsradio till artificiell intelligens”.
Viss redigering och anpassning till
Webb format har genomförts av AEF. Bildmaterial har tillkommit.
Dessutom:
- Flygteknik under 100 år, SMR:s förlag 2003
- Avionics. Bill Gunston.
Patrick Stephens Limited 1990
|
|