JA37 Programutveckling och
modifieringar på EP-12
Av
Håkan Algefors
Uppdaterad 2017-04-29
Innehåll
Film 1
Utvärdering av
en ny radarpresention i JA37 Systemsimulator.
Film 2
Flygning med en JA37 med TI 237
Programutveckling
och hårdvarumodifieringar i EP-12 för JA37 Viggen på FFV
Svenska Radioaktiebolaget,
SRA, Stockholm hade sedan J35 Draken tillverkat och levererat
presentationsutrustning till det svenska Försvaret.
Under slutet av
1970 och till början av 1990 levererade man presentationsutrustning för AJ37
och JA37 Viggen till det svenska Försvaret.
Presentationen på indikatorerna i JA37 Viggen; Målindikatorn,
MI, Taktiska indikatorn, TI och Siktlinjesindikatorn, SI, genererades i en enhet som benämndes Vågformgeneratorn,
VG. Den innehöll bl. a. två olika genereringsdelar; den som kommunicerade mot den Centrala Datorn, CD 107, benämnd
Symboldataenheten, SDE. Denna hade till uppgift att presentera symboler på de tre indikatorerna.
Från början innehöll denna en minnesdel på 8 Kbyte, ROM-kretsar. EP-12, VG, var det
första digitala presentationsystem som infördes i det svenska flygvapnet. Den andra genereringsdelen som innehöll 4 Kbyte minne, ROM-kretsar, Måldataenheten, MDE, kommunicerade mot radar PS-46. Den hade till uppgift att korrelera ekon,
presentera störbäringsinformation och ekon för att sedan sända över detta till
Symboldataenheten för presentation av dessa symboler. I VG:n fanns också ett antal kretskort som benämndes vektorgeneratorn och ritenhet. Där fanns funktioner för
att generera tecken på indikatorerna och slutligen digital/analog-omvandlare för
de tre indikatorerna MI, TI och SI. VG:n var uppbyggd av logikkretsar, TTL. VG:n var konstruerad enligt Von Neuman-modellen; en
minnesenhet, en styrenhet, en aritmetisk enhet och slutligen en datorenhet/styrenhet. Hela systemet benämndes
EP-12. MI visade Målpresentation, såsom ekon, störbäringsinformation, egen fart, höjd och uppgift om målet
samt radarns sökvinkel.
TI presenterade en
elektronisk vektorritad karta som täckte Sverige. Förutom denna presentation
presenterades orter kopplat till flygplanets position, ett rutnät; latitud- och
longitud och det viktigaste; presentation av en eller flera eventuella
fientligt flygplan
som fanns i lufthavet.
SI visade banvinklar, höjd, fart, kurs och siktesinformation för flygplanets Automatkanon.
I slutet av
1970-talet började Regering & Riksdag fundera på
en ersättning
för 37-systemet.
Saab hade
tillsammans med SRA börjat studera hur en eventuell ersättning för 37:an skulle
se ut. En modell som senare benämndes var B3LA som senare blev JAS39 Gripen.
SRA fick ett antal beställningar från
Försvarets Materielverk, FMV, hur ett eventuellt presentationssystem i JAS39
Gripen skulle kunna utformas.
I samband med
detta tog då
chefen för Elektronikavdelningen på FFV i Arboga, Holger Hedberg, upp
diskussioner med FMV om ett
eventuellt övertagande av programutvecklingen i JA37 från SRA till FFV i Arboga.
Det blev
bestämt att FFV skulle ta över programutvecklingen i EP-12 från
SRA.
När FFV tog över programutvecklingen för JA37 ingick EP-12
presentationsprogramedition, Ed 11/16. Senare
kom edition 18/22, 24/26, 30, 32, 34 och slutligen edition 36. Ett antal
”koloneditioner” skapades och levererades också.
För att generera
och skapa ny symboler på
presentationen i JA37 var man tvungen att assemblera detta i en dator som då
skulle
genera en Hex-kod som sedan programmerades in i VG:s minneskretsar, ROM.
Hur som helst så
installerades assemblatorn i en av datorerna på
Simulatorkontoret på FFV, (jag vill
minnas att det var) en SEL-dator, 32- bitars.
Instruktionerna
för att generera nya symboler var ganska enkla, totalt var det ca 30 st.
instruktioner. T.ex. så
betydde POS
XY att placera en symbol på någon
av indikatorer för ett specifikt värde som man hade skrivit innan i ett format i
EP-12-koden. Man styrde ut CRT-strålen till POS XY där aktuell symbol skulle
börja ritas.
Från
början tog det rätt lång
tid om man ville få ut en fullständig
lista på
den
assemblerade koden, inklusive en korsreferenslista. Det var lagom att starta upp
en assemblering av 512 Kbyte innan man gick hem för dagen. Hårdvaran
var uppbyggd av ett antal ROM-kretsar på
512x8,
detta var vad man kunde assemblera. När man kom dagen efter till jobbet kunde
man skriva ut listan.
FFV tog upp detta
med långa
assembleringstider med FMV. Frågan
ställdes till dåvarande
SRA om det fanns möjlighet att skriva om koden och att assemblera EP-kod i en PC
istället.
SRA erhöll
en beställning från
FMV att skriva om källkoden för att generera EP-12 maskinkod. Den nya koden skrevs i C++. Efter att
programmet hade verifierats hos SRA levererades den nya programvaran till FFV.
Detta skedde då VG:n var modifierad, se Kapitel ”Hårdvarumodifiering i VG”.
När man startade
en assemblering på en PC och man begärde en Korsreferenslista tog det ca
5 minuter att få ut en lista på 4096 Kbyte! En häpnadsväckande
skillnad.
I början var
programmet som genererade presentationen på
indikatorerna inlagt i ROM-kretsar. Detta innebar att om en eller flera nya
symboler skulle presenteras var man tvungen att skicka in VG:n till SRA, för
utbyte av de ROM-kretsar som var påverkade;
ett mycket omfattande och kostsamt arbete. Detta innebar att man var tvungen att
löda bort minneskretsar, programmera och löda dit nya minneskretsar på
kretskortet. Varje ROM-krets innehöll 512x8 byte.
När en ny edition
för JA37 skulle tas fram så kallade Saab/Linköping personal till ett s.k. PM-möte. Representanter på
detta möte var oftast deltagare från Saab, där var och en ansvarade för sin ”apparat”;
CD 107, EP-12, PS-46, Styrautomaten, m.m. Övriga
deltagare var flygförare från
FMV:Prov, numera FMV:T&E, ingenjörer från Ericsson i Mölndal, FFV och FMV. Vid
PM-träffarna fördes en diskussion som låg inom totalflygplanet med inriktning
på presentation och manövrering av systemfunktioner. Saab presenterade då olika
förslag till en ny presentation/manövreringsfunktion. Oftast fick Saab igenom
sina förslag och resultatet blev att Saab skulle ta fram en specifikation.
De chefer som då var ansvariga
på Saab, Linköping under 1980 och 90-talet avseende Presentation & Manövrering
var i kronologisk ordning, Sune Andersson, Per Carlsson och Anders Wickman.
Det förekom även möte på Ericson i Mölndal där det diskuterades
radarproblematik, dessa möten benämndes SAMSAS. Deltagare vid dessa möten var
personal från FMV, Flygstaben, Saab, SRA och FFV.
Det förekom även möten på FFV i Arboga där diskuterades diverse testfrågor och underhållsfrågor.
En specifikation som berörde EP-12-presentationen levererades från
Saab till FFV och. Man skall komma ihåg
att programutvecklingen för de operativa bitarna i CD 107 och PS-46, radar,
bibehölls på Saab, Linköping respektive hos Ericsson i Mölndal hela JA37:s livstid. Endast testprogrammen
för CD 107 och PS-46; FK (Funktionskontroll) och IPK (Intern Prestandakontroll) överfördes
till FFV.
Specifikationen för
EP-12, var ganska enkel, oftast ledde detta till ett antal frågor
till Saab, Linköping. Till saken hör att under de år,
1980 fram till 1996 som jag var verksam på FFV, så förekom inte några
programändringar i kretskort Programminne MDE som hade förbindelse med Radar
PS-46. Tack och lov får man väl säga för att eventuella programändringar i detta hade varit mycket svårt.
I början efter
övertagandet av programutveckling i EP-12 hade FFV ett visst stöd av SRA vid
programmering av vissa symboler eller funktioner.
Jag kommer ihåg att SRA hade en mycket duktig programingenjör som hade varit med att skapat hela
MDE programvara i EP-12, som arbetade mot PS-46 under 70-talet. Denna person
var FFV behjälplig att hjälpa till en programändring
i Måldataenheten strax efter att FFV hade övertagit programutvecklingen
från SRA. Tyvärr dog Roland Bodin strax efter i cancer.
Jag kommer ihåg
vid ett tillfälle, tror att det var vid framtagning av Ed 24/26, då
EP-12 skulle kunna generera flera mål på MI och TI.
Detta var i samband med att jaktlänken infördes i
JA37,man skulle generera ett visst mål på TI med en pil.
Detta mål skulle vara resolverat, d.v.s. det skulle kunna vrida sig 360 grader. Vid en
viss vinkel så ritades pilspetsarna i totalt fel vinkel. Vid detta fall så fick jag
hjälp av en ingenjör på SRA, Mats Sundgren, som löste problemet. Fel i koden naturligtvis!
Utprovning av en
ny edition i EP-12
När man ansåg att nya funktioner och symboler var införda i minneskretsarna vidtog utprovning.
För detta hade FFV byggt en enkel CD- och Radarsimulator på labbet i By 31.
Om allt fungerade, d.v.s. att nya symboler/funktioner tändes upp enligt
specifikationen så tog man med ett speciellt kretskort med RAM-kretsar, till JA37 Testrigg på
FFV där det skruvades fast på den VG som fanns i riggen. FFV hade inte någon
möjlighet att byta PROM-kretsar på kretskortet och att ladda ny maskinkod.
Testriggen hade då fått det senaste CD-programmet från
Saab så man kunde testa de nya funktioner/symboler som skulle presenteras vid rätt tillfälle.
Bild 1.Till sin hjälp
vid utprovning av nya program har EP12-gruppen med fr v Tomas Larsson, Martin
Hermansson och Håkan Algefors en CD/Radarsimulator som kan presentera symboler i
dynamisk form. Med hjälp av den kan de kontrollera kvaliteten och att programmet
verkligen fungerar som det ska.
Medel för
programverksamheten på FFV bekostades av FMV:FlygEL4,
Chef på denna byrå var Knut Modig.
Bild 2
Markutrustning UTB
I samband med att
nya funktioner/presentation skapades var det viktigt att
UTB-presentationen fungerade. För detta så laddades
ett UTB-band i JA37 Testrigg i samband med att utprovning av EP-12 ägde rum. I
riggen kunde man starta UTB-inspelning helt autonomt. På Simulatorkontoret fanns en UTB-anläggning, där kunde man se att de nya
funktionerna/symbolerna hade spelats in på UTB-bandet och presenterats vid rätt tillfälle.
Presentationen på indikatorerna i EP-12 spelades in vid vissa tillfällen
operativt; start, osäkring, avfyring, landning, m.m. UTB innebar att man sedan kunde utvärdera och titta på
en flygning i ett markbaserat system som fanns på FFV och på varje JA37-förband. Alla EP-12:s indikatorer visades på UTB-stationen. Man använde även
UTB för utbildningsanalys. Man satte in det inspelade bandet från flygplanet i
UTB-stationen.
Senare byggde FFV ett komplement till UTB-stationen så att man kunde spela upp
flera pass från olika JA37. På detta sätt så kunde man se flygplanens position
i förhållande till varandra och vilken höjd dom flög. Ett stort lyft! Systemet
benämndes UTA.
Bild 3
UTA-presentation, visar två JA37 i luften.
I början på 90-talet
kom det fram minneskretsar som kunde raderas och omprogrammeras elektriskt, s.k.
E2-minnen. FMV skickade då ut en
offertförfrågan att modifiera VG:n till E2-minne. Dessutom skulle Symboldataenhetens
minne, som hade kommunikation med den Centrala Datorn, CD 106, från
8 kbyte till 64 kbyte, två st. minneskretsar och Måldataenhetens
minne, som hade kommunikation med radarn, PS-46 utökas från
4 kbyte till 32 kbyte, en minneskrets.
FFV räknade och
funderade på en lösning och lämnade sedan in en offert till FMV. Priset har jag idag ingen aning om! Hur
som helst så vann Saab Avitronics, dåvarande SRA upphandlingen och fick således
en beställning på modifiering av alla VG:n som fanns ute operativt.
FFV tillsammans med FMV deltog i ett antal Projektmöten på Saab
Avitronics, eftersom tanken var att den ”nya” VG:n skulle laddas med ny EP-kod på FFV JA37
Testrigg och att det skulle samordnas med en ny programedition, bl.a. ett s.k. BOOT-program, mer om detta senare.
Tiden gick och
projektet blev naturligtvis försenat, detta p.g.a. av att Saab fick så kallade
delamineringsproblem på de nya mönsterkorten. Saab utnyttjade då en
mönsterkortfabrik, Ericsson i Kumla.
Så småningom
dök det upp en prototyp på FFV i Arboga för en första utprovning. Det gick naturligtvis inte så bra! Saab
hade problem med ett s.k. Bootprogram. De första 1000 adresserna i resp. minne,
0-1000 var skrivskyddat, i dessa adresser låg
kod för att radera det gamla programmet och att börja skriva in ny kod. Eftersom
projektet var försenat och tanken var att modifieringen skulle ske samtidigt som
en ny programedition skulle införas i JA37, tror att det var Ed 26, på EP-språk
24/26 så hade Saab kniven på ”strupen”
Jag kommer ihåg
att ett antal lördagar tillbringades på FFV
tillsammans med SRA för att reda ut problemen. Så småningom
löste SRA problemen och kunde påbörja modifieringen av VG.
När FFV fick tillgång
till en modifierad VG med E2-minne så kunde
laddning och utprovning av en ny EP-edition påbörjas. Gången var den att EP-avdelningen på FFV
levererade ett band, tror att det var en eller flera kassetter till
PPU-avdelningen på FFV. På PPU-avdelningen skapades ett ganska stort kassettband, YM-band.
Kassettbandet
installerades sedan i en relativt stor bandspelare på
Testriggen på FFV, benämnd Yttre Minne. Därefter
kunde laddning av ny EP-kod i VG:n starta och utprovning av nya
funktioner/symboler kunde starta.
Påpekas kan,
senare i tiden kunde även Styrenheten i PS-46 laddas på motsvarande
sätt. Styrenheten innehöll den operativa programvaran i PS-46.
När FFV ansåg
att en ny EP-edition var leveranskontrollerad utifrån
ett programmässigt perspektiv, levererades en YM-kassett till Saab tillsammans
med ett leveransmeddelande.
Senare blev FFV
kallade till en Flygsäkerhetsgranskning, FSG, på
Saab/Linköping.
FSG ägde rum på Saab:s JA37 Systemsimulator, SYSIM i Linköping. Deltagare vid denna FSG var FMV, förare
och provingenjörer från dåvarande FMV:Prov, numera FMV:T&E, Saab-personal, FFV, ibland piloter från
något JA37-förband och oftast personal från Ericson i Mölndal. Syftet med en FSG
var att samköra och testa nya editioner av CD107, PS-46,
EP och eventuellt någon ny Styrautomat, SA 07-edition.
Sysim bestod av en fullständig JA37-kabin med möjlighet
att presentera en viss omvärld. Flygplanlik hårdvara
var EP-12-systemet, CD 107 och en Styrautomat SA 07. PS-46 bestod till en viss del av flygplanhårdvara,
resten simulerades i en Radarsimulator. Vid operatörskonsollen kunde man lägga
ut mål vid olika avstånd och i sida. Det fanns även en Taktisk indikator och en Målindikator
vid operatörskonsollen.
Se en film när P-O
Almstedt, pilot från dåvarande FMV:Prov, numera FMV:T&E, utvärderar en ny
radarpresention på Saab/Linköping, JA37 Systemsimulator.
Man ser Målindikatorns presentation med ekon och pålåsning av ett eller flera
mål och radarsvep. Sysim hade till uppgift att granska en ny programedition
innan den levererades till FMV:Prov för flygprov.
Filmen är 16 minuter 12 sekunder lång och i wmv-format.
Det fanns även
möjlighet att utföra en UTB-inspelning.
Om en FSG ansågs uppfylla kraven ur ett säkerhetsmässigt- och ett flygsäkerhetsperspektiv så beslöts att
den nya proveditionen skulle levereras till FMV:Prov.
Vid FMV:Prov verifierades funktionsändringarna/proveditionen i ett eller flera JA37-flygplan
av piloter från dåvarande FMV:Prov.
Slutvalidering av editionsuppdateringen skedde i form av tekniskt/taktiskt prov, T/T-prov, med
deltagare från Flygvapnets JA37-förband och förare från
FMV:Prov. Även andra typer av flygplan deltog i dessa prov såsom
SK 60 och helikoptrar. Syftet med dessa omfattande prov var:
-
att
säkerställa att införda funktionsändringar var riktiga och användbara
(funktionssäkerhet).
-
att
ge säkrare grund för typgodkännande genom mängdprovning (programsäkerhet).
-
att
underlätta serieinförande av de nya datorprogrammen genom att deltagande
förbandsförare tidigt lärs upp i de nya programfunktionerna och att sedan bistå
vid utbildning av det egna förbandet.
-
att
ge underlag för uppdatering av utbildningsanvisningar.
Från
början hade den Taktiska indikatorn, TI i JA37 endast en skala; 1:250 000. FFV
upptäckte under -90 talet att med en mycket enkel modifiering i VG:n kunde man
utöka antalet skalor till fyra st. 1:3,2 milj, 1:1,6 milj, 1:800 000, 1:400 000
och 1:200 000. Detta innebar ett ganska stort lyft för JA37!
Under 1990 pågick
förberedelser inför konstruktion av JAS39
C/D-variant som bl.a. skulle få kraftfullare
datorer, Presentationsprocessorn, PP12 skulle bli kraftfullare och dessutom
skulle JAS39
Gripen få
färgindikatorer i stället för katodstrålerör
som JAS39 A/B hade.
1995 startade Flygvapnet och FMV, tillsammans med ERA, f.d SRA en studie genom bl.a. besök i
USA hos ett antal leverantörer av färgdisplayer för att få fram en tålig
färgindikator med hög prestanda till JAS39 Gripen och JA37.
Tidigare presenterades informationen på monokroma
(”gröna CRT-skärmar”, katodstrålerör) i båda
flygplanen. Senare skedde det på högupplösta
AMLCD, (Acive Matrix Licuid Crystal Display), Färgindikatorer. I JAS39 fick tre
indikatorer bytas ut på instrumentpanelen. Något som inte var helt okomplicerat då
varje millimeter i kabinen i princip var utnyttjad. För att få plats med de nya
färgindikatorerna togs de mekaniska instrumenten bort, 4 st. och man var
tvungen att ta bort delar från den vänstra respektive högra delen av
instrumentpanelen i kabinen.
Efter analyserat
resultatet av studier i USA så bestämde
sig Saab Avitronics för ADC som leverantör av färgindikatorn till JAS39 och
JA37.
FMV fick, efter hårt motstånd internt FMV, igenom att JA37 skulle var med i
programmet som provplattform för att sedan återanvändas från 37- till
39-programmet. Tyvärr gick inte detta helt planenligt p.g.a. olikheter och
erfarenheter från 37-programmet.
Diskussioner ägde rum med FMV:
MSL37 om antalet prototyper som skulle beställas.
Dåvarande FMV: FlygEA var ganska enig om att man behövde ett stort antal prototyper, detta
beroende på att det
finns ett stort antal utprovningsstationer såsom
Sysim, Puts respektive JA37 T-rigg, dels också att tiden
från
projektstart fram till införande i FV av färgindikatorn var ganska kort. Till
slut bestämdes att 10 st. prototyper skulle beställas
för JA37.
Bild 4.
Färgindikator TI 237
Projektstart ägde
rum mars 1997, vid detta tillfälle instituerades det första projektmötet. En
Projektplan utarbetades av FMV.
Augusti 1997
beställdes Typarbete inklusive framtagning av 5 st. prototyper
hos Saab Avitronics. Efter dialog med FM och internt FMV beslöts att ytterligare
5 st. prototyper skulle beställas. Detta visade sig senare som ett bra beslut, då ett mindre felutfall på
indikatorn erhölls, ny teknologi. Ett behov fanns i början av att uppgradera enheterna,
både maskin- och programvarumässigt.
Leverantör av prototypen var Saab Avitronics i Kista. Indikatorn innehöll förutom den nya
LCD-tekniken också återanvända
processorkort från de två Presentationsprocessorerna PP1 och PP2 i JAS39 A och B.
TI 237 var en ”intelligent” indikator innehållande en egen processor till skillnad
från JAS39 som ”bara” var presentationsyta utan processor!
Verksamheten ledde så småningom fram till en luftvärdig färgindikatorprototyp
som kunde installeras och driftsättas i en modifierad JA37. Därefter vidtog ett
ganska omfattande markprov på FMV:Prov. Bland annat så testade man
störegenskaper från TI237, jag kommer ihåg att vi fick utfall på att TI237
störde Flygradio FR-31 vid vissa frekvenser.
På den nya färgindikatorn skulle färglagd taktisk presentation presenteras
för piloten. Informationen bestod i botten av en elektroniskt genererad karta som
presenterade vägar, sjöar och orter. Överlagrat på denna
information erhöll piloten information om luftvärnsområden,
var olika typer av luftfarkoster befann sig, EW-hot, brytpunkter mm.
Med den nya
tekniken möjliggjordes presentation av olika symboltyper i olika färg. Detta för
att öka pilotens situationsmedvetenhet. Färgerna skulle dock användas
sparsamt. Indikatorns yta var större, ”6 x 8 vilket utgjorde grunden för beslut om införande.
Studier hade visat att max 4-5 färger
var optimalt. Färgsättning togs fram genom ett intimt samarbete mellan TU JA37 (Taktisk utprovning),
FMV:ProvPF, (piloter från FMV), Saab och TU JAS. Även Saab Avitronics var med i studier och
utprovning i Saab:s ljusrigg i Kista.
Den nya indikatorn blev framtagen för att passa i både
JA37 och JAS39. Endast kretskorten i indikatorn skilde sig åt.
Detta möjliggjorde återanvändning i JAS39, den dag JA37 avvecklades.
Införandet i provflygplan för JA37 låg ca 1 år före JAS39. Alla de erfarenheter som erhölls inom JA37-programmet kom därför
JAS-programmet till nytta. Allt för att spara pengar åt FV och Svenska staten, något
som behövdes i besparingens tidevarv.
Den nya indikatorn var större, 6 x 8”, än den tidigare JA37 taktiska
indikatorn, 5 x 4”, och JAS39 A/B-versionen,
5 x 6”.
Bild 5 visar hur den nya indikatorn är installerad i JA37:s kabin.
Flygvapenledningen beslutade 1997 om införande av en ny indikator i JAS39
Gripens delserie 3. För båda flygplanen innebar detta omfattande förändringar på instrumentbrädan. I JA37 fick Vapenpanelen och Systemtablån utgå.
Dessa funktioner styrdes sedan av 24 stycken knappar placerade runt den nya
indikatorn.
En förutsättning för att genomföra detta projekt var att samma indikator skulle kunna utnyttjas i
både 37:an och 39:an. Man var inte beredd från Försvarsmaktens sida att betala typarbete två gånger,
detta var man ganska tydlig på!
Vissa JA37-flygplan genomgick en stor modifiering, mod D. Modifieringsarbetet gjordes
ute på förbanden F17 och F16. Det var i dessa flygplan på dessa förband den nya färgindikatorn
infördes i.
Den
första flygningen i JA37 med TI 237 ägde rum från
Saab-fältet i flygplan 37.415 som var det första flygplanet som modifierades
till JA37 D-standard. Förare var Jerry Pousette från FMV:Prov. Flygningen ägde rum
1999-03-11. Flygpasset varade i ca. en timma och allt gick bra.
Se en film där Vanje Brännström, pilot från FMV:Prov, flyger en
JA37 med TI 237 installerad. Filmen är 6 minuter 30 sekunder lång och i
wmv-format.
En
lång dialog ägde rum mellan FMV och Högkvarteret avseende hur många
serieenheter som skulle beställas, detta var FMV tvunget att beställa relativt
tidigt, beroende på att ett stort antal underleverantörer fanns som
levererade olika produkter till TI 237. Till slut bestämdes i alla fall att 34
st. enheter skulle beställas.
Mars 1999 beställdes
34 st. enheter, den första enheten levererades 2000-10-17 och den sista enheten
levererades 2001-11-15.
De
underleverantörer som levererade delar till TI 237 var följande:
-
Saab
Avitronics: Deltog i symdesignen tillsammans med leverantören, bestyckade
enheten med D80-kretskort från PP1- och PP2-datorer, Kartminne, leveranskontrollerade och
utförde en komplett test på TI 237.
-
L3/Atlanta/USA: Tillverkade höljet, satte ihop enheten, ansvarig för en del
programvara i färgmatrisindikatorn.
-
APC/Atlanta/USA: Satte ihop LCD-glasen och diverse filter. Fäste LCD-glaset mot Bezelramen.
-
LCD
Lightning Inc./USA: Levererade lampan till enheten.
Bild 6. TI 237
med innehållande kretskort.
Tanken från
början på presentationen på indikatorn var att man skulle utnyttja JAS39 Gripens taktiska presentation. Eftersom det
s.k. Jaktlyftet på 39 dröjde i tid, beslutades att man skulle utnyttja JA37:s befintliga presentation så mycket som
möjligt.
I ett tidigt skede
diskuterades mellan Saab och FMV färgsättning av presentationen. Bestämt blev
att man skulle utnyttja en s.k. VAPS-utrustning på Saab. Vid
denna utrustning satt Saab:s ingenjörer tillsammans med TU JA37 Bength Larsson
och förare från FMV: Prov och ”färglade” presentationen. Denna metod visade sig vara ett lyckat drag eftersom förarna
kunde sätta sig i Systemsimulatorn på Saab nästan vid ”ett dukat” bord.
Efterhand blev det många uppdateringar av både färg- och symbolpresentationen då
flygproven drog igång.
Från
början fanns det enbart ett modifierat flygplan: 37.415 som var försedd med TI
237. Flygproven på FMV:Prov startade våren 1999. Ett provprogram för TI 237 utarbetades
av FMV:Prov. Senare levererades flygplan 37.326 till FMV:Prov.
De synpunkter som
framfördes av provflygarna vid presentationen var bl.a. följande:
-
Reflexer från indikatorns yta upplevdes ibland som störande.
-
Kontrasten vid olika externa ljusförhållanden var ojämn.
-
Färgsättningen upplevdes som ”svag” vid starkt solljus.
Totalt flögs ca
400 st. flygpass, inklusive T/T-prov på FMV:Prov under tiden 1999 - 2001.
2002-01-17 var TI 237 i operativ drift genom att två JA37D
lyfte från
F21.
Totalt installerades
34 st. TI 237 i JA37.
Vilka problem råkade
man då ut för?
-
Projektet han knappt starta förrän ADC blev uppköpta av L3 Communications,
d.v.s. ADC delades i två delar, den civila delen behölls av ADC, den militära
övertogs av L3. Ett flertal av ingenjörerna
på ADC anställdes av L3. Detta bidrog till förseningar av prototyper till Saab.
-
Ett
stort antal projektledare på ADC resp. L3 kom och gick, påverkade sannolikt
leveranser av prototyper till Saab.
-
L3
hade från början ingen stor och bred ingenjörskunskap, detta ökade sedan
personal från ADC anställdes på L3.
-
I
samband med leveranser av ny programvara till TI 237 från Saab Avitronics till
FFV Aerotech i Arboga upptäcktes mycket felaktigheter i programvaran av FFV
Aerotech. Där fick FMV relativt ofta gå in och medla. Denna process snabbades
senare upp.
-
I
samband med test av modifierade flygplan uppstod det då och då en brist på
”kvalificerade” prototyper. Serieenheter hade vid detta tillfälle ännu inte ännu
levererats. Detta fick till följd att enheter fick sändas kors och tvärs över
Sverige.
-
I
samband med några felutfall som man fick på indikatorn, var det nödvändigt att
sända den till USA för reparation. Detta påverkade leveransplanen.
De risker som vi såg
i projektet var ett antal:
-
Den leverantör som Saab Avitronics utnyttjade, ADC i Atlanta USA kunde komma
att inte klara av leveranser av displayhuvud.
-
Saab Avitronics kunde komma att få integrationsproblem i enheten i och med att man utnyttjade ”gammal hårdvara”,
från PP1 resp. PP2.
Projektet
präglades en stor entusiasm, högt i tak bland alla berörda, intressant projekt
som kunde bidra till att göra ett bra flygplan bättre; JA37,
korta beslutsvägar, homogen projektgrupp, kort tid från
beslut om införande av programvaruändringar till att ändringen
var införd i indikatorn.
Elektronisk Presentation EP JA37 Indikatorutrustning
EP-12
Artikel, skriven av
Göran Hawée, som mer ingående beskriver samarbetet mellan olika enheter i
systemet. |