Bilder
klickbara till större format

J26 Mustang
vid leveransen till Sverige och F16 hade en del flygplan bakomvarnaren
AN/APS-13 installerad

USA installationen i
förarrummet på P51 Mustang av Monica/AN/APS-13
Notera ringklockan för varningssignal.

AN/APS-13 monterad under akterskytten på Lancaster

Nattjaktplan Ju 88G-1 speciellt utrustad med FuG 227 för att upptäcka
och ledas till Monica

FuG227 Blockschema

Tysk Radarvarningsmottagare Metox 600

Metox antennen
Primitiv men ändamålsenlig

Tankfartyget "Dixie Arrow" torpederat i mars 1942

Målet för Brittiska Coastal Command.
En tysk ubåt mindre på Atlanten.

Remsor från WW2
Översta packar med trådar under aluminiumfolie

Aluminiumremsor RAF från 1944 |
Utveckling av motmedel
Historien om telemotmedel
går tillbaka till det rysk-japanska kriget 1905, men det var först under
andra världskriget som elektroniska system blev en sådan stor del av
vapensystemens prestanda, att utveckling av speciella telemotmedel blev
aktuellt.
I USA bildades parallellt med
Radiation
Laboratories en speciell hemlig verksamhet vid
RFL, Radio Research Laboratories som var anknutet till Harvard
University.
Inriktningen på denna verksamhet var motmedel i olika former aktiva
såväl som passiva system.
RFL var verksamt under åren 1941–1945. Personalen uppgick 1945 till 800
personer.
I Storbritannien utvecklades motmedel som en del av TRE, Tele Research
Establishment.
TRE startade i maj 1940. 1945 arbetade där 3500 personer, en betydande
del med motmedel.
Brittisk
Radarvarningsmottagare
Den första radarvarnaren
eller som den då kallades, bakomvarnare, kom till det svenska flygvapnet
med leveransen av
P51
Mustang med början i januari 1945. Dessa flygplan, levererades med
radarstation AN/APS-13 med allierad
kodbeteckning Monica.
Denna radarstation var
ursprungligen utvecklad i Storbritannien som spaningsradar för
nattjaktflygplan med beteckningen ARI 5664
AN/APS-13/Monica kom till användning som bakomvarnare och installerades
i alla brittiska bombplan med början 1942 som stöd för akterskytten.
Detta trots oron för att Monica skulle kunna användas för att spåra
brittiska flygplan.
Det ledande brittiska forskningsinstitutet TRE (Telecommunication
Research Establishment) ansåg att, ”även om ett tyskt flygplan spårar
ett brittiskt flygplan försett med Monica, så kommer det tyska
flygplanet i vilket fall som helst, att detekteras av Monica."
Två år senare, den 13 juli 1944, landade av misstag ett tyskt
nattjaktflygplan Ju 88g-1 l på RAF flygfältet i Woodbridge, 110 km NV
London. Flygplanet var utrustat med en, för det brittiska försvaret,
okänd radarmottagare FuG 227 kodnamn Flensburg.
Denna utrustning användes sedan några månader av tyska nattjaktflygplan
för att ledas mot bombflygplan försedda med Monica.
Det tog således två år att utveckla ett motmedel för Monica.
FuG 227 blev operativ våren 1944. Den hade 4 ving- och fenmonterade
dipolantenner. Frekvensområdet var 170–220 MHz och täckte därmed
undertoner av Monica radarns 300 MHz frekvens.
Denna lösning berodde sannolikt på bristen av HF- komponenter i Tyskland
inom Monicas, då höga frekvensområde.
Efter utprovning och analys av FuG 227 och dess prestanda mot Monica,
beordrade RAF borttagande av Monica i alla bombflygplan.
Tysk radarvarningsmottagare
Monica var långt ifrån den
första radarstationen som fick en speciell radarmottagare utvecklad som
motmedel.
Den första radarstationen med denna status var sannolikt den brittiska
flygradarn ASV Mk. lI med frekvensen 176 MHz.
Under sommaren 1941 föll den första versionen av denna radar i tyskarnas
händer i Nordafrika.
Då var redan patrullflygningar med flygplan, försedda med ASV Mk. lI
radar, i verksamhet över Biscayabukten på jakt efter tyska ubåtar i
ytläge, på väg till eller från jaktmarkerna på Atlanten.
Den första framgången kom den 30 november 1940 då U-71 skadades efter
ett anfall av en Whitley Mk.VI. försedd med ASV Mk.II radar
Liksom med Monica kom motmedlet 2 år senare. Med början i augusti 1942
installerades
radarvarningsmottagare Metox 600 på alla tyska ubåtar. Med dess höga
känslighet erhölls ljudinformation även från flygplan på stora avstånd
som inte utgjorde ett hot för ubåten. Detta föranledde onödiga avbrott i
laddningen av batterierna för att inta u-läge.
Efter en tid löstes detta på ett elegant sätt, genom att någon Metox
operatör upptäckte att när flygplanet var på hotfullt avstånd höjdes
pulsfrekvensen (mätområdet ändrades från 58 till 14 km). När denna
förändring av ljudet hördes i Metox, visste man att ett flygplan var i
närheten och det var dags för att påbörja dykning. Förlustsiffrorna för
sänkta allierade fartyg, som under en period hade gått ner, ökade igen.
Ett stort steg framåt i kampen mot ubåtsvapnet togs då
flygradarstationer med 10 cm våglängd började tillföras Coastal Command
tidigt 1943. Dessa radarstationer hade en hittills oöverträffad förmåga
att finna ubåtar i ytläge. Detta var en stor framgång för ubåtsjägarna.
Återigen började siffrorna över sänkt tonnage, med livsviktig last till
Storbritannien, att vända nedåt.
Det var ytterst viktigt för ubåtsjägaren att dölja denna nya förmåga så
länge som möjligt då Metox mottagaren inte täckte detta hittills helt
oanvända frekvensområde.
Återigen fick problemet en elegant lösning.
Det påstås att under ett förhör med en fångad brittisk flygofficer, fick
den tyska förhörsledaren veta att man på brittisk sida upptäckt svaga
signaler från Metox. Dessa signaler lät sig pejlas på stort avstånd med
tillgänglig pejlutrustning i flygplanen.
Eftersom detta var tekniskt möjligt, då Metox var en
superheterodynmottagare, trodde man detta.
Sant eller inte, den 3 augusti 1943, ett år efter installationen av
Metox erhöll alla ubåtar i den tyska marinen följande meddelande från
marinhögkvarteret:
Alla
U-båtar. ACHTUNG Var uppmärksam. Alla U-båtar slå omedelbart av Metox.
Fienden kan fånga upp signaler. Håll radiotystnad tills vidare.
Återigen, liksom med Monica blev jägaren jagad.
Remsor, remsfällning
Windows
Under andra världskriget
utvecklades denna metod både i Tyskland och i Storbritannien, för att
störa fientliga radarstationer. Principen var enkel.
Då remsor eller trådar med en halv våglängd av den fientliga radarns
våglängd belyses med radarstrålning uppstår resonans och energi med
samma frekvens emitteras.
För radarobservatörerna var det nästan omöjligt att skilja ekon från
flygplan från ekon som orsakades av dessa remsor.
Det var dock stor tveksamhet att använda denna metod både i Tyskland och
Storbritannien inför risken att metoden skulle kopieras och därmed
själva bli drabbade. Göring förbjöd all vidare forskning och hemlighöll
de tyska resultaten.
De allierade använde dock remsor första gången, då med kodnamnet
Windows, natten 24/25 juli 1943 vid ett allierat bombanfall på Hamburg.
Resultatet var långt över förväntningarna. Endast tolv bombflygplan
saknades av de 791 som deltog denna natt. Detta motsvarar 1,5 %
jämfört med de genomsnittliga förlusterna över Tyskland 1943–44 som var
5,1 %.
Därefter var remsfällning en viktig metod för att störa och försvåra
insatser från det tyska luftförsvaret.
Tekniken att utforma och tillverka dessa trådar, så att de bland annat
håller sig i luften under lång tid för att skapa reflekterande moln, har
vidareutvecklats i många steg sedan den första operativa användningen
1943.
Skrivet av Stig Hertze
Senast uppdaterad 2019-09-23
Referenser:
https://en.wikipedia.org/wiki/Lichtenstein_radar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Remsor |