 |
Positionsskrivare
Decca 1649AM
På kartan i positionsskrivaren
kunde andrepiloten se var man befann sig.
Kartan förflyttades i nord-sydlig riktning av spolarna och ett
index på det i sidled rörliga horisontella skalbandet visade
helikopterns position.
Genom att dra i den på vänstra sidan här knappt synliga spaken,
kunde man ta bort kartspolen för att sätta i en spole med annan karta. |

|
Positionsskrivarens baksida
Här är täckplåten borttagen och
ett av de två kretskorten och mekaniken är synligt.
Till vänster sitter stegmotorerna
för kartspolarna och till höger syns stegmotorn och
drivmekanismen för skalbandet. |
 |
Drivmekanism för skalbandet.
På det lilla kretskortets insida
sitter en lysdiod och en ljuscensor som känner av om det kommer
ett svart område på bandet. När det sker har den indexet på bandet nått kartkanten.
Då sker snabbmatning av kartan till nästa kartlängd och indexet
går över till andra sidan av kartremsan. |
 |
Drivmekanism för kartspolarna.
Spolarna drevs via
friktionsbromsar som växelvis aktiverades för att hålla kartan spänd. Kretskortet och den
lilla runda skivan med fyra hål ger återmatning av kartans
förflyttning.
|
 |
Positionsskrivarens svenska
M-nummerskylt.
Data
Drivspänning: +28 VDC
Mått: Bredd 259 mm
Djup 89 mm
Höjd 152 mm
Vikt: 3,1 kg
Rullkartan skapas av ett
kartblad som skärs i remsor enligt en mall och fogas ihop i
kortändorna till en lång kartremsa.
 |