Remsfällning historik
Störning av radarsystem med
metallremsor med anpassade längder som fälldes från flygplan användes
operativt för första gången mot Hamburg i juli 1943 med kodnamnet
Windows.
Av 728 anfallande flygplan förlorades endast 1.3%.
Detta ska jämföras med tidigare förluster av storleksordningen 5-15%.
Därmed hade anden lämnat flaskan och snart följde Tyskland efter med
störning av allierade radarstationer med hjälp av remsfällning.
Utvecklingen i Sverige
I Sverige påbörjades inom
flygvapnet en kunskapsuppbyggnad inom detta område i mitten av 1950-
talet.
En remsfällare Q299, tillverkades vid CVM.
Remsmaterial tillverkades av Chemring som redan under andra världskriget
utvecklat en metod att försilvra nylontråd som efter kapning åtskildes .
Remsbuntarna låg i ett antal rör där de trycktes ut med kolvar och i
rörmynningarna skars upp med knivar.
Q299 provades bland annat mot målsökaren i RB322.
Vid fällning blommade remsmoln upp i omedelbar anslutning till
flygplanet vilket inte tidigare fällare lyckats åstadkomma. Fällaren
kunde därmed även användas för vilseledande störning.
Box 3 tillverkades hos Arenco som levererade 60 exemplar till
flygvapnet.
Box 3 låg senare till grund för utvecklingen av Kapsel KB
BOX3 finns utställd på
Robotmuseet i
Arboga.
Sammanställt av Stig Hertze
Källor:
Motmedel inom
svenska flygvapnet 1950-2000
Senast uppdaterat 2020-05-13 |