DME är ett system som används för
att mäta avstånd mellan flygplan och fyrar på marken. Enheten i flygplanet
sänder ut frågepulser till DME-fyren som lämnar en svarssignal. Genom att
mäta tiden från utsänd puls till mottagen svarspuls får man ett mått på
avståndet mellan flygplan och markfyr. Det uppmätta värdet representerar ett
lutande avstånd som måste omräknas till det längs marken verkliga avståndet.

Systemet arbetar i frekvensbandet 960-1215 MHz
som är indelat i 126 frekvenser. Genom att frågesignalen från flygplanet
utgörs av pulspar med antingen 12 µs (x-kanal) eller 36
µs (y-kanal)
tidsavstånd erhålls 252 kanaler. Frågesignalen sänds bara när en markfyr
finns inom räckhåll. För att DME-enheten ska upptäcka markfyren sänder
denna kontinuerligt ut 2700 pulserpar per sekund.
Flera flygplan kan arbeta mot samma DME-fyr. För att kunna identifiera egna svar behandlas
endast svarssignaler som är synkrona med frågepulserna.
En DME-fyr kan hantera ungefär 100 flygplan samtidigt.
DME-fyrarna är
samlokaliserade med VOR-fyrar därför väljs DME-kanal automatiskt när man
ställer in frekvens för en VOR-fyr.
Mätavståndet kan ställas in till max 200 NM eller max 400 NM.
Avståndsinformationen presenteras på en DME-indikator eller överförs
till en navigeringsdator.
DME-enheter i några av Försvarets
flygplan/helikoptrar.
FPL-37
DME-enhet var endast införd i SK-37 som ett extra stöd för piloter under
utbildning. DME-enheten startade när flygplanets generator för
115V/400Hz gick igång. DME-enheten ingick som en del i
navigeringssystemet och avståndsinformationen behandlades i dator CK-37. En lista på
användbara fyrar fanns lagrad i CK-37 och vilka av dem som kunde
användas berodde på aktuell geografisk position.
Avståndsinformationen bestod av pulståg om 32 bits som sändes till CK-37
via MEP (matningsenhet presentation) var 100 ms.
FPL-37 var inte försett med VOR.
Beskrivning
SK-37 DME
SK-37 avioniksystem
SK-60D, SK-60E
I
dessa SK-60 infördes navigeringsenhet Bendix/King KNS-80 som erhöll DME-information från en King KDM-706. Till KDM-706 var också en
DME-indikator ansluten som visade förutom avstånd även fart i knop och
tid till DME-fyr.
HKP-10
HKP-10 hade en avancerad navigeringsdatorn RAMS 3000 som erhöll nav-information från
sensorerna Collins DME-42,
Collins VOR VIR-30, Racal Doppler-91 samt Litton Inertial Unit LN-100.
Skrivet av Göran Svanborg 2019-03-10
|