
Manöverpanel och display

Innanför de belysta knapparna satt
mikrobrytare

Kretskort med digital/analog-omvandlare

Automatic Chart Display 1655

Styrindikator på HSI

TP-85 navigatörsplats


Provningsutrustningar för TANS
|
Kort beskrivning
Decca Tactical Air
Navigation System, TANS var ett navigeringshjälpmedel utvecklat för
flygplan och helikoptrar.
I Sverige användes det i Hkp-4A och Tp-85 Caravelle. TANS
använde insignaler från Decca Navigator Mk 19, Doppler 71,
kursgyro, vertikalgyro och kurshastighetsgivare för att utföra navigeringsberäkningar.

Decca TANS 9447F
Navigeringsdator TANS bestod av en enda enhet
med manöverpanel och digital display i samma låda gjord för montering i en
cockpitkonsol.
Datorn hade ett programminne på 16 kbyte och ett RAM-minne som kunde lagra
beräkningsvärden samt 10 inmatade brytpunkter med individuella vektorer.
Navigeringssensorer kunde väljas mellan HYP (deccamottagare), S/Y (ingen
sensor) eller DR (dopplerenhet plus kurshastighetsgivare). Beräkningarna
skedde i lat/long-data men kunde presenteras
som position i deccavärden (zoner och lanes), position i rikets nät eller som bäring
och distans till vald brytpunkt/destination. Deccakedjornas positioner var
lagrade i ROM-minnen. På panelen fanns väljare för önskad
presentation av data.
TANS kunde visa:
- Aktuell position i lat/long, hyperbelformat
eller rikets nät.
- Avstånd och kurs samt tid till destination.
- Avvikelse från beräknad färdlinje
- Aktuell vindstyrka och vindriktning
- GS och avdrift
- Kurshastighet
TANS utdata:
- tvärs- och längspulser till kartenheten för
drivning av kartindex
- analog spänning till styrindikator på ADI

Navigeringssystem Decca TANS
Navigeringssystem Decca Doppler-TANS med
hovringsindikator, GS/avdriftsindikator och ACD
___________________________________________________
G Svanborg
2019-04-14
Källa:
- Decca Navigator Co Technical Documents
- Östgöta Correspondenten |