FR-29 systemet bestod av:
·
2 st Sändtagare FR 28 (AC och DC)
·
1 st Stationsväxel FR 29.
·
1 st Kanalväljare 1 KV1
·
1 st Radiopanel RP 29,
·
1 st Kanalväljare KV3
·
2 st Markteleförstärkare
·
7 st antenner (antennelement)
FR-29 systemet beställdes 1975 och levererades med
start -78
Leverantör AGA AB, Bofors Aerotronics AB samt
senare Celsius Tech.
Totalt tillverkades c:a
·
175 Sändtagare FR-28 AC
·
175 Sändtagare FR-28 DC
·
175 Kanalväljare KV3
·
175 Stationsväxel FR-29
·
175 Kanalväljare KV1
·
175 Radiopanel RP29
·
325 Markteleförstärkare
I
kommunikationsfunktionerna ingick:
·
Sändning och mottagning av tal, såväl allmänt tal (ATC)
som talstridsledning.
·
Mottagning av styrdata (STRIL)
·
Jaktlänken
·
Varnings- och lystringssignaler från andra system
Talkommunikation och
styrdatamottagning genererades av Flygradio FR 29.
Både sändtagarnas och
manöverenheternas funktion kunde växlas så att fullständig
tvåradiosäkerhet uppnåddes. Normalt utnyttjas den ena sändtagaren för
talkommunikation och den andra för styrdatarmottagning och
jaktlänksfunktion.
Styrdatameddelandet
signalbehandlades i Centrala Datorn (CD) och presenterades därefter på
EP12 mm.
Jaktlänken beskrives i
separat stycke nedan
I flygplan JA37 genomfördes en stark integration av
funktionerna tillsammans med CD107.
Således utfördes bearbetningen av styrdata efter
detektering i stationsväxeln helt i CD liksom kanalval av styrdatalänken
samt analys av meddelandet vilket medförde att enheter som separat
manöverenhet, styrdataenhet och signalanalysator från tidigare
generationers flygplan (35) utgick .
Frekvenser och automatval av styrdatakanaler
lagrades i CD.
Jaktlänkens kanaler, modval mm manövrerades på KV3
och hämtades från CD107.
Funktionerna vad avser
meddelandeinnehåll, felrättande koder kryptering mm managerades helt
från CD .
·
1 st AC-matad med 3*200 V 400 HZ
·
1 st DC-matad med +28 Volt försörjning
DC -matad Sändtagare
infördes i serien efter erfarenheter vid övningar där radiokommunikation
saknats vid enbart tillgång till batterispänning i fpl.
Fö samma funktion som
Sändtagare FR-28
Stationsväxeln
innehöll följande funktioner
·
Styrdataomvandlare
·
Jaktlänk
·
Kommunikationer med CD
·
Antennväxling
·
Manöverlogikväxling
·
RUF- och UTB -bsp logik
·
Tonorgel för alstrande av varnings- och lystringssignaler.
·
Programmering av 2 lokala valbara talradiokanaler
Ex på bild RP-29 lägena 04 och 2 genom separat lucka på framsidan
Se bild under Presentation och Manövrering.
Radiopanelen innehöll:
·
Funktionsmodomkopplaren för val av funktionssätt N, N+L
och R (E, F, G, H, 04, 2). 04 och 2 är fritt valbara från Stationsväxel
FR-29 framsida.
·
Omkopplare och knappar för styrdatamottagning
·
RU/RI,AUT/MAN för styrdatamanövrering..
·
Tryckknapp TRÅD för sändning till ledningsorgan på marken
·
Strömställare MIK TILL för kommunikation med mekaniker
samt för inspelningskontroll av ff tal till bandspelarna
·
Tryckknapp Test med tillhörande lampa för
funktionsövervakning, funktionskontroll, prestandakontroll och
fellokalisering.
·
Två ratt VOL En för ff hörtfnnivå av inkommet tal samt en
för varningssignaler
·
Tryckknappar ME1, ME3, ANT och ST för fellokalisering.
·
Mikrofon- och hörtelefonförstärkare,
Kanalväljare KV1
.
Se Presentation och
manövrering
Kanalväljare KV3
Se Jaktlänken
Två förstärkare en i
vardera vingen med anslutning till mekaniker och Stril m.fl. placerades
i vingens undersida.
Denna var så
konstruerad att den till markfunktionen anslutna marktelekontakten
automatiskt lossade då fpl påbörjade rullning från ”högstaläget”
De antenner som
utnyttjades för kommunikationsfunktionerna framgår av bild.
FR-29-systemets
Sändtagare A
strömförsörjdes från flygplanets växelspänningsnät (3 x 200V 400Hz)
Sändtagare B och
funktioner för Martelesamband, LF- och Htfn funktioner liksom interna
varningsfunktioner mm strömförsörjdes från fpl batteriskena +28V.
Fpl var utrustad med 3
styrdatantenner, en rundstrålande och 2 sidriktade samt 2 VHF/UHF
kommunikationsantenner, en på fenspetsen och en på buken enl bild.
FR-29 var avsedd för
dubbelriktad talkommunikation med markstationer och andra flygplan. För
talkommunikation i luften utnyttjades tre antenner. En kombinerad
VHF/UHF-antenn var placerad i fenspetsen och i bukfenan fanns en
VHF-antenn och en UHFantenn.
Vid markkornmunikation
anslöts såväl Slingan som mekanikerns hörtelefonset till
markteleförstärkare i höger eller vänster vingspets.
Genom att Sändtagare
FR-28B var likströmsmatad, kan föraren utan att ha yttre kraft ansluten,
eller gående motor, erhålla radiokommunikation även på marken varvid
bästa antenn inkopplades (fenspetsen)
Varje sändtagare
strömförsörjdes över egen säkringsgrupp i flygplanet .Bortföll
spänningsförsörjningen till den ena sändtagaren kunde fortfarande
talkommunikation upprätthållas med den andra.
Över flygradion
matades ljudsignaler från flygplanets robotsystem. Dessutom genereras
ljudsignaler i Stationsväxel FR‑29 (tonorgel) på order från datorn och
huvudvarningssystemet.
Viss datainformation
från CD omvandlas i flygradion och matas därefter till registrering.
Registrering skedde på två bandspelare (RUFoch UTB-bandspelare) som
förutom kanaler för dataregistrering även hade två audiokanaler vardera
där all audioinformation registreras.
Styrdatamottagning
skedde via någon av de tre antenner som fanns på flygkroppen, via en av
sändtagarna till styrdataomvandlaren i Stationsväxel FR-29 som
omvandlade signalen från analog till digitalformat och sände
informationen vidare till CD107 över BUS3.
Manövrering av
Styrdatakanalerna skedde på RP29.
Kanalväljare KV1
byggde på en mikrodator av typ Motorola MC8000, en helt civil komponent
och den första civila mikrodatorn i fpl JA37.
Införandet av en
”tastatur” för frekvensval i fpl möttes med stor skepsis men
accepterades av flertalet ff på förband med referens till det vardagliga
utnyttjandet av tex mobiltelefoner och räknedosor.
Manövrering av KV1
gjordes så säker så att möjligheten att ”komma bort” i stort sett
eliminerades.
Vid feltryckning fanns
alltid möjligheten att komma tillbaka till föregående kanal genom ett
”naturligt” val.
KV1 Kanalväljare 1 se
bild , bestod av basväljare, gruppväljare och frekvensväljare
·
Knappsatsen (tastatur) utgjordes av 10 knappar märkta med
en bokstavs-/ sifferkombination. Mittknappen (5E) var nersänkt ca 3 mm
för bättre orienteringsrörmåga vid inmatning av bas, kanal och frekvens.
(X i knapp 9 står för test).
·
Basväljaren BAS användes vid inval av den bas, som
visades i indikatorfänstret till höger om BAS-knappen.
·
Indikatorer 3 st visade inmatad bas. Basindikatorn bestod
av två 7-segments- och en 16-segmentsindikator (för att visa C2).
·
CL-knappen 3 st, till höger om de tre indikatorerna
släckte resp indikator och möjliggjorde ny inmatning.
·
Nummerväljaren NR ( Talstrikanal) användes vid
inval av den kanal, som visades i indikatorfönstret till höger om
NR-knappen.
·
Indikator visade inmatat kanalnummer. NR-indikatorn bestod
av tre 7-segmentsindikatorer
·
Frekvensväljaren MHz användes vid inval av den
frekvens, som visades i indikatorfönstret
Knapparna utlöste var
för sig tidigare intryckt funktionsknapp.
Ny inmatning kunde
göras, utan att störa pågående kommunikation efter att indikatorn
släckts med CL-knappen. Växling till ny bas, kanalnummer eller frekvens
skedde när sista positionen är inmatad.
Programmering av nya
kanaler utfördes med Programstav
KV-1 (se bild). Panelen på KV lossades och programstaven anslöts
till kontaktdonet därunder. Därefter intrycktes knappen på
programstaven.
·
Med funktionsomkopplaren i läge N+L eller N skedde
talkommunikation i val med TAL omkopplaren i TAL A över sändtagare A
och i TAL B över sändtagare B. I båda sändtagarna ingick en
larmmottagare avstämd till den internationella nödfrekvensen 121,5 MHz
på VHF-bandet (kanal H). Larmmottagaren var i läge N+L inkopplad
parallellt med den mottagare, som utnyttjades for talkommunikation.
·
Kanalval gjordes i normalmoderna från kanalväljare 1 med
bas-,nummer- eller frekvensväljaren.
·
Vid övergång till reservmod valdes någon av
reservkanalerna E, F, G, H eller någon av de övriga två valbart
förprogrammerade lägena på radiopanel FR 29.
·
När flygplanet befann sig på marken i läge beredskap kunde
föraren kommunicera över markslingan, som anslöts till en av
markteleförstärkarna i vingspetsarna. Mekanikern kunde samtidigt eller
separat ansluta sig till samma förstärkare.
·
Manövrering av dessa funktioner skedde med TRÅD och MIK
TILL
·
MIK TILL startade inspelning av ff tal på RUF och
UTB-bandspelarna
·
Två rattar för att reglera ff htfnvolym reglerade
inkommande ljud från radion (Tal) den mindre ratten, den större ratten
reglerar varnings- och informationssignaler från bl.a. IR och
robotutrustningar och Apparat 73 samt ljudsignaler som generas i
flygradions varningsoscillator (tonorgel) på order från CD.
·
Strömställarna AUT/MAN, RU/RI och den nedre ratten med
tillhörande knappsats 1-6 styrde styrdatamottagningen via CD.
·
T och D-lamporna liksom TEST-knappen utnyttjades vid
funktionsövervakning och –kontroll samt vid underhåll.
·
Tryckknapparna ST ,ANT, etc användes vid felsökning av
systemet
En datalänk mellan fpl benämnd Jaktlänk
implementerades i FR-29 och CD107 under 1980 talet för JA37.
Jaktlänken gjorde det möjligt att utbyta
information mellan flygförarna (ff) i JA37-fpl och automatiskt förmedla
bl.a. angriparens position (från egen målinmätning) och egna fpl
position, stridsstatus och fartvektorer för visning på den Taktiska
Indikatorn (TI) samt att stödja målfördelning, vapenval, samverkan
mellan de egna förbandsmedlemmarna och med stridsledning mm.
Jaktlänken var troligen den första i sitt slag i
världen och gav ff i ett JA37-förband en gemensam situationsuppfattning
(kallas numera Situation Awareness) med stora möjligheter till ett helt
nytt taktiskt uppträdande i strid.
Utprovningen och serieinförande i fpl JA37 gav
värdefull kunskap och erfarenhet inför utvecklingen av fpl JAS39.
Principen för utväxlande av data var kommunikation
i tidsmultiplex.
Två fpl kunde utväxla data (Aktiv) medan övriga
flygplan (flera) enbart kunde lyssna (Passiv) på de Aktiva.
Resp fpl´s roll i ett förband och utnyttjande av
länken skedde genom val av mode på Kanalväljare3, KV3 (se bild)
Även val av kanal skedde på densamma.
Mode och kanaler var lagrade i CD107 som via Bus 3
styrde jaktlänkfunktionen.
I Stationsväxel FR-29 detekterades den via
sändtagaren inkomna analoga jaktlänksinformationen och omvandlade
informationen till digitalt format som överfördes till CD107 på Bus 3.
CD107 utförde dekryptering och analys av mottagna
meddelanden, felrättning, rimlighetsbedömning och gav order för
kanalväxling av sändtagaren och svarade för presentationen på TI.
CD 107 paketerade och krypterade även den
information som skulle sändas vid nästa sändtillfälle.
Den sändtagare som användes för Styrdatamottagning
användes också för Jaktlänkskommunikation.
Kanalinställning utfördes enl ovan varvid
styrdatamottagningen avbröts under en kort sekvens, sändtagarna i resp
fpl växlade över till inställd Jaktlänkskanal, synkroniserades och data
utväxlades under ett kort tidsintervall varefter en återgång till
styrdatakanal och -mottagning skedde.
Förfarandet återupprepades med lämpligt
tidsintervall för att passa flygplanens rörelser och presentationen på
TI så länge som de båda fpl hade rätt mode och kanalval inställda.
Övriga flygplan kunde ej utväxla data med någon av
de två fpl men fick på sin TI presentation av de bägge aktiva
flygplanens data.
På KV3 fanns även knappar för vissa kommandon.
Dessa användes av den flygförare som var Chef i
förbandet och som tekniskt verkade som ”Master” i Jaktlänkfunktionen och
kunde på detta sätt ersätta en talad order.
Kommunikation kunde ske på både VHF som UHF.
Under 90-talet modifierades Jaktlänkfunktionen till
4 datautväxlande aktiva fpl.
Jaktlänken konstruerades och utprovningen
genomfördes under stor sekretess med mycken torrflygning i hangar med 2
JA-fpl hopkopplade med koaxkablar över sargen för att inte ”läcka ut”
via antennerna.
Då det krävdes åtminstone två provflygplan, och
helst fyra, vid flygutprovningen så genomfördes den i allt väsentligt på
2:a division på F13 i Norrköping.
Redan där märktes ett stort intresse från de
deltagande prov-och förbandsförarna, som hade stort överseende med att
det vid den tidpunkten fanns en hel del barnsjukdomar eftersom varken FC
eller Saab genomfört flygprov enligt gängse process.
Euforin steg över funktionen och ett 25-30 talet
fall skisserades där funktionen skulle kunna användas taktiskt.
Men efter den alltid lika kloke Åke Lindqvists
inlägg om att vi till att börja med bara skulle lära våra blivande
jaktflygare de 5-10 viktigaste taktiska fallen, men väldigt grundligt,
så blev det så.
Exempel på taktisk användning var att förutom kunna
bredda avstånden mellan flygplanen och därmed täcka ett betydligt större
område, kunde man flyga tätare i en grupp i dåligt väder och mörker,
samt att ha god koll på varandra i en ”dogfight”.
Att lättare samla och positionera sig i en ”spärr”
mm blev bonusar i funktionen.
Vissa av flygplanen i ett förband kunde också gå
”tyst” men ändå via jaktlänken erhålla måldata etc.
Fpl i ”högstaläget” på marken kunde nu också få
mycket aktuell information från inmätande fpl i luften.
Vid kontakter med andra flygvapen (Väst) fann FMV
att någon motsvarande funktion inte existerade.
US Airforce repr beklagade sig över sin situation
med samordning med Navy och Army över många triviala ting som tog mycken
tid i anspråk och var översvallande berömlig över FMV beslutsamhet och
förmåga till snabba och smidiga tekniska lösningar.
UK Royal Air Force häpnade över funktionen och tog
snabbt tillbaka sitt något nedlåtande uttalande om vår teknikutveckling
då man fann att JA37 hade den datalänk som man önskade i sin Eurofighter
men ännu ej utvecklat.
Idegivare till jaktlänksfunktionen var bl.a. den
alltid lika iderike Börje Fondèn på Saab, Jan Manhem (CL37) och den
allerstädes närvarande och receptive KG Bohlin på FMV/Flygelektrobyrån
som för övrigt ansvarade för utvecklingen av alla FR-system från FR12
t.o.m. FR39 (DS1) inom Svensk Militär Flygradio.
Projektledare för FR-29-systemet på AGA/Bofors
Aerotronics var Kurt Nordfors.
Se
FR-28 Sändtagare
Talkommunikationsfunktionerna övervakades av en i flygradion inbyggd
testutrustning. Funktionsövervakning gjordes automatiskt på
huvudmottagaren var 5:e sekund, och vid sändning kontrollerades
uteffekten från sändarens effektsteg.
Kanalväljare 1 och
seriekodöverföringen av kanalvalet övervakades genom kontroll av
pariteten.
Dessutom övervakades
vissa stabiliserade spänningar i sändtagaren.
Fel på
talkommunikationsfunktionen indikerades genom att lampan T på Radiopanel
FR 29 tändes med rött sken. Vid fel på sändaren lyste lampan så länge
sändning pågick.
Den inbyggda
testutrustningen utnyttjades även för funktions- och prestandakontroil
samt fellokalisering. lnitiering av testfunktionen skedde med
tryckknappen TEST på Radiopanel FR 29. Fel indikerades genom att lampan
T på panelen tändes med rött sken eller genom att vissa audiosignaler
uteblev i hörlurarna.
Funktionskontroll av
kanalväljaren kunde göras på samtliga förprogrammerade kanaler när alla
indikatorer var matade.
Prestandaprovning och
felsökning av enhet utfördes på Flygverkstad avd 6 i ATS10 varvid
felaktig modul kunde bytas.
Centralt underhåll
utfördes av central verkstad/CVA i Arboga.
Källor:
- Civing Kurt Nordfors Projektledare
FR-29-systemet på på AGA och Bofors Aerotronics (BAAB)
- Civing Ingemar Pellbäck fd Utvecklingschef på
AGA, BAAB och Celsius Tech
- Göran Haweé fd teleing F16
- Per Våtz f.d systemingenjör fpl 37/39 på SAAB
i Linköping
- Flygteknik under 100 år
Sammanställt av Lars V Larsson AEF
Senast uppdaterad
2009-03-03
|