|
PN-794/793
IKS/PN-794 IKS
/-----------------------/----------/----2005
---|----|----|----|----|----|----|----|----|--
1960 1970 1980 1990
2000 |
|
Igenkänningsutrustning Fpl 32 och Fpl 35
IK-radar PN-794,
PN793 och
IK-transponder Notis 2
|

Apparater PN-793 fpl 35
Större bild
.jpg)
Apparater PN-794 fpl 32
Större bild
|
Allmänt
1949 beslutades att ett helsvenskt
IK-system skulle utvecklas gemensamt för FV, Armen A och Marinen
M.
Systemet fick grundbeteckning PN-79.
Den operativa markutrustningen
ingick bland annat i stridsledningens spaningsradar samt mark-
och sjöbaserade luftvärnspjäser. Dessa och flygplanens
testutrustningar bestod delvis av flera nästan identiska
apparater som den flygburna. Markutrustningarna var konstruerade
med mycket stor redundans och operativa driftsuttaget för dessa
utrustningar var större än 99,99%.
PN-794 och PN-793 uppbyggnad och konstruktion
Radarn bestod av en Pulsenhet med
Tillsatsenhet, en Högfrekvens- HF-enhet och en Manöverenhet samt
en Effektdelare. Dessa var gemensamma för Fpl 32 och Fpl35. På
Fpl 32 var monterat två Antenner medan Fpl 35 hade tre Antenner.
Dessa hade strategisk placeringar på flygplankroppen för optimal
verkan runt om hela flygplanet oberoende av aspektvinkel.
Pulsenhet, Tillsatsenhet och HF-enhet var
placerade framför förarkabinen i Fpl 32 och ett apparatrum,
åtkomst via noshjulsutrymmet i Fpl 35 och på olika
monteringshyllor. Manöverlåda var placerade till vänster i
förarkabinen i Fpl 32 och till höger i Fpl 35.
|
.jpg)
HF-enhet |
HF-enheten bestod av
Mottagare med detektor och Sändare med modulator samt SM-växlare
och en Likriktarenhet för anpassad elförsörjning till hela
utrustningen.
Mottagaren och Sändaren frekvensavstämdes
mekaniskt med rattar vars värde kunde avläsas på ett räkneverk,
endast åtkomliga av markpersonalen.
Likriktarenheten omvandlade med hjälp av
transformatorer och likriktare flygplanets
växelströmsförsörjningen till likspänningar av olika storlek
samt anpassade glödspänningar för distribution internt samt till
Pulsenheten. Dessa var monterade direkt på chassiet för
direktkylning genom termisk värmeavledning.
|
.jpg)
Pulsenhet |
Pulsenheten innehöll all
elektronik för signalbehandling av fråga och svar. Denna
utgjordes av olika typer av kretsar för pulsbehandling där bland
annat en relälogik ingick för avkodning av detekterade
frågesignalen samt för kodning av svarssignalen till sändarens
modulator. Enheten innehöll även en testlogik som initierades
från utrustningens Manöverlåda.
|
.jpg)
Tillsatsenhet Antenn |
Tillsatsenheten innehöll tre
omkopplare för inställning av flygplanets identitet. Dess lägen
som inställdes av markpersonal förmedlades elektriskt till
Pulsenhetens relälogikkretsar via ett trycktätt skarvdon när
enheten monterades på Pulsenhetens front.
Antennerna var av svärdstyp i
miniatyr och avpassade till den höga frekvens som systemet
arbetade på.
|
.jpg)
PN-793 Manöverenhet
Fpl 35 |
Manöverlådan innehöll dels de
nödvändiga omkopplarna för igångsättning och för operativa
inställningar samt för test av radarn och dels en lampa för
testindikering. Omkopplaren för start av anläggningen hade tre
lägen, FRÅN, BER (förvärmning) och TILL och den operativa
kodomkopplaren hade elva lägen varav endast läge ett användes i
fredstid.
Testomkopplaren märkt KONTROLL hade tre
lägen varav två var testlägen.
Installationen i flygplanet
IK utrustningens olika enheter anslöts till
varandra via flygplanets elkablaget med skiljbara skarvdon av
olika typer och kraftförsörjdes med två faser 115V, 400Hz samt
29V= från flygplanets kraftnät.
För att förhindra elektriska överslag i
Pulsenheten och HF-enheten var de trycksatta med c:a 1,5 Atö (kp)
luft som torkats via speciell torkpatron samt hade båda för
intern kylning en fläkt. HF-enhetens mantel kyldes med returluft
från flygplanets kabinluftsystem.
|
.jpg)
S32C Lansen
.jpg)
J35D Draken |
PN-974 införande i A32, S32, J32 från
1962.
Utfördes vid Centrala Verkstäderna i
Västerås CVV i samband med annan modifiering på flygplanen.
PN-793 införande i J35B/D från 1964.
Utfördes i samband med komplettering av den
taktiska utrustningen vid SAAB för respektive version.
PN-793 införande S35E från 1965 och i
J35F från 1966.
Utfördes i samband med nytillverkningen av
flygplanen vid SAAB för respektive version.
PN-793 införande J35A från 1966
Utfördes vid Centrala Verkstäderna i
Västerås CVV i samband med annan modifiering på flygplanen.
|
.jpg)
PN-793/4 blockschema
Större bild |
PN-79 svarsfunktion.
HF-enheten
Frågesignalen från marstationen var
modulerad med regelbundet återkommande pulsgrupper. Signalen
upptogs av antennerna och summerades i effektdelaren samt
anlände Mottagaren genom den öppna SM-växlare. Signalen
passerade ett bandpassfilter och blandades sedan med signalen
från mottagarens Lokaloscillator LO. En signal som
utgjorde skillnadsfrekvensen förstärktes sedan optimalt i en
Mellanfrekvensförstärkare MF varefter den omvandlades i en
detektor till lämplig pulsform och matades till Pulsenheten för
utvärdering.
Svarssignalens pulsgrupper, som
alstrats direkt efter rätt svarsdekodering i Pulsenheten, inkom
till HF-enheten och matades till Sändarens modulator. I
modulatorn förstärktes och anpassades pulserna till Sändarens
drivförstärkarsteg. I denne avstämdes utsignalfrekvensen
varefter den matades till sändarens oscillator och
slutförstärkare. Den pulsmodulerade signalen passerade sedan med
hög uteffekt den för sändning omställda SM-växlaren ut till
effektdelaren som fördelade utsignalen lika till alla antenner.
Likriktarenheten omvandlade
flygplanelkraften dels till glödspänningar 6,3V och dels till
anodspänningar inom spannet -150V till +2500V till
elektronikkretsarnas elektronrören i HF- och Pulsenheten.
Likspänningarna kopplades dock inte ut förrän glödspänningen
varit inkopplad i 60 sek vilket styrdes av ett termorelä.
Pulsenheten/Tillsatsenheten
De inkommande detekterade
frågepulsgrupperna från HF-enheten anpassades i en Katodföljare
KF och matades till en Transformator T3. Pulserna var av
microsekunders längd och hade en inbördes tidsdifferens som var
bestämda av kodningen som valts av den operativa ledningen.
Grupperna innehöll två uppgifter, dels flygplanets identitet och
dels en krypterad kombination för identifiering vid olika
tidsrymder vilka också bestämdes av den operativa ledningen.
Pulserna från T3 påfördes en
fördröjningsledning i Tillsatsenheten för utvärdering av
flygplan identitet. Identiteten var inställd m h a de tre
kodväljarna S1, S2 och S3 och tillät endast fortsatt utvärdering
av den krypterade kombinationen när flygplanidentiteten var
rätt. De krypterade pulserna utvärderades av en relälogik som
kunde programmeras i elva kombinationer av flygföraren med en
omkopplare på Manöverenheten. Vi överensstämmelse även här
startade omedelbart programmering av svarspulsgrupper, en för
varje rätt utvärderad frågepulsgrupp. Svarspulsgrupperna, som
var av samma typ som de frågepulsgrupperna och bestämda av
kodningen för flygplanindividen och den inställda krypteringen
som föraren valt, anpassades sedan i en KF och matades dels ut
till HF-enhetens modulator och dels till en kontrollampa på
Manöverenheten.
Test av systemet initierades från en
strömställare som manövrerar tre testreläer, K2, K3 och K4.
Testresultatet sändes till en kontrollampa.
I ena testläge drar reläerna K2 och K3 och
alstrar en testpuls som passerar hela kodsystemets
utvärderingskretsar och i det andra testläget drar även relä K4
och skapar ett fiktivt fel.
|
.jpg)
PN-794 Manöverenhet
Fpl 32 |
Manöverenheten
Styrning av IK utrustningens olika
funktionstillstånd gjordes från en Funktionsväljare
enligt nedan.
-
FRÅN. Anläggningen frånslagen.
-
BER. Anläggningen värms upp.
-
TILL. Anläggningen i funktion. Om
väljaren vrids direkt från FRÅN – TILL dröjer det 20 sek
(fpl32) alt 60 sek(fpl35) innan anläggningen är i full
funktion.
Den krypterade kodinställningen gjordes med
ett reglage Kodväljare med elva (11) lägen. Den måste
tryckas ned för att kunna ställas om. Den var alltid inställd på
läge 1 och plomberad i detta läge under fredstid.
En begränsad test av systemet initierades
med strömställaren Kontroll och utvärderingen av testet gjordes
på Kontrollampan.
I neutralt läge, dvs systemläge är
utrustningen operativ varvid lampan lyser när svarspulser sänds
ut.
I kontrolläge I skall vid rätt funktion
Kontrollampan lysa.
I kontrolläge II skall vid rätt funktion
Kontrollampan vara släkt.
Övrigt
Inställning av sändar- och mottagarfrekvens
utförs på HF-enheten av markpersonal efter order från operativa
ledningen. Flygplanets identifieringskod inställdes på
Tillsatsenheter med speciellt verktyg av särskilt godkänd
markpersonal. Detta blev aktuellt vid apparatbyten eller ändrad
flygplananropssignal eller när flygplan bytte
förbandsbeteckning.
|
.jpg)
J35J Draken |
Förändringar i J35J från 1986.
IK-transponder utgjordes av en helt ny
IK-transponderenhet som ersätter tidigare HF-, Puls- och
Tillsatsenhet.
|
|
|
.jpg)
IK-transponder
Fpl 35J
.jpg)
PN-79 Antenn med absorbationskåpa
med testuttag. |
IK-transponderns funktion
Funktionen var identisk med tidigare
apparater dock med ett mer utvidgad och sofistikerat testsystem.
Test av systemet skedde del internt i
apparaten som en Funktionsövervakning FÖ och dels som en
Funktionskontroll FK vilken initierades med strömställaren
Kontroll samt utvärderades på Kontrollampan.
I neutralt läge, dvs systemläge var
utrustningen operativ och Kontrollampan lyste när svarspulser
sänds ut. Samtidigt löper en intern FK var 55 sekund.
Om FÖ-resultatet då var OK blinkar
kontrollampan en gång. (ca 0,2 sek). Om FÖ-resultatet var FEL
blinkar lampan med 2,3 Hz i 14 sek.
I kontrolläge I kunde tre (3) resultat
erhållas.
-
Om FK var OK blinkar Kontrollampan en
gång.
-
Om FK verifierade ”Apparatfel” blinkar
Kontrollampan med 2,3 Hz i 14 sek.
-
Om FK verifierade ”Antennfel” blinkar
Kontrollampan med 1,2 Hz i 14 sek.
I kontrolläge II, s.k. Störkontroll lyste
eller blinkade Kontrollampan om anläggningen uppfattade sig som
störd, i annat fall skulle lampan vara släkt.
Underhåll
Test på förband utfördes med servicebuss
med absorbationskåpor på antennerna. Härvid kunde systemet
testas i alla funktionsdelar utan strålningsläckage.
Huvudverkstad var CVA.
Tekniska data:
PN-794/793 IK-transponder
Utkommer senare.
Film: Se en 9 minuter lång
film om IK-systemet
PN-79 med Ragnar Persson som speaker. Introduktion till filmen
med länk till filmen finns
här.
Källor:
Beskrivningar och Serviceunderlag Fpl35
Sammanställt av Göran Hawée och Ragnar
Persson
Senast uppdaterad 2014-09-04
|
|