
PN-837 installation i J32D/E
Större bild
|
Transponder PN-837
utgör förbindelselänken mellan flygplanet och det civila ATC-
systemet på marken. ATCRBS-systemet, Air Traffic Control Radar Beacon
System, vanligen förkortat ATC som gör det möjligt för trafikövervakaren
att på sin radarskärm identifiera, och samtidigt få höjdinformation från
flygplanet, bland övriga radarekon. Denna funktion fås genom
ATC-systemets SSR, Secondary Surveillance Radar, sekundär
övervakningsradar.
Transpondern arbetar i två sändningsmoder, svarsmoder.
Mod A betecknar identifieringsmod och mod C betecknar
höjdrapporteringsmod.
ATC-systemets SSR-markstation sänder ut en högfrekvent frågekodsignal.
Denna signal tas emot av transpondern i flygplanet och resulterar i en
högfrekvent svarskodsignal från denna. Denna svarssignal bearbetas av
markutrustningen och presenteras som ett eko på trafikövervakarens PPI.
Normala radarekon, utan hjälp av ATC-systemet, varierar i intensitet
beroende på flygplanets storlek, konstruktion och avstånd. ATC-systemet
utmärker dock de mottagna radarekona på sådant sätt att små flygplan ger
samma målamplitud som stora flygplan, samtidigt som systemet medger
identifiering av varje särskilt radareko. När man momentant trycker in
strömställaren “IDENT” på transponderns manöverpanel, sänds en speciell
identifieringspuls, SPI, i 15-30 sekunder, vilket resulterar i att
PPI-presentationen av det egna flygplanets eko momentant förstärks.
Med rapporteringsströmställaren höjd i läge “ALT” får vid frågemod C,
flygledaren uppgift om flygplanets höjd.
Transpondern arbetar på frekvenserna 1090 MHz vid sändning och 1030 MHz
vid mottagning. På manöverenheten finns kodväljare för val mellan 4096
olika svarskoder, som ställs in enligt trafikledningens direktiv.
|