Aktuell tidsperiod

 

                                                                            
                                                     ------------------------------
      ---|-------|--------|--------|--------|--------|--------|--------|--------|--------|-----
        1945  1950              1960              1970             1980              1990

 

 

SSR-TRANSPONDER  PN-837/A               Notis 2

 









PN-837 installation i J32D/E
Större bild


Transponder PN-837 utgör förbindelselänken mellan flygplanet och det civila ATC- systemet på marken.  ATCRBS-systemet,  Air Traffic Control Radar Beacon System, vanligen förkortat ATC som gör det möjligt för trafikövervakaren att på sin radarskärm identifiera, och samtidigt få höjdinformation från flygplanet, bland övriga radarekon. Denna funktion fås genom ATC-systemets SSR, Secondary Surveillance Radar, sekundär övervakningsradar.

Transpondern arbetar i två sändningsmoder, svarsmoder.
Mod A betecknar identifieringsmod och mod C betecknar höjdrapporteringsmod.

ATC-systemets SSR-markstation sänder ut en högfrekvent frågekodsignal. Denna signal tas emot av transpondern i flygplanet och resulterar i en högfrekvent svarskodsignal från denna. Denna svarssignal bearbetas av markutrustningen och presenteras som ett eko på trafikövervakarens PPI.
 
Normala radarekon, utan hjälp av ATC-systemet, varierar i intensitet beroende på flygplanets storlek, konstruktion och avstånd. ATC-systemet utmärker dock de mottagna radarekona på sådant sätt att små flygplan ger samma målamplitud som stora flygplan, samtidigt som systemet medger identifiering av varje särskilt radareko. När man momentant trycker in strömställaren “IDENT” på transponderns manöverpanel, sänds en speciell identifieringspuls, SPI, i 15-30 sekunder, vilket resulterar i att PPI-presentationen av det egna flygplanets eko momentant förstärks.

Med rapporteringsströmställaren höjd i läge “ALT” får vid frågemod C, flygledaren uppgift om flygplanets höjd.

Transpondern arbetar på frekvenserna 1090 MHz vid sändning och 1030 MHz vid mottagning. På manöverenheten finns kodväljare för val mellan 4096 olika svarskoder, som ställs in enligt trafikledningens direktiv.
 

 

Sammanställt av: Stig Hertze
Källor: FV Beskrivning FPL32 del 2 utgåva 1990
Senast uppdaterad: 2009-10-12