Allmänt.
Trafikledningen använder
Transpondern som en sekundärradar SSR, för att lokalisera och följa alla
flygplan inom stationens övningsområde, och för att bestämma deras
identitet och flyghöjd.
Informationen som sekundärradarn i flygplan JA37 ger upphov till,
sammanställs i markstationen, där den presenteras på ett
radarbildfönster.
Funktion.
En markstation sänder med
sekundärradarns sändare ut frågesignaler på en speciell frekvens. Ett
flygplan inom övervakningsområdet mottar en fråga från markutrustningen
varje gång radarsvepet passerar och avger med sin transponders sändare
svar på frågan på en annan frekvens och efter viss tidsfördröjning.
Utformningen och innehåll av såväl frågor som svar är beroende av vilken
MOD som gäller.
ICAO (Internationella
civila luftfartsorganisationen) har definierat följande moder:
-
MOD A för
internationellt bruk (allmänt förekommande)
-
MOD B för
nationellt bruk (används för närvarande inte)
-
MOD C för
höjdrapportering (allmänt förekommande)
-
MOD D för
framtida bruk.
Respektive flygplan
tilldelas före eller efter start en fyrsiffrig individuell kod som
ställs in på Manöverenheten. Med mod A inställd svarar flygplanet på
markstationens fråga med enbart sifferkoden. Med mod A+C inställd
innehåller svaret även information om flygplanets aktuella
standardrefererade flyghöjd.
För att markstationen skall
kunna särskilja svaren från två närliggande flygplan begärs
identifiering av det ena flygplanet varvid flygföraren trycker in
knappen IDENT på Manöverenheten. Härvid får SSR-indikeringen på
markindikatorn ett annat utseende (blommar upp)
Ett flygplan kan i
nödsituationer påkalla uppmärksamhet genom inställning av vissa fasta
koder enligt följande:
Transponderns enheter
strömförsörjs från flygplanets växelströmsnät vid flygplanets HUVUDSTRÖM
TILL och befinner sig i uppvärmningläge med Manöverenhetens
funktionsväljaren i läge FRÅN. Transpondern har full funktion när mod-
och kodinställningarna utförts och funktionsomkopplaren ställs i läge
TILL. För att förhindra tillslag av icke uppvärmd transponder blockeras
TILL-funktionen i 75 sekunder efter flygplanets HUVUDSTRÖMSTÄLLARE i
TILL av en blockeringskrets.
Presentation och
Manövrering.
Flyghöjdinformationen i MOD
A+C hämtas från flygplanets Luftdataenhet.
På Manöverenheten kan följande manöver- och indikeringsfunktioner
identifieras:
-
Funktionsomkopplare
med lägen FRÅN (uppvärmningsläge) och TILL (full funktion).
-
Tryckknapp IDENT
när identifiering begärs.
-
Kodväljare som
utgörs av fyra tumhjulsomkopplare med indikeringsfönster.
-
Tryckknapp TEST
initierar en testfunktion.
-
Modomkopplare A/A+C
vid val av höjdsvar
-
Indikeringslampa FEL
tänds vid fel i transpondern.
-
Indikeringslampa
SVAR tänds när transponderns avger svar på fråga från marken.
Funktionsövervakning FÖ.
Transpondern har en inbyggd
testutrusning, som utnyttjas för kontinuerlig övervakning av systemet.
Vid fel tänds lampan FEL på Manöverenheten och är tänd så länge felet
finns och ytterligare 15 sekunder efter att felet upphört.
Även svarsindikeringen ingår i FÖ och tänder lampa SVAR när transpondern
indikerat åtta godkända svar inom 0,1 sekunder.
Vid fel på Luftdataenheten blockeras flyghöjdsignalen till transpondern
och anges till 400700 fot.
Funktionskontroll FK.
Den inbyggda testfunktionen
utnyttjas även vid funktionskontroll, vilken initieras med knappen TEST
på Manöverenheten. Vid fel indikeras det även här på lampa FEL.
Sammanställt av Göran Hawée
Senast uppdaterad 2019-10-03
|