Klicka här för att komma till AEF:s Startsida! 

 

Operativ Tidsperiod  

 

SSR-TRANSPONDER  PN-865/A            Notis 2 Flygplan JA37

 

 


JA37 Viggen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Funktionsblockschema.
Större bild.






























 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




Manöverenheten med placering i kabinen.
Större bild.
 

 

 

Allmänt.

Trafikledningen använder Transpondern som en sekundärradar SSR, för att lokalisera och följa alla flygplan inom stationens övningsområde, och för att bestämma deras identitet och flyghöjd.
Informationen som sekundärradarn i flygplan JA37 ger upphov till, sammanställs i markstationen, där den presenteras på ett radarbildfönster.

 

Funktion.

En markstation sänder med sekundärradarns sändare ut frågesignaler på en speciell frekvens. Ett flygplan inom övervakningsområdet mottar en fråga från markutrustningen varje gång radarsvepet passerar och avger med sin transponders sändare svar på frågan på en annan frekvens och efter viss tidsfördröjning. Utformningen och innehåll av såväl frågor som svar är beroende av vilken MOD som gäller.

 

ICAO (Internationella civila luftfartsorganisationen) har definierat följande moder:

  • MOD A för internationellt bruk (allmänt förekommande)

  • MOD B för nationellt bruk (används för närvarande inte)

  • MOD C för höjdrapportering (allmänt förekommande)

  • MOD D för framtida bruk.

Respektive flygplan tilldelas före eller efter start en fyrsiffrig individuell kod som ställs in på Manöverenheten. Med mod A inställd svarar flygplanet på markstationens fråga med enbart sifferkoden. Med mod A+C inställd innehåller svaret även information om flygplanets aktuella standardrefererade flyghöjd.
 

För att markstationen skall kunna särskilja svaren från två närliggande flygplan begärs identifiering av det ena flygplanet varvid flygföraren trycker in knappen IDENT på Manöverenheten. Härvid får SSR-indikeringen på markindikatorn ett annat utseende (blommar upp)

 

Ett flygplan kan i nödsituationer påkalla uppmärksamhet genom inställning av vissa fasta koder enligt följande:

  • Kod 7700 ger kraftigt lysande EM (Emergency) intill SSR-svaret.

  • Kod 7600 ger kraftigt lysande CF (Communication failure) intill SSR-svaret.

Transponderns enheter strömförsörjs från flygplanets växelströmsnät vid flygplanets HUVUDSTRÖM TILL och befinner sig i uppvärmningläge med Manöverenhetens funktionsväljaren i läge FRÅN. Transpondern har full funktion när mod- och kodinställningarna utförts och funktionsomkopplaren ställs i läge TILL. För att förhindra tillslag av icke uppvärmd transponder blockeras TILL-funktionen i 75 sekunder efter flygplanets HUVUDSTRÖMSTÄLLARE i TILL av en blockeringskrets.
 

Presentation och Manövrering.

Flyghöjdinformationen i MOD A+C hämtas från flygplanets Luftdataenhet.

På Manöverenheten kan följande manöver- och indikeringsfunktioner identifieras:

  • Funktionsomkopplare med lägen FRÅN (uppvärmningsläge) och TILL (full funktion).

  • Tryckknapp IDENT när identifiering begärs.

  • Kodväljare som utgörs av fyra tumhjulsomkopplare med indikeringsfönster.

  • Tryckknapp TEST initierar en testfunktion.

  • Modomkopplare A/A+C vid val av höjdsvar

  • Indikeringslampa FEL tänds vid fel i transpondern.

  • Indikeringslampa SVAR tänds när transponderns avger svar på fråga från marken.

Funktionsövervakning FÖ.

Transpondern har en inbyggd testutrusning, som utnyttjas för kontinuerlig övervakning av systemet. Vid fel tänds lampan FEL på Manöverenheten och är tänd så länge felet finns och ytterligare 15 sekunder efter att felet upphört.
Även svarsindikeringen ingår i FÖ och tänder lampa SVAR när transpondern indikerat åtta godkända svar inom 0,1 sekunder.

Vid fel på Luftdataenheten blockeras flyghöjdsignalen till transpondern och anges till 400700 fot.
 

Funktionskontroll FK.

Den inbyggda testfunktionen utnyttjas även vid funktionskontroll, vilken initieras med knappen TEST på Manöverenheten. Vid fel indikeras det även här på lampa FEL.

Sammanställt av Göran Hawée
Senast uppdaterad 2019-10-03