CVA-tiden
Att jag hamnade på CVA var naturligt då min far, Erik Brewitz arbetade
där.
Själv var jag i tunnel 4 på radar PS-42, ”Lansen natt-attack-typen” och
blev också utlånad till ”ladan” för mottagningskontroll i Stockholm av
utrustning för FMV. Senare hamnade jag på instrumentavdelningen under
ledning av Stig Holmqvist. Det var ju en fin inspiration då vi ofta
konfronterades med nya instrument och teknologier.
Med mätbussen i 5 år runt Sverige 10 gånger gav ju också en ny
erfarenhet. Framför allt det att träffa användarna av instrumenten som
vi kalibrerade. Det blev ju aldrig så när vi kalibrerade i ”berget”. Och
inte minst det att få resa runt hela Sverige och besöka alla
flygflottiljer och radarinstallationer.
Jag minns när vi var på Såtenäs, och jag tog kontakt med en
flyglärarkapten på Viggen, (som jag träffade i Schweiz alper på
skidsemester). Han ”fixade” så att jag fick flyga i deras
Viggen-simulator, upp gick ju bra men ner,….. tja sådär!
Efter fem intensiva år ”på väg runt Sverige med en massa utslitna
resväskor och bortglömda tandborstar/skor mm” så ville jag hitta något
nytt.
LM
Eriksson i Östersund
Då fick jag erbjudande från LM Ericsson i Östersund att verka som
serviceingenjör på deras serviceavdelning för instrument och datorstyrda
testsystem för kretskort och hela växelsystem, mm. Detta tog mig in i
den datorstyrda instrumentvärlden. Det blev kurser på Digital Computer i
Stockholm, kurser på Guernsey, Tektronix och i Danmark.
Tillbaka
på CVA…….
3,5 år senare ringde Stig Holmqvist till mig på jobbet på LME och
UNDRADE om jag hade lust att flytta till OSLO!!!
En del av det som speglade den senare utvecklingen av CVA/FFV var ju vad
som blev följden av globalisering av instrumentavdelningen.
Jag var ju inte helt förberedd på detta utan jag tog en betänketid. Men
så blev det. Tillbaka till FFV/CVA. Men nu i en ny tappning.
….och
FFV-AS i Oslo
I Oslo hette vi FFV-AS, alltså ett dotterbolag till FFV i Arboga.
Jag kommer ihåg att mina möbler blev först transporterade från Östersund
till Arboga med en MILITÄR LASTBIL!! Och senare till Oslo.
Jag hade hjälp av den Svenska ambassaden att fixa en lägenhet efter att
ha bott på hotell i TRE månader.
Och det blev jobb i våra små lokaler tillsammans med TELUB AS som då
hade tredjepartsservice av datamaskiner, printrar, skärmar mm.
Senare flyttade vi till större lokaler där vi också kunde inrätta ett
klimatstyrt normalmätrum. Det var då Hans Åkerhjelm kom in som styrande
i firman.
Då började vi också konkurrera med de stora inom kalibrering, LFK =
luftforsvarets forsyningskommando, Telenor och deras utmärkta
laboratorium. Vi var ju prismässigt billigare och det retade dom.
Kalibrering
i Arboga
Dessutom hade vi kalibrerad spårbarhet till internationell standard via
FFV/CVA:s lab i Arboga.
Denna kalibrering av våra standarder gjorde vi var tredje månad i
Arboga. Vet inte hur många gånger jag hade problem med den norska
tullen. Man kom ju där med instrument för flera miljoner i bilen, och
varenda serienummer mm, mm skulle vara undertecknat. En proforma-faktura
var dokumentet som jag måste visa i fyra exemplar vid varje passering av
gränsen, både in och ut. Vad hette landet som hade tillverkat
instrumentet, pris i norska kronor, och hur mycket kostade
kalibreringen, (den var ju gratis)? etc, etc.
Ibland hade man lust att vända bilen tillbaka till Arboga.
Kalibrering
var ”Norsk lyx”
Vårt största problem var att övertyga den Norska industrin om
nödvändigheten av KALIBRERING OCH SPÅRBARHET. Det var på den tiden bara
de producenter av material/produkter till försvaret i Norge som hade
intresse av vår tjänst. Resten tyckte att, ”tja, kalibrering var något
lyx som inte behövdes” därför att ingen av deras kunder krävde detta.
Till exempel då vi gjorde ett besök hos en ganska stor
elektronikproducent. Där var inställning att deras instrument alltid
hade visat samma spänning/ström/resistans mm. Så varför skulle man
kontrollera dem?
Så, våra trogna kunder var SIMRAD SUBSEA, sonar och andra sökverktyg för
försvarets ubåtar och korvetter och mycket av det gick på export.
Fabriken låg i Horten söder om Oslo.
SIMRAD OPTRONIC, med placering i Oslo, tillverkade nattkikare och andra
mörkersökare. De hade också en betydande export.
Den tredje var AME, också i Horten, en tillverkare av hybridkomponenter
för försvaret och andra, som också var pålagt (norskt uttryck) av
försvaret att ha en kalibrerad spårbarhet till internationell nivå.
Precis som SIMRAD.
Egen
mätbuss
SIMRAD SUBSEA i Horten, bl.a. krävde att vi skulle åka dit med
kalibreringsinstrument och kalibrera ”på plats” och det gjorde jag i
”Mätbuss á la Mats Brewitz”. Det var ju inte ”kalibreringsmässigt”
riktigt, men kunden blev ”happy”, Till saken hör att det bara handlade
om ”lågnivåinstrument”. Labbet i Oslo, FFV-AS var det som AME mest
använde. De hade konstruerat egna mätinstrument för testning av sina
hybridkretsar. Även de skulle kalibreras.
Felsökning
En episod som speglar våra problem på den tiden.
Ett stort, av AME hemtillverkat mätinstrument för test av analoga
hybridkretsar, kom till oss för reparation. Ingen dokumentation och inga
ritningar fanns.
Jag satte Eilert på jobbet. OK, en halvtimma senare ser jag Eilert med
lupp på högra ögat och vår boss Hans Åkerhjelm göra en djupdykning in i
denna instrumentkoloss. Där var det ett motstånd som hade ”brunnit”, och
problemet var att bestämma färgkoden.
Då jag såg dessa två huvuden inne i detta instrument tänkte jag, ”ok en
blind leder en blind”.
Konkurrenter
Våra konkurrenter var ju alltid närvarande. Det var LUFTFORSVARETS
FORSYNINGSKOMMANDO, LFK, på KJÄLLER norr om Oslo. Så heter en gammal
flygplats från andra världskriget. Och på samma område utanför
flygplatsen fanns den största av dom alla, TELEVERKETS, ”TELENOR”
UTVECKLINGS AVD, med forskningsavdelningar och ett högklassiskt lab, för
kalibrering och reparationer.
Bra
kunder
SINTEF, motsvarigheten till vårt nationella ”LAB” i Borås Sverige, ville
aldrig samarbeta med oss. Vi var ju inkräktare på deras domäner. Så vi
hade en hel del ”motvind” i Norge.
Vi klarade också att etablera oss inom den civila industrin. Häpna blev
vi när HP kom och ville testa vår kapacitet. Vårt lab blev dom mycket
imponerade av!! Men på den tiden hade vi inte kapacitet att testa
digitala "bittestare" och andra digitala instrument.
En annan bra kund var fransk-engelska SCHLUMBERGER på den tiden. De
importerade datalogger av hög klass. Datalogger-instrument för mätning
av bl.a. vibrationer på oljeplattformar. Dessa instrument var stora i
volym och kapacitet och klarade av att mäta "streng" volt och andra
storheter på ett stort antal kanaler. Max 512 st. på mindre än en
sekund.
T.o.m. VERITAS, (Norskt kontrollorgan för den norska industrin) drog
fördel av vår kapacitet. Deras verksamhet omfattade användning av
SCHLUMBERGER:s instrument för undersökning av säkerheten på
oljeplattformarna och inom den marina verksamheten. Det var ju en
”fjäder i hatten” för vår verksamhet.
Den firman som representerade DATRON, Norsk Marconi, blev också vår
kund, med sina fina volt/ström/ohm, mm, instrument. De kalibrerade jag i
vårt 'lab'. Då blev LFK sura på oss och senare när jag representerade
Norsk Marconi, ville de inte veta av dessa "avancerade" instrument inom
kalibrering. Jag nämner detta som ett litet exempel på den norska
hållningen till utländsk verksamhet i landet. Denna attityd mötte vi
många gånger under den tid vi verkade där.
Nobbad
kund
Minns också att vi var på besök hos Metric AS. Dom ville att vi skulle
ta servicen av deras powersupply av alla storlekar. Som de sålde till
firmor som ville ha ”backup” på sina datorer. Då sa jag och Eilert, nix.
Det att hela dagarna sitta och felsöka och reparera istället för att
kalibrera avancerade mätinstrument, det gör vi inga pengar på. Till
saken hör, lustigt nog, att jag senare i karriären ”hamnade” på
Metric-AS som säljingenjör och sålde deras instrument i hela Norge.
En del andra mindre industrier och importörer av mätinstrument var också
våra kunder, men minnet sviker lite på den punkten. Jag kommer ihåg att
vi ”servade” en del mätinstrument för pappersindustrin i Norge.
Inga
oljekunder
Men den största kunden i Norge kom vi aldrig i god kontakt med, nämligen
oljeindustrin. Där vimlar av både analoga och digitala instrument för
kontroll av mekaniska och elektriska/elektroniska storheter. Det hade
och har VERITAS monopol på. Det vet jag, för jag besökte Plattform A på
Nordsjön när jag skulle demonstrera mörkerkameror, som vi på Norsk
Marconi sålde till ”brannforsvaret” i Norge.
Inga
flygbolag
Andra potentialer som aldrig kom till oss var t.ex. SAS och Braatens
SAFE, de två största flygbolagen i Norge. SAS hade huvudservice, på den
tiden, av alla DC-9:or utanför Oslo. Och Braatens SAFE, med huvudbas i
Stavanger, skötte all service. De hade en stor instrumentpark precis som
SAS. Likaså Helikopterservice hade en hel armada av helikoptrar för
operationer på oljeplattformar i Nordsjön.
Den civila stora marina delen av Norge hörde vi aldrig av.
Dom är ju efter Japan den största fartygsnationen i världen.
Slutet
för FFV-AS
Att hela vår FFV-AS historia i Oslo till slut blev "goodnight" hade väl
att göra med att det ”klickade” en hel del med MARKNADSFÖRINGEN. Men det
är en annan del av historien. Men som jag nämnde tidigare, också mycket
pga. den ”väldigt naiva” synen på kvalitet i Norsk industri på den
tiden.
För mig personligen så slutade FFV-eran med att jag började som
säljingenjör på MARCONI INSTRUMENT i Oslo i 6 år.
Där var det en hektiskt anda och massor av resor runt hela Norge,
speciellt då introduktionen av mobiler blev aktuellt. Min första ”nalle”
vägde 9,2 kilo !!
Marconi Instrument hade ju den första digitala ”testboxen”
för mobiltelefoner på marknaden. Vi sålde över 300 stycken för 82.000
norska kronor per styck !!!
Senare jobbade jag på Metric AS som säljingenjör med massor av resor
runt Norge. Där small jag till med firmans största kontrakt på
instrument, 2,6 miljoner. Det var instrument från Wavetec i USA för test
av kabel-TV, som Norska Telenor-Avidi köpte.
Till Mexico
Efter en massa problem med bypassoperationer mm blev jag sjukpensionär
och det var då vi, (min mexi-fru) och jag, beslöt oss för att flytta
"hem" till Mexico. Men det är en annan historia.
Solvarma hälsningar från, "han som flyttade västerut".
Mats Brewitz
Cuautitlan 649
Col. Chapalita
45040 GUADALAJARA Jalisco
MEXICO
Tel.0052 33031230456
|