Minnen från Centrala Flygverkstadens i Arboga
lärlingsskola
Nedtecknade av
Torsten Karlsson.

Var efternamnet Wallin? På krögarparet som drev mässen vid dåvarande Centrala
Flygverkstaden i Arboga i slutet av 1940-talet och början av 50-talet. Jag minns
en lördagskväll på hösten 1950 då paret bjöd in personal och inneboende elever
från KFUM:s elevhem på Ekbacken till fest med underhållning på mässen. Antalet
elever varierade på den tiden mellan tjugofem och trettio. Vi bjöds på mat och
dryck och efter maten uppträdde den i Arboga boende artisten Abdulla. En del av
hans show bestod i att han genom att spänna sina muskler sprängde kedjor som
lindats runt hans överarmar eller bröstkorg. På oss storögt stirrande tonåringar
gjorde hans prestationer stort intryck. Vi kunde efter showen se länkformade
avtryck av kedjorna som blåmärken på hans en aning mörkfärgade hy.
Werner Larsson som förutom en tjänst på CVA:s personalkontor även var
föreståndare på elevhemmet var en duktig allsångsledare. Han försummade aldrig
ett tillfälle att spela upp till allsång och kvällen på mässen avslutades
följaktligen med detta. Festen betraktades av oss gäster som lyckad och tacket
till värdfolket var hjärtligt.

Allsång med Werner vid pianot
Jag funderar ibland om allsång i dag skulle fungera som programpunkt på en träff
med tonårskillar men då för tiden sjöng vi ofta och gärna vid alla samkväm på
elevhemmet.
1946 beslöt ledningen för Centrala Flygverkstaden i Arboga (CVA) att starta en
inbyggd lärlingsskola för att trygga tillgången på yrkesutbildad personal. Tre
linjer fanns att välja mellan, flygplansmontör, motormontör och radiomontör.
Tyvärr har jag glömt om det fanns en linje för instrumentmontörer också.
För elever ej bosatta i Arboga startades ett elevhem inrymt i några lägenheter i
Ekbacken. Hemmet drevs av KFUM som hade stor erfarenhet av elevhemsdrift från
Västerås där ett liknande elevhem fanns för elever vid Flygförvaltningen
Verkstadsskola. I Arboga leddes verksamheten av nämnda Werner Larsson som vi
grabbar bedömde väl lämpad för uppgiften. Kök, städning mm styrdes av husmor
Tekla Isaksson med varm hand. Även hon väl lämpad för uppgiften.

Tekla Isaksson
Utbildningen var fyraårig med teori en halvdag i veckan de första två åren.
Matematik, materiallära, ritteknik och modersmål var några av ämnena. All
utbildning i övrigt utgjordes av schemalagd praktik på olika avdelningar såsom
svarvarverkstad, plåtverkstad, motor och apparatprovning, sliprum, filarverkstad
m.fl. På plåtverkstaden fick nitprov avläggas i övrigt stod mest deltagande i
den dagliga produktionen på programmet.
Arbetstiden var fyrtioåtta timmar/vecka med fyra och en halv timme förlagda till
lördagen. För oss "ekbackslärlingar" var lördagens halvtimmeslånga lunchrast i
kortaste laget. Förflyttning ToR CVA och Ekbacken tog ju sin tid. Inga spår av
svält kunde dock skådas medan bordsskicket i vissa fall lämnade en del i övrigt
att önska.
Stämningen på elevhemmet mellan elever resp. elever - personal var alltid god.
Även bemötandet från företaget och arbetsledarna gentemot eleverna var utan
anmärkning. Jag hörde under mina fyra år på skolan aldrig talas om någon
mobbning eller särbehandling av någon elev. Som tidigare nämnts ställde
utomstående ibland upp och sponsrade någon aktivitet på elevhemmet även om ordet
”sponsring” ännu inte var uppfunnet.
Plåtslagare Holger Bergstedt roade oss med sina trollkonster någon gång och vi
hade även besök av Eitel Noll som underhöll med pianospel samt Arboga
Bordtennisklubb med sina då främsta spelare, Nisse Pettersson och Tony Borg, den
sistnämnda ”still going”.
Andra minnesvärda
besök på elevhemmet var Svenne ”Berka” Bergkvist, den tidigare
landslagsmålvakten som kåserade om sin fotbollskarriär samt Elise Ottesen Jensen
som inte pratade fotboll.
Vi hade egna
underhållare också. En dragspelande Lennart Ekström med en kompande gitarrist
Bengt Grundström som trots måttligt stor repertoar ändå åhördes med intresse.
I övrigt tror jag man kan säga att man höll ett diskret vakande öga över oss
från elevhemspersonalens sida. Vi var ju mellan femton och tjugo år vilket
kanske inte är den lättaste tiden i livet att hålla sig från tokigheter. Inga
större övertramp skedde dock även om det naturligtvis fanns incidenter.
De elever som gått två år av FFV lärlingsskolas utbildning i Västerås kunde
välja att göra sina sista två år i Västerås, Arboga eller Linköping. De som
valde Arboga blev förlagda på Ekbacken. Eftersom CVA:s lärlingsskola hade årliga
intag och några kom från Västerås så ökade antalet unga nya grabbar i Arboga
varje höst. Huruvida det möttes med intresse av arbogatöser och motvilja av
arbogakillar förtäljer inte historien.
Som nämnts utgjordes förläggningen av vanliga två eller trerumslägenheter där
varje rum beroende på storlek innehöll två eller tre bäddar. I det rum som
ursprungligen var avsett som matrum fick bara en säng plats. Väggen mellan två
rum hade tagits bort för att skapa en tillräckligt stor matsal. Två motliggande
kök fick fungera som ett men det måste ha varit tungarbetat med en källarnedgång
att passera då man skulle gå från en spis till en annan.
Rekryteringen till skolan skedde bland annat genom annonser i dagspressen. Mina
föräldrar gjorde mig uppmärksam på den och jag tyckte då, fjorton år gammal att
det där att få arbeta med flygmotorer vore häftigt. Det hette inte "häftigt" på
den tiden. Inte ens ordet "tufft" var inne då, vilket ordet "inne" inte heller
var. Jag sände in mina mina betyg och glömde bort det hela. Orsak till glömskan
var mitt arbete som armerarhantlangare samt ett stort intresse för modellflyg
och fångande av storgäddor. Min förvåning var alltså stor då jag kallades till
lämplighetstest i Arboga på försommaren 1950. Tågresa till Arboga, övernattning
på hotellet med samma namn och på morgonen buss till CVA:s mäss där testerna
genomfördes. Det tog hela dagen i anspråk undantagandes lunchrast. Jag undrar än
i dag om jag satte ihop vingarna till en vaccumpump avsedd för motor DB 605, som
var ett av proven, på rätt sätt. Matematik och uppsatsskrivning ingick också i
programmet. 18:05 hemresa och ny glömska.
Så kom någon dag i juli ett brev där jag erbjöds utbildning till motormontör
samt boende på KFUM:s elevhem. Kontroll av vad KFUM stod för lät inte lockande i
en fjortonårings huvud men andra och visare i familjen ansåg att detta var en
garanti för ett tryggt boende för smågrabbar på främmande ort. I ett svarsbrev
bekräftades mitt intresse för erbjudandet.
Avresa från hemorten Norberg på förmiddagen den femte september 1950. Väl i
Arboga skedde inkvarteringen smärtfritt på elevhemmet. Man hade ju stor vana vid
att ungdomar flyttade in och ut. År 1950 anställdes sju elever. Vi fyra som
skulle bo på elevhemmet kom från helt olika delar av Sverige. Arboga berikades
med en gotlänning, en bohuslänning, en vilhelminabo samt en norbergare. De som
bodde på elevhemmet då kom från så vitt skilda platser som Seskarö ,Arne ”Casko”
Keskitalo och Övedskloster, Sven ”Munken” Fajersson.
Antagningsbeviset undertecknades ett par dagar efter det att vi börjat arbeta av
styresman Otto Dahlin och den blivande motormontören. Men med företagets
reservation, de första sex månaderna utgjorde prövotid. I anställningsbeviset
fanns en förtryckt text som skulle användas vid eventuell uppsägning. Jag hade
sparat beviset men kunde inte returnera det då jag avtalspensionerads. CVA
motorverkstad hette då Volvo Aero Support. Att min lön var sjuttiotvå öre i
timmen angavs också. Det blev trettiofyra kronor och femtiosex öre i veckan.
Veckolönen bestämdes av kronoutjämning till jämna femkronor. När skatten var
dragen varierade utgående lönen mellan tjugofem och trettio kronor i veckan.
Varje
torsdagseftermiddag skyndade fru Bohman genom verkstaden med sin stora portfölj
men lönekuvert för att avlämna dem på rätt ställe. Arbetsledarna var strängt
tillhållna att ej börja utdelningen av kuverten innan klockan slagit över till
tolv minuter över fyra. Man påstod att hela flygförvaltningen höll emot visaren
de sista minuterna.
På torsdagarna efter kvällsmålet satt Werner och väntade i ett hörn av matsalen.
Han ville ha betalt för veckans inkvartering. Femkronorsavrundningen gjorde att
min lön vissa veckor inte räckte till veckoavgiften. Ett samtal hem gjorde att
problemet kunde åtgärdas. Som femtonåring har man ju inte så dyra vanor. Då är
man billig i drift. Jag vill minnas att de första åren gick vi mycket sällan på
bio. Flickor då? Jag tror att vi nog var intresserade men det blev väl mest
blickar i smyg.

Teorilektion med Holger Mörk
Förutom de fyra timmar i veckan vi hade teorilektioner hade vi samma
arbetsuppgifter som övriga arbetare. Vi var väl inte så flexibla men där vi
tjänstgjorde var kravet tidsmässigt samma som för de fullbetalda. Kan det vara
det som är lön efter prestation? Nåväl, arbetet var för det mesta roligt och de
flesta arbetskamraterna helt OK. Ingångslönen var ju väldigt låg men en liten
löneförhöjning varje år förbättrade ju sakta situationen. Tiden från
anställningens början till skolstarten tillbringade jag på motoravdelningens
lilla målarverkstad med att handmåla hjälpapparater till motorn som satt i
flygplan B18 och J21A, Daimler Benz DB605 som var en tolvcylindrig kolvmotor av
V-typ. Det var ett omväxlande arbete därför att en del apparater skulle vara
gråa och en del svarta. Översyner av DB motorer utgjorde den huvudsakliga
verkstadsbeläggningen.
Motorn från Pratt o
Whitney, Twin Wasp STWC3 var på utgående som underhållsobjekt. Ett fåtal motorer
till J 26 Mustang fanns också inne för översyn.
Så blev man då så sakta äldre och kraven på nöjen ökade till över samkvämsnivå.
Man cyklade till stan om kvällarna och blev med tiden bekant med ungdomar från
Arboga. Annars höll vi från Ekbacken ofta ihop vid biobesök och så småningom
danskvällar. Att man skulle lära sig dansa var på den tiden en självklarhet. Men
hur skulle man kunna lära sig dansa? Svaret blev an annons i Arboga Tidning.
Danskurs. I en källarlokal i Godtemplarhuset arrangerade två ungdomar
danskurser. Den ene av lärarna spelade för övrigt ishockey i IFK. Han var van
vid närkontakter. Två grammofonskivor fanns. Den ena var The Bells of Saint
Mary, den andra var Glenn Millers storhit In the Mood, för övrigt den enda
melodi jag vet som slutar fyra gånger.
Alla killar som gick
kursen fick betala avgift medan flickornas deltagande var gratis. Vi förstod nog
detta, tjejerna kunde av någon mystisk anledning redan dansa. Kanske skulle de
rentav ha betalt för att låta sig baxas runt till ”Klockorna” av ofta helt
orytmiska och odansanta killar. Här lärde vi oss förutom att dansa också att
lära känna nya tjejer samt även lära att vägen hem till en del av dem var
okristligt lång.
Några lärlingar sökte
sig till IFK eller Arboga Södra för fotbolls- och/eller hockeyspel och någon
till Arboga OK eller andra föreningar i staden.
Dansen på Folkan vintertid och Folkparken sommartid blev nästan ett obligatorium
då man uppnått sjutton-artonårsgränsen. Vintertid spelade ofta kända orkestrar i
rotundan. Samtidigt spelades gammaldans i källaren. Ibland var det utsålt och
lapp på luckan. Några namn att minnas var Big Simon Brehm, Thore Erling, Arne
Domnerus, Hep Cats, Ove Lind, Charlie Norman och Putte Wickman. Staffan Broms
minns jag också men inte i vilken orkester han spelade. En toppkväll var när
Svend Asmussen hade en konsert i biosalongen. Ingen dans till hans toner.
Någon gång blev man
uppbjuden på damernas vilket underförstått innebar att man dansade kvällens
sista dans med tjejen ifråga för att så småningom eskortera damen hem. Eskort
betyder väl skydd emot någonting. Ibland undrade man om inte tjejen behövde
eskortskydd mot eskorten. Men på den tiden och i den åldern gick ju det mesta
mycket oskyldigt till. Folketshusstyrelsen arrangerade danserna och
styrelsemedlemmarna arbetade ideellt som biljettförsäljare, kaffekokare mm under
danskvällarna.
Golfbanan som då låg på Törnberget lockade också till besök. Den förening som i
särklass lockade flest intresserade var Arboga Flygklubb. Att ta A, B och
C-diplom var väldigt populärt. Många fortsatte och tog segelflygcertifikat. Tre
biografer gjorde att utbudet av film var stort. Om man betänker att man lördag
och söndag hade dubbelföreställningar kan man förstå att biopubliken var stor.
Närliggande städer lockade också till besök. I Köping spelades fotboll i en
högre division än i Arboga och på Krillan kördes ibland speedway och även
båtracing på Malmön lockade ibland. Om kassan tillät kunde man i Västerås bese
och höra sådana storheter som Louis Armstrong eller Lionel Hampton. Det var de
två min kassa tillät mig att bese. Radio Luxemburg Live.
Före semestern varje år avslutade en årskull sin utbildning. Några blev kvar i
Arboga, andra sökte sig till någon av de centrala verkstäderna i Västerås eller
Linköping. Några sökte sig till SAAB eller någon annan aktör i flygbranschen.
Åtskilliga sökte anställning på en till uppväxtorten närliggande flottilj. På
femtiotalet fanns det ett tjugotal flygflottiljer i landet och efterfrågan av
både flygförare och underhållspersonal var stor. Genom kontakter på flottiljer
och andra företag i branschen har jag genom åren kunnat se att många före detta
lärlingar har blivit kvar inom sitt verksamhetsområde.
Tyvärr bildades aldrig någon kamratförening bestående av gamla CVA-lärlingar.
Det hade ju varit roligt att med några års mellanrum kunna träffas i Arboga,
gått en rundvandring på området, äta en middag på ett till Ekbacken gränsande
motell. Övernattning hade kunnat ske i elevhemmet som nu är ombyggt till
motellrum. Vid några tillfällen har sådana träffar arrangerats och de har blivit
uppskattade av deltagarna. De elever som gick FFVs skola i Västerås har bildat
en förening med årliga träffar.
Kamratföreningen i Ängelholm vid F10 restaurerade för ett tiotal år sedan ett
flygplan av typ J29 Tunnan till flygbart skick. Motorn sändes till Volvo Aero
Support i Arboga där det fanns folk kvar som tidigare arbetat med motortypen.
Det var roligt att få delta, kunnandet fanns någonstans i bakhuvudet. Att
tillverka slangar för hand hade ingen gjort sedan femtiotalet. Belöningen kom då
vi i luften över Arboga åter fick höra det karakteristiska kompressortjutet.
Många elever stannade
kvar i sitt yrke. Dock inte Assar ”Lappen” Ågren som då underhållet på DB 605
lades ner och ersattes av reamotor RM 2 deklarerade att i all framtid arbeta med
plåtrör inte var hans melodi. Tillbaka i Norrland har han utvecklat andra
talanger och klarat sig bra plåtrören förutan. |