En serviceverkstad för instrumentjustering- och reparation startades i
liten skala i nuvarande brandstationsbyggnadens övre våning. Det var
början till "lnstrumentsektionen", året var 1945.
Verksamheten bestod av deviering av flygplanskompasser, kontroll av
instrument, paneler samt reparation av handkameror.
Ansvarig för
verksamheten var Per Sjölin. Den första instrumentmakaren som anställdes
var Birger Björklund, vilken kom från ASEA Västerås.
Instrumentsektionen startades på våren 1946 och förlades då i berget i
Tu 1 övre våningen. Där inrymdes både verkstad och kontor, tillsammans
med tekniker och kontrollavdelning . Som chef för sektionen blev vid
starten E Linden, som kom från CVM Linköping.
Efter ett år avlöstes han
av Hans Edström som var kontrollchef. Från maj 1957 till juli1978 var E
Westerlund chef för sektionen.
I Tu 1:s södra del låg Aneroid, El- och Urmakarverkstaden där
översyn och reparation av olika typer av flygplansinstrument utfördes.
Denna verksamhet sysselsatte 15 man.
Verksamheten fortsatte fram till 1954, då man omstrukturerade
cv-verkstäderna. Detta medförde att Aneroidinstrument och Urmakeri
flyttades till CVV Västerås.
Den fortsatta verksamheten kom nu att i
huvudsak omfatta El-instrument i flygplan, samt alla typer av
mätinstrument.
Då beslutet om nedläggning av CVV kom år 1969 delades de arbetsuppgifter
som utförts vid CVV upp mellan CVM och CVA. CVA fick då tillbaka
underhåll och översyn av Aneroidinstrument, tryckgivare och
väderleksutrustning.
Av den personal som samtidigt friställdes vid CVV
kom 12 st till Instrumentsektionen.
Maskinavdelningen som låg bredvid Instrumentverkstaden på övre botten
fick år 1961 överlåta större delen av sitt utrymme till
Siemens-fjärrskriftmaskiner som startat verksamheten på nedre plan.
Den
del av Maskinavdelningen som var kvar slogs i början av 70-talet ihop
med El-sektionens Maskinavdelning som låg på nedre plan.
Fjärrskriftverksamheten som skulle sysselsätta fem man hann inte komma i
gång innan det blev aktuellt att flytta arbetet till Telub.
Förflyttningen utfördes i skarven mellan 1962-63.
Den Tekniska
avdelningen var fortfarande kvar på CVA. På det utrymme som blev efter
fjärrskriftverksamhetens flytt till Telub 1963 började översyn och
Reparation av Pivorörsystem och Termoelement samt av olika tryckgivare
och manometrar.
I tunnelns mitt var gyro- och siktesverksamheten förlagd och ett 10-tal
män var verksamma med underhållet. De reflexsikten som förekom i slutet
av 40-talet och en bit in på 50-talet var av NIFE Modell 42 och
Gyrosiktet 48.
År 1957 flyttades gyroinstrumenten till CVM Linköping
medan CVA fick en ökning av översynen på reflexsikten och bombsikten.
På övre plan i tunneln var underhållet av de olika kameratyperna
placerad. Underhållet bestod mest av översyn och reparation.
1953
flyttades verksamheten till nedre planet där Sadelmakeriet och
Snickeriavdelning hade legat före deras utflyttning ur berget.
Kameraverksamhetens utveckling gick fort, arbetsbeläggningen ökade, en
ny verksamhet byggdes upp med bl.a. projektorer, flygfältsbelysning och
markbunden fotoutrustning.
När verksamheten var som störst under
60-talet sysselsattes 12 man .
I slutet av 60-talet försvann flera flygplanstyper och därmed olika
kameratyper. Man ändrade även på kalendertiderna för översyn. Dessa
åtgärder gjorde att arbetsbeläggningen minskade markant.
Efter
sammanslagning av Produktion- och Teknikavdelningarna så överfördes i
samband "E-linutredningen" kameraverksamheten och
Instrumentavdelnlngen i Robotsektionens regi. Den Teknlska personalen
flyttade till förhyrda lokaler ute vid Ekbacken.
Verksamheten pågick oförändrat till aug 1978 då verksamheten flyttade
till sin nuvarande plats i Tu V övre våningen.
Ar 1952-53 kom Styrautomaterna och en ny underhållsverksamhet startades.
Den kom att vara placerad på det utrymme som Instrumentsektionens
gemensamma
Kontrollavdelning hade haft innan den upphörde.
Underhållet utgjordes av de pneumatiska enheter, vilka ingick i
styrautomaten, som var avsedd för robot 315. Det blev en kraftig ökning
av översynsverksamheten då nya robotar och styrautomater kom till CVA.
Som en följd av den ökade verksamheten flyttades hela verksamheten till
tunnelns mitt, där tidigare Sikte, Gyro och Kameraverksamheten varit
placerad.
Den ökade verksamheten medförde rationalisering och som ett
led av denna infördes MTM-metoden vid översyner. Det var den första
avdelningen på CVA som provade på denna ackordsform.
Översynsverksamheten sysselsatte som mest 15 personer.
Skrivet av Inge Wallén i början av 1980-talet
Webbanpassat av Roland Persson
AEF
Kontrollkörning servomotorjigg 1964 |
Kontrollkörning av luftdataenhet 1962 |

Styrautomatverkstaden för underhåll av gyro och servo 1964 |

Kontrollmätning av reflexsikte 1964 |

Kontrollavd, instrumentsekt. Början av år 1950 |

Mätning av objektiv med kolimatorutrustning
Tu 1 nedre 1953 |
|