INNEHÅLL
Karl-Erik Åberg minns
Det började på CVV
Och fortsatte med CVA
Aktuella flygplan
Några chefer på elsektionen
Radioutrustning från Tyskland
Några arbetskamrater på CVA under 50-talet
Gyllene Balken
Värnplikten vid F1 och F2
Vm på begäran av arbetskamraterna
Nya radiostationer
Instrumentservicen
Ekoradion
Etiopien
Överfallet i bergen
Svensktillverkade sjörobotar var extremt hemliga
Särskild robotsektion
Afrika igen
Slutord

Karl-Erik Åberg som ung

J22 |
Berättat av Karl-Erik Åberg för Arboga Elektronikhistoriska Förening
under intervju med Göran Malmsten.
Karl-Erik föddes 1927 i Västerås. Hans farfar var
intresserad av radion och möjligheten att kommunicera trådlöst. Fadern
var även mycket intresserad och reparerade radioapparater. Redan i
skolåldern fick Karl-Erik hjälpa till bl a med att hantera lödkolven på
den vedeldade spisen.
Senast uppdaterad 2008-10-01.
Karl-Erik berättar:
Som 17-åring fick jag anställning på CVV (Centrala
Flyg-verkstaden Västerås).
Förbehållet var att jag ville följa med när radioverkstaden inom kort
skulle flyttas över till en bergverkstad i Arboga. Detta tyckte jag lät
spännande och jag skrev gladeligen på anställningsbeviset.
Den 2 maj 1946 blev det dags att resa till Arboga och
till en början bära arbetsbänkar till den nya verkstadslokalen.
Verksamheten med övrigt flygplansunderhåll hade startat året innan,
1945.
Flygvapnet bestod 1946 av enmotoriga B17,
tvåmotoriga
B18 och den
stora B3. B17 var avsedd som jakt- och lätt bombplan. B17 och B18
tillverkades av SAAB, Linköping.
Även det öppna dubbeldäckade skolplanet SK12 som jag
var mycket nära att trilla ur, strax ovan kyrkan i Arboga, tillverkades
av SAAB. Jag flög med en arbetskompis på låg höjd och spände av
säkerhetsremmen för att kunna ta en bra bild med min enkla lådkamera,
Agfa 6x9. (Det var för övrigt på sommaren 1947, strax innan jag träffade
min kära hustru.) Min kompis gjorde en skarp sväng intill kyrktornet,
varvid vingarna pekade lodrätt och det var ytterst nära att jag föll ur.
Åksjuk blev jag också, men mest p g a gaserna som kom
ut från motorns avgasrrör. Dessa beskrivna flygplan var ej vårt
flygvapens första, men de enda som jag själv har minne utav.
På CVA fick vi underhållet av
J22 och det i
Canada tillverkade skolplanet SK16, som vår egen provflygare Ulf
Dahlkvist gjorde en looping med under en flyguppvisning.
Transportlådorna som SK16 fraktades i från Canada
blev till sommarstugor vid Hällarna, en udde i Hjälmaren. |
|
Barre var högsta chef på elsektionen.
Han kom från CVV och vid övergången till CVA blev han genast chef. Han
uppfattades allmänt som en tuff och ganska hård, men rättvis chef – lika
tuff mot alla oavsett deras ställning. Karl-Erik stod på god fot med
Barre, som annars inte var särskilt populär på CVA. Han ville inte att
man skulle måla modellplan på arbetstid!
Efter Barre kom Gussing. Han var
tekniskt kunnig, speciellt inom radarområdet. Gussing var ofta borta pga
radarsjuka. Litet vid sidan om kom han på en idé att tillverka en billig
bandspelare som extra tillbehör till radiogrammofonerna, som var vanliga
på den tiden.
Gussing efterträddes av Sixten Granath,
som var sektionschef en kort tid innan Robert Olsson-Seffer
tog över. Han uppehöll tjänsten fram till sin pensionering.
Min chef på El-sektion, 270, var Robert
Olsson-Seffer. Han var född i Calcutta, där hans far var svensk konsul.
Han anställdes i provrummet för radio på CVV i Västerås och följde med
till bergverkstaden CVA i Arboga i maj 1946. Efter en kort tid blev han
sektionschef för El-sektionen efter Barre och T Gussing som i tur och
ordning slutade på CVA.
Under Seffer fanns Roland Carlsson –
från Motala – anställd som verkmästare (Vm) för verkstadspersonalen. Han
studerade till ingenjör på kvällstid.
Efter inrådan från Roland och påtryckningar från
personalen sökte jag och fick tjänsten som arbetsledare under Roland
1955. Efter något år erhöll jag en tjänst i Etiopiska Flygvapnet, som
jag tackade ja till. Min tanke var, att om jag skulle få ytterligare en
befordran på CVA, kunde det innebära att jag ogärna tog mig ifrån min
trygga anställning på CVA.
Jag återkom till CVA efter tre års tjänstledighet,
varunder Lennart Fransson, på mitt förslag, uppehöll min
tjänst.
Just vid min hemkomst omorganiserades El-sektionen
till fem skilda avdelningar nämligen: Radio-, Radar-, Mätinstrument-,
El- och Robotverkstad, varav jag valde den sistnämnda.
Mina arbetskamrater på radioverkstad 272 bestod av 35
kollektivanställda samt 8 tjänstemän under ledning av Roland Carlsson
och mig.
Om någon särskild kamrat skall nämnas var det
Lennart Ljunggren, som introducerade mig till Etiopiska
Flygvapnet, där vi jobbade tillsamman under tre år. |

Sändare
Fr-1

Sändare Fr-2 |
Radioutrustningen i våra flygplan användes för
kommunikation mellan stridsledning och flygplan, samt även mellan planen
i luften. Apparaturen var till en början tillverkad i Tyskland, men
senare även i Sverige.
Kommunikationen kunde utföras antingen med telegrafi
eller med telefoni med en strupmikrofon om halsen. Flygriktning kunde
även erhållas med en pejlmottagare. Senare köptes överskottsutrustning
från USA. De arbetade vid högre frekvenser och medgav fler kanaler. De
var dessutom kristallstyrda och låg på fasta frekvenser.
Karl-Erik hade som mål att arbeta med alla
apparattyper när han var i provrummet. Han gav sig gärna på även de
besvärligaste apparterna.
De första flygradiostationerna bestod av de
tyskkonstruerade apparaterna
Fr1,
Fr2 och
Fr3. Efter dem
följde de från USA surplusköpta Fr6 och Fr7 och sedan de
svensktillverkade Fr8, Fr9,
Fr12 och
FR13.
Efter min tid på El-sektionen utvecklades underhållet
med apparater av alltmer sofistikerad konstruktion. |

Sändare Fr-3 |
Några var ungkarlar, men de flesta hade familjer med
sig till Arboga. De första, som flyttade in fick bostad i de nybyggda
träbarackerna vid Ekbacken nära flygfältet. Träbarackerna inrymde även
bostad för lärlingar i lärlingsskolan. Dessutom , vid Vasagatan, stod
snart (1946) flerfamiljshus färdigställda för CVA:s behov.
Den trygge dalmasen Lindman, från CVV,
stegade upp till vår högste chef, den omtänksamme styresmannen Otto
Dahlin och ställde frågan: “Var skall jag ställa min bil någonstans?“
Han var ungkarl och hade råd med en DKW tvåtaktare,
ej alltför dyr. Otto svarade helt förvånad: “Det har jag ej tänkt på.
Inte trodde jag att en arbetare hade råd med bil.“
Just så var läget 1946, strax efter världskrigets
slut.
Lindman var sändaramatör med rätt att bygga sändare
för höga uteffekter. Han hade även lyckats få kontakt med USA med en 10
watts sändare på telegrafi. På den tiden var det sport att med minsta
möjliga uteffekt nå så långt som möjligt med hjälp av olika skikt i
jonosfären och vid olika tider på dygnet. Lindman jobbade i provrummet
med flygradiosändaren FR2.
Allan Wreder kom från Köping, där han
haft en radioverkstad och försäljning av radioapparater. Han var duktigt
på felsökning av mottagaren FR2.
Ett litet skämt av Allan: Insamling till Rädda
Barnen? “Det får väl de göra som skrämt dem“, sa Wreder med sin
stillsamma humor.
Alfons Karlsson, från Sundsvall, fick
ett särkilt provrum för pejlmottagaren FRP2. Han reparerade även
radioapparater på sin fritid för att få ihop till en bil.
Erik Sjöberg är värd att minnas. Han
tänkte bli brottare i sin ungdom, men fick polio i sitt ena ben. Han
utförde översyn av pejlramar till FR2 och var kassör i vår fackförening.
Han sågs ofta på stan, alltid leende och med en kamera hängande runt
halsen när han slank in och fick en smörgås på Strandkaféet efter ån.
Han avslutade alltid med en släng humor, då vi hejade på varandra.
Henry Hedberg var tekniker i
provrummet. Han provade mikrofoner med bravur och allsköns övriga
radiotillbehör. Han var med i amatörrevyer när han var ung och hans
glada berättelser drev oss ofta till skratt. Han kom från Dalarna.
Bo Lennart Ljunggren kom från
Härnösand. Han fick allting att fungera, vare sig det gällde
radioapparater eller bilar. Han arbetade i en skärmad trimbur med
mottagare FR2 och även senare med FR7. Hans metod var enkel och
effektiv. Det var bara att prova med rör efter rör tills apparaten
fungerade. Radioröret var oftast den största felkällan innan
transistorerna kom. Därefter kom övrig felsökning och trimning.
Georg Norgren från Alnön arbetade med
mottagare FR7 och senare med sändare för FR7. Han fick öknamnet Bugatti
för sitt sydländska utseendes skull. Han var även en duktig
violinspelare, som han visade på mässen en gång.
Radarparet Alnebrant och Edbom
var experter på radarhöjdmätare. De var båda starka i sin tro. Blev det
någon gång problem slog de gärna upp sin lilla fick-katekes.
Lennart Fransson var frälsningssoldat,
spelade trombon och piano med bravur. Han uppehöll min tjänst under
afrikaåren. När jag lyckligt kommit hem fick han behålla sitt revir.
P O Nilsson får inte glömmas i ett
historikst perspektiv. Han kom som ung grabb från Norrköping och jobbade
med bandspelare och annan elektronik hos oss. Han slutade som Sveriges i
tid räknat längst varande kommunalråd innan han gick i pension. Han var
och är fortfarande mycket omtyckt.
Detta var läget på CVA radioverkstad under 50-talet.
Snart hade alla anställda en egen bil på den kommande stora
bilparkeringen. Radio utökades alltmer med Radar på vår verkstad. Detta
blev tecknet på den snabba tekniska såväl ekonomiska utvecklingen på CVA
i fortsättningen. |
|
Gustav A Johansson, även kallad Balkjohan, för han
arbetade med vingbalkarna. Han blev CVA:s första fackföreningsledare.
Han tyckte att vi skulle ha en ombonad mäss att under
ordnade förhållanden få äta vår mat i. Tidigare hade var och en sin
Unika-box på pakethållaren när vi cyklade till jobbet (eller portfölj om
man var tjänsteman), för medhavda smörgåsar och termos med kaffe.
Balkjohan var den drivande, och snart byggdes Mässen
utanför berget. Källarmästare Wallin med sin fru stod för gröt på
morgonen och varmrätt till lunchen. Det tyckte vi alla kändes bra.
Mässen användes även till Lucia och andra
festligheter. Dessutom delades klockor ut, med middag och tal till de,
som tjänat 30 år i trogen tjänst, varav jag fick en!
Värnplikten inleddes 1947 på F1 i Västerås och
fortsattes på radarskolan vid F2. När Karl-Erik kom tillbaka till CVA
1948, började han i provrummet på flygradioavdelningen med felsökning
och trimning av olika radiostationer.
Roland Carlsson, som var verkstadsingenjör under
Robert Olsson-Seffer, ville ha en verkmästare på verkstaden och erbjöd
Karl-Erik det arbetet. Karl-Erik avböjde dock erbjudandet. Karl-Erik
läste på NKI, vilket var tufft, och kände sig inte kompetent.
När arbetskamraterna fick höra om Karl-Eriks besked i
frågan, gick de samman och försökte få Karl-Erik att ändra sig. Efter
samråd med sin fru accepterade han att bli arbetsledare. Just
arbetskamraternas inställning var ett ljust minne som Karl-Erik ofta
tänker på med glädje och tacksamhet. |
|
Radioutrustningen på 50-talet bestod av från USA
surplusköpta FR7, styrd av fem kristaller för hög frekvensnoggranhet.
Frekvenserna låg mellan 105 och 156 MHz och effekten var ungefär 9 W.
Senare kom svensktillverkade FR8 som var mindre i
storlek. Även dess uteffekt var mindre, 3 W. Effekten räckte ändå gott
till i kommunikationen mellan flygplan och trafikledning.
I rask följd kom mer avancerade sändtagare, både i
frekvens-val och i uteffekt. Samtidigt försvann telegrafinyckeln, som för
många kanske var en plåga. Enbart telefoni med i hjälmen, inbyggd
mikrofon var det som gällde i framtiden. |

Hans Englund |
Vi förstod så småningom, att vi behövde någon som
kontrollerade våra mätinstrument, så att vi fick noggranna värden vid
våra mätningar. Det blev John Wirselius uppgift att sköta detta.
John Wirselius kom till oss från CVV i
Västerås på hösten 1946 för att ombesörja underhåll och kalibrering av
våra känsliga mätinstrument.
Han fick en medhjälpare vid namn Hans Englund
som kom från Stockholm. Nu var de två som skötte våra instrument.
Wirselius var en starkt intresserad radioamatör med rätt att kommunicera
på kortvågsradio.
Efter en tid växte behovet för underhåll av fler
intrument med mer avancerade funktioner. Underhållet utökades att även
omfatta flottiljernas instrument.
Wirselius fick med tiden andra uppgifter med bl a
skakprov av ömtåliga kommunikationsapparater.
Avdelningen för mätinstrument utökades därefter i
snabb takt och Stig Holmkvist blev ansvarig för underhåll
av allla mätinstrument. Lennart Torstenson blev chef för
ett antal ingenjörer, som skulle stå för de tekniska uppgifterna, med
föreskrifter och anvisningar för underhållets utförande. |

Ekoradio ER3b

PS-43 Antenn |
Radio utökades snart med Radar i vårt
underhållsansvar. En ung man kånkade in till oss med ett antal lådor men
inga synliga manöverorgan. "Det här kallas ekoradio" svarade han mig som
var nyfiken. "Jag skall få ett rum hos er för mina apparater."
Hans namn var Lennart Thornström, och
inom kort monterade han upp en
ekoradiostation (ER3b) på fältet invid landningsbanan. Året därpå,
1947, erhöll jag själv utbildning på ER3b vid radarskolan på F2 i
Hägernäs.
(Lennart
Thornströms hågkomster finns publicerade på annan plats på vår
hemsida).
Därefter kom, på kort tid, även annan radarutrustning
till oss i berget. Radar för navigering, höjdhållning, spaning och även
igenkänningsradar för våra egna flygplan.
De första flygradarutrustningarna, som vi ick i
uppdrag att åtgärda, bestod av spaningsradar
PS18,
PS20
och
PS43, Navigeringsradar
PN50, Eldgivningsradar PE46, Höjdradar
PH10 och
PH11 samt igenkänningsradar PI15 och Väderradar PV50 (PV30?) i något
exemplar.
Vårt arbete bestod av modifieringar tillsammans med
tekniska handläggare för respektive apparat.
Markbundna enheter begränsades till MKL940 och MRM8.
De nytillkomna, markbundna apparaterna krävde större
utrymme än vi hade i berget. Av den anledningen tillkom i början en
särskild Radarbarack som uppfördes utanför berget. För dessa
utrustningar tillkom andra verkstadsavdelningar, helt skilda från vår
El-sektion som hade avdelningsnummer 270. Detta gällde även ER3b som jag
själv utbildades på vid F2.
Fortsättningsvis skedde mycket förändringar på CVA
både beträffande underhållsprojekt och personal. |
|
Hösten 1956 reste Karl-Erik till Etiopien. Orsaken
var att han hade en bra anställning och var orolig för att fastna där i
all framtid. Han var ung och ville ut och se sig om i världen. Bo
Ljunggren, en arbetskamrat som senare arbetade i många år på
mätinstrumentservice, hade redan arbetat en tid i Etiopien och ville att
Karl-Erik skulle komma efter. Det handlade om att hjälpa till med
uppbyggnaden av Etiopiens flygvapen.
Ansökningshandlingar sköttes av Svensk Flygtjänst i
Stockholm som ordnade alla formaliteter.
Karl-Erik fick tjänstledigt från CVA för att arbeta i
ett utvecklingsland. Chefen för CVA, Otto Dahlin, skrev på
tjänstledigheten. Otto Dahlin var för övrigt folklig och omtyckt.
På Karl-Eriks förslag, tog Lennart Fransson över
funktionen som verkstadsförman under Karl-Eriks tid i Etiopien. Detta
visade sig fungera så bra, att han fick fortsätta detta arbete även
sedan Karl-Erik återkommit från sin tre år långa utlandstjänst, 1959. |

Minnessten |
På väg till Röda havet på semestern i en folkvagn tog
färden en olycklig vändning för mig och en kamrat. Ett gevärsskott small
till vid en stenblockerad väg och vi hade inte en chans. Min kamrat
Bröderman fick ett lungskott. Jag höll hans hand tills den kallnat.
Efter en lång natts haltande bland Eritreas höga berg, med genomskjutet
lår, nådde jag till en missisonsnärsfamilj, som blev min räddning.
En minnessten har rests över Bengt Bröderman. Den
står nedanför den plats i där mordöverfallet skedde på trettondagen
1958. Den etiopiska polisen står här i givakt framför minnesmärket
|

Robot 04

Karl-Erik Åberg som pensionär |
Under min tid i Etiopien hade underhållet av radio
och radar utökats att omfatta utveckling av våra svensktillverkade
sjörobotar. Jag fick i uppdrag att leda robotutvecklingens verkstadssida
för elektronikapparater. Det var extremt besvärligt för personalen på
grund av den stränga sekretessen. Skilda arbetsrum gällde för varje
apparatenhet. Det tisslades och tasslades. Ingen arbetskamrat skulle
veta vad den andra sysslade med. Teletekniskt ansvarig var Ulf Haglind
med mig som verkstadsansvarig.
Styrservona, som påverkades av våra
elektronikenheter, underhölls på en annan avdelning med Stig
Jäderlund som tekniskt ansvarig.
Robottillverkningen, som krävde stort utrymme,
utfördes på en särskild robotsektion. För att utföra prov av hela
systemet upprättades en särskild plats i skogen intill, av säkerhetsskäl
för den övriga verksamheten på CVA. Dess chef var Arne Rydeborg
och kontrollen sköttes av Sigurd Mattsson.
Senare köptes avancerade robotsystem från både
England och USA.
När myndigheterna beslutade att
underhållet av den engelska roboten Rb365 skulle överföras till Telub i
Växjö blev jag mycket besviken. Jag hade redan erhållit utbildning på
denna robot och dessutom även påbörjat underhållet av den.
Av denna orsak beslöt jag att
återigen söka mig till Afrika.
Efter en veckas studiebesök på
ICAO:s flygskola i Kairo blev det nu
ytterligare två år i tjänst i Nigeria (1970-1972) men under mycket
äventyrliga omständigheter.
Denna gång blev det till en
civil flygskola som hade upprättats av FN-organisationen ICAO för den
civila luftfartens utveckling.
Biafras
självständighetsförklaring ledde till inbördeskrig. I brist på vapen
användes även järnrör i den by jag bodde.
Jag har flera gånger stått
framför soldater med maskingevär i händerna. Visst var jag rädd många
gånger – mycket rädd ibland.
1972
återvände jag till CVA och lugnare förhållanden.
Fortsättningsvis skedde
mycket förändringar på CVA, både beträffande underhållsobjekt och
personal. Men detta får andra berätta om.
Sedan
jag slutat på Elsektionen vid CVA 1976 fortsatte jag med
kvalitetsteknik, och hade Sven Englund på CVM som chef under några år.
Därefter fick jag anställning på kontroll-avdelningen för reservmateriel
(FMV-Resmat) år 1983. Detta medförde besök hos våra militärförband från
F5 i Ljungbyhed till I19 i Boden, F21 i Luleå och ända upp till finska
gränsen i Torneå.
Jag
gick slutligen i pension 1992.
På så vis känns ringen sluten - åtminstone för mig.
P S. Härigenom vill jag medverka till att CVA:s
historia inte glöms bort.
|
|