
Krigsflygfält med B3.or på Gotland, Bunge fältet 1942
Större bild

Flottiljflygplats
Större bild

Lansen under bogsering vid vägbas

J35 Start från vägbas

Fpl 37 under Törebodabågar
Större bild

Klargöring av J35 draken
Större bild |
Pionjärtiden 1909-1939
Under denna tidsperiod bestod flygfälten av öppna gräsytor och
anordnades för att göra start och landning mindre riskfyllda. Endast ett
fåtal iordningställdes
Beredskapstiden 1939-1945
Under slutet av 1930-talet visade det sig att krigsflygplatser måste
byggas ut redan i fredstid. Därmed förhindra att flygvapnet skulle
bli utslaget i ett tidigt skede, genom fientliga flyganfall.
Nybyggnad av krigsflygplatser och utbyggnad av flottiljflygplatser och
civila flygplatser prioriterades och en ny organisation bildades där
landet indelades i flygbasområden (flybo), där ett antal flygflottiljer
och basgrupper ingick. Vidare fick arméns lokalförsvarsförband till
uppgift att sätta upp flygfältsplutoner vid flygvapnets krigsflygbaser.
Under beredskapstiden byggdes 39 krigsflygfält och befintliga militära
och civila flygplatser förbättrades.
BAS 60 1950-1970
Flygbassystemet Bas 60 utvecklades och infördes under 1950-talet för att
möta kalla krigets krav och teknikutveckling.
Vid ett antal flottiljer/baser med jaktförband byggdes berghangarer. I
övrigt byggdes permanent belagda start- och landningsbanor, ca 2000 m
långa.
En basbataljon organiserades för att bemanna varje ordinarie
krigsflygbas, O-bas. Basområdet utökades till några kvadratmil
och flygbasens olika funktioner grupperades med stor spridning inom
detta område.
För ledning av verksamheten uppfördes några kilometer från flygfältet en
skyddad kommandocentral, KC.
Flygplanen fick mer spridd placering mellan uppdragen genom att
flygplansplatserna delades upp på tre områden:
-
Framom. Vid rullbanans främre klargöringsområden för
jaktflygplan i högsta startberedskap.
-
Bakom Ett bakre klargöringsområde 1-2 km från flygfältet, där
attack- och spaningsflygplanen klargjordes för uppdrag.
-
UOM 5-10 km från fältet placerades flygplan i ett
uppställningsområde för mer omfattande översyn och reparation eller
som reserv.
En basbataljon organiserades för att bemanna varje Bas 60
ordinarie krigsflygbas, O-bas.
Reservflygbaser, vägbaser inom Bas 60
Behovet av reservflygbaserna uppkom när det visade sig att de ordinarie
baserna var mycket känsliga för bekämpning med kärnvapen.
Vidare bedömdes att vägbaserna lättare skulle kunna hållas hemliga, ända
tills användning i skarpt läge. Förberedelsearbetet och anpassningen av
vägavsnitten skulle göras på ett sådant sätt att vägens karaktär av
flygbas inte röjdes.
Omfattande prov med många krigsflygplantyper visade att de kunde operera
från vägbaser med 12 x 2 000 m banor
Minst en reservvägbas byggdes för respektive Flygbas 60
BAS 90 1970-1990
I samband med att sista Bas 60 driftsattes i slutet på 70-talet
påbörjades en successiv utbyggnad till Bas 90.
Då hade flygplan 37 med motorreversering till stora delar införts i
Flygvapnet. Detta minskade behovet av långa start- och landningsbanor.
Baserna hade en eller flera kortbanor som sidobanor. Flera nya faktorer
krävde en ökning av bassystemets rörlighet.
Utvecklingen av Bas90 innebar en omfattande utbyggnad av
markteleutrustningar på baserna. Detta behandlas under avsnittet
Marktele
Skrivet av: Stig Hertze
Källor:
FHT,
Flygbassystemet Bas 60, Jörgen Rystedt
FHT,
Flygbassystem 90, Jörgen Rystedt
SFF Svenska
flygbaser
Svenska
militära flygplatser Bengt Törnell
Flygvapennytt, ett flertal artiklar
finns här
Senast uppdaterad: 2023-02-24 |