|
/-----------------------------------------------
--|----|----|----|----|----|----|----|----|----|--
1950 1960 1970 1980 1990
|
|
Helikoptern i Försvaret
Fritt från boken "Det
bevingade verket"
|

von Bahrs
autogiro

Bell 47
|
Försvarets första stapplande steg inom rotorbunden flygverksamhet
började med att hyra en av Rolf von Bahrs autogiros under andra
världskriget.
Denna användes för minspaning och kust- och gränsövervakning utefter
västkusten samt i Öresund.
Marinen
var den försvarsgren som först började utnyttja helikoptrar. 1951
träffades ett avtal med Ostermans Aero AB om långsiktig uthyrning av
företagets helikoptrar.
Verksamheten bedrevs till en början med från Ostermans inhyrda Bell 47
och Sikorsky S55 som provades för ubåtsjakt.
Försöksverksamheten ledde fram till inrättande av en
helikopterorganisation 1956 med ett marint helikopterförband på
ostkusten.
Anskaffning av
helikoptrar handlades av dåvarande Marinförvaltningen som, efter
omfattande utredningsarbete, valde Boeing Vertol V44. |

Vertol 44 – HKP1 |
HKP1 - ”Flygande banan"
Totalt
inköptes tio Boeing Vertol V44 samt senare en till som haveriersättning.
Verksamheten bedrevs framgångsrikt, trots ytterst provisoriska
arrangemang, vid den första basen som var förlagd till baracker på
Bromma flygplats. Helikoptrarna drabbades dock av frekventa
motorhaverier, delvis beroende på att stjärnmotorn Curtis-Wright R-1820,
som normalt var på 900 hk hade drivits upp till 1425 hk för Vertol 44.
Dessutom tillverkades den inte längre varför man var hänvisad till
surplusmarknaden för reservdelsförsörjningen.
Motorhaverierna ledde till ett antal spektakulära bärgningar av
helikoptrar i den svenska terrängen med efterföljande transporter till
reparationsbasen i Södertälje. Flera av motorhaverierna inträffade över
vatten och ofta under svåra omständigheter. Tack vare att förvaltningen
vid denna tidpunkt hade fått fram fungerande flottörinstallationer och
en nödlänsinstallation, kunde helikoptrarna hållas flytande, till och
med under flera dygn.
HKP1
utrangerades successivt i början av 70-talet. |

Alouette II – HKP2
|
HKP2 - ärtig fransyska
Den
lätta helikoptern Alouette II, HKP2 blev den första helikoptertyp som
anskaffades för flera försvarsgrenar. Det var också den första med
gasturbin i stället för konventionell kolvmotor. De första fyra, avsedda
för Marinen, levererades 1958 direkt från franska tillverkaren Sud
Aviation (senare Aerospatiale, numera Eurocopter).
Flertalet resterande HKP2, för såväl Marinen som Armén, monterades vid
Kungsängen i Norrköping där SAAB hade sin helikopteravdelning.
Flygvapnet anskaffade 1959 några HKP2 för att användas vid
försöksplatserna i Vidsel och Karlsborg.
Totalt inköptes för de tre försvarsgrenarna 27 st HKP2 under
tidsperioden 1958-63. Flygvapnet använde ett 10-tal HKP2 som lokala
flygräddningshelikoptrar. |

Arméns flygskola

Catalina – TP74 |
Organisation - centralt
och lokalt
Anskaffningsansvaret för helikoptrar till de tre försvars-grenarna
övertogs 1964 av Flygförvaltningen. Samordning skedde genom en
helikopterdelegation med representanter från respektive
försvarsgrensförvaltning.
Inom Armén hade försöksverksamhet med lätta flygplan och helikoptrar
bedrivits åren 1954-56. Dessa försök ledde fram till inrättandet av
Arméns helikopterskola i Boden. Där verksamheten påbörjades i november
1959 med utbildning på HKP2.
För
Flygvapnet hade behovet av en särskild flygräddningsorganisation tidigt
uppmärksammats. En flygräddningsgrupp utrustad med tre amfibieflygplan
av typ Catalina, TP47 inrättades vid F2 Hägernäs, men överflyttades 1958
till F8 Barkarby. Men flygplan har från räddningssynpunkt sina givna
begränsningar och ersättningsbehovet för TP47 började bli aktuellt, för
att inte säga – akut! Så när möjligheterna till allvädersuppträdande med
helikopter ökade, inrättades 1963 en helikoptergrupp på F8.
För att
få en lämplig fördelning av flygräddningsresurserna beslöt CFV 1966 att
fördela framtida tunga helikoptrar till flottiljerna F8, F15, F17 och
F21. Tre helikoptrar vid F8, två vid F15, två vid F17 och tre vid F21.
Försvarets helikopterorganisation och materiel har varit föremål för ett
flertal utredningar:
-
Helikopterutredningen 1958 avseende "lämplig organisation av
helikopterverksamheten inom försvaret i krig och fred".
-
Utredning 1961 angående helikopterverksamheten vid Marinen och
Flygvapnet.
-
1964 - stridsekonomisk värdering av helikopterns användbarhet inom
krigsorganisationen samt analys av helikopters utvecklingstendenser.
-
Helikopterutredningen 1968.
-
ÖB helikopterutredning 1970.
-
Utredning 1971 om gemensam organisation för försvarets tunga
helikoptrar.
|

Agusta-Bell 204 - HKP3A/C

Agusta-Bell 204 – HKP3B

Boeing-Vertol 107 – HKP4A/B
|
HKP3 och HKP4
De
ökande kraven på samordning av helikoptermaterielen, bland annat
beträffande underhållsorganisationen, ledde till gemensamt typval för
försvarsgrenarna vad gällde nya medeltunga och tunga helikoptrar.
Inom detta program anskaffades för Armén och Flygvapnet 22 helikoptrar
av typ Agusta Bell 204B. Arméversionen fick beteckningen HKP3A och
flygvapenversionen HKP3B. Efter viss ombyggnad erhöll arméversionen
slutligen beteckningen HKP3C.
För
Flygvapnet och Marinen anskaffades i en första omgång 13 tunga
helikoptrar av typ Boeing Vertol 107, HKP4A respektive HKP4B.
Marinförvaltningen tecknade kontrakt med såväl Agusta som Boeing i april
1961. Leveranserna av HKP3 skedde under åren 1962-64 med en
tilläggsleverans av tre helikoptrar 1967.
Tillverkningskontroll av HKP4 påbörjades 1962 och leveranserna av
Flygvapnets helikoptrar skedde under 1963. Efter ingående
utvecklingsarbete av ubåtsjaktmateriel och autostabiliseringssystem
levererades Marinens helikoptrar under 1964.
HKP4
kom att utgöra grunden för den svenska flyg- och sjöräddningen.
Flygräddningsberedskapen, FRÄD upprätthölls dygnet runt under nästan
alla årets dagar. |

Agusta Bell 206 – HKP6 |
Fortsatta samordnade köp
Vid
sidan av en mindre anskaffning 1962 av två stycken helkoptrar typ Hughes
269, HKP5 för Armén, som användes för försök, skedde nästa större
helikopteranskaffning av Flygförvaltningen under åren 1968-69.
Detta
rörde anskaffning av totalt 32 Agusta Bell 206, HKP6 som ersättning för
HKP2 i Armén och Marinen.
Ostermans Aero var vid detta anskaffningstillfälle representant för
Agusta och genomförde även de behövliga kompletteringsarbetena på HKP6
för respektive slutkund. |

Kawasaki KV107II – HKP4C
|
Helikopterköp från Japan
Inte
förrän 1970 anslog ÖB medel för fortsatt anskaffning av tunga
helikoptrar.
Typvalet stod denna gång, liksom inför initialanskaffningen av HKP4,
mellan Boeing Vertol 107 och Sikorsky/Westland Sea King. På grund av
underhållstekniska fördelar föll valet även denna gång på Vertol 107,
som dock vid denna tidpunkt endast tillverkades på licens hos Kawasaki
Heavy Industries i Japan.
Detta
är nog en av de mera exotiska anskaffningar som genomförts av svenska
försvaret. Trots de uppenbara kommunikationssvårigheterna genomfördes
denna anskaffning och kontraktet tecknades i maj 1971.
Utvecklings- och provningsarbetet drog ut på tiden, men en helt
tillfredsställande slutprodukt levererades till FMV under 1973.
Leveransen av den första HKP4C från Kawasaki skedde med stor pompa och
ståt och kom även i åtnjutande av officiell religiös välsignelse av
japanska shintopräster före packning och skeppning. Totalt levererades
åtta HKP4C från Kawasaki. |

Schweitzer 300C – HKP5 |
Skolhelikopter
För att minska
kostnaden för helikopterutbildningen, som tidigare utförts med HKP6 och
HKP2, hyrdes hösten 1980 tre helikoptrar av typ Hughes 269C. Försöket
utföll väl och resulterade i att det inledande utbildningsskedet på
flygplan utgick och eleverna istället kunde börja sin utbildning direkt
på helikopter. Detta ledde till beslut om anskaffning av 10
skolhelikoptrar typ Huges 269C, HKP5B med slutleverans i augusti 1982.
Ytterligare 16 helikoptrar beställdes sommaren 1985 hos Schweizer
Aircraft, som övertagit tillverkningen på licens. Leveranser av
Schweizer 300C, som HKP5B nu hette, pågick fram till budgetåret 1987/88.
Dessa 26 HKP5 var avsedda för grundläggande utbildning i Arméns regi och
täckte samtliga försvarsgrenars behov. |

MBB BO105CB – HKP9A

MBB BO105CBS –
HKP9B |
HKP9 - Flygande
pansarnäve och ny flygräddare
Sommaren 1984 skrevs kontrakt med den västtyska firman MBB (Messerschmitt-Bölkow-Blohm)
om leverans av 20 pansarvärnshelikoptrar för Armén – HKP9A.
Helikoptrarna var av typen MBB BOI05CB och försedda med Helitow
vapensystem, som togs fram av SAAB Instruments i samarbete med
amerikanska Emerson. Vapensystemet utprovades i Vidsel hösten 1985 och
pansarvärnshelikoptrarna levererades till Armén under 1987.
Helikoptrarna var försedda med fyra stycken TOW-robotar som även kunde
avfyras i mörker.
Som ersättning för
Flygvapnets HKP2 i lokal flygräddnings-tjänst anskaffades fyra MBB
BOI05CBS, HKP9B. Två stycken levererades i december 1985 till F6 och två
levererades till F7 under våren 1986. Helikoptern kunde vinscha upp två
nödställda och även medföra ytbärgare. Ombord fanns det plats för två
bårar och även IFR-utrustning för flygning i dåligt väder.
Sammanställt av Göran Svanborg AEF
Källor:
·
Det bevingade verket
·
www.avrosys.nu
·
www.nordicrotors.com
Senast
uppdaterad: 2012-02-22
|