Klicka här för att komma till AEF:s Startsida! 


Aktuell Tidsperiod


                 /----------/

--|----|----|----|----|----|----|----|----|----|--
      1950      1960      1970      1980      1990

 

 

Helikopter 1 - HKP1

 

Vertol 44

 

 

HKP1 Vertol 44A

Vertol 44A

 

HKP1 med flottörer

HKP1 med flottörer

 

Hkp1 - Ursprunglig målning
Ursprunglig målning

 

Marinen hade under början av 1950-talet gjort prov med helikoptrar för att upptäcka ubåtar. Proven utföll väl och man beställde tio amerikanska Vertol 44A som fick beteckningen HKP1. De var avsedda att användas för ubåtsjakt och trupptransport. De två första helikoptrarna baserades vid marinens 1:a helikopterdivision vid Berga 1958. Därefter följde leveranser av ytterligare åtta Vertol 44B fram till december 1960. Då hade även en 2:a helikopterdivision tillkommit, förlagd till Säve.

Helikoptrarna drevs av stjärnmotorn Curtis-Wright R-1820, som  var upptrimmad från 900 hk till 1425 hk och försedd med ett fläkthjul för kylning. Motorn drev båda rotorerna via drivaxlar som gjorde dem motroterande.
För att kunna landa på vatten var HKP1 utrustad med flottörinstallationer och nödlänsinstallation.

Vid transport av kustjägare kunde 20 fullt utrustade soldater medföras och för ubåtsjakt fanns sonarutrustning samt anordning för sjunkbombfällning. HKP1 användes dessutom för minsvepning.
 

AvionikFlygradio FR12, radio RA05, Decca-mottagare för hyperbelnavigering, flygradiopejl FRP4, radarhöjdmätare, nödpejl Sarah, sonarutrustning och interfonsystem, .

 

Flygvapnet använde två HKP1 under några år som räddningshelikoptrar i väntan på Boeing Vertol 107.

HKP1 utrangerades successivt i början av 70-talet.

 

Källor:

Skrivet av Göran Svanborg

Senast uppdaterad 2012-05-09