Marinen hade under
början av 1950-talet gjort prov med helikoptrar för att upptäcka ubåtar.
Proven utföll väl och man beställde tio amerikanska Vertol 44A som fick
beteckningen HKP1. De var avsedda att användas för ubåtsjakt och
trupptransport. De två första helikoptrarna baserades vid marinens 1:a
helikopterdivision vid Berga 1958. Därefter följde leveranser av
ytterligare åtta Vertol 44B fram till december 1960. Då hade även en 2:a
helikopterdivision tillkommit, förlagd till Säve.
Helikoptrarna drevs
av stjärnmotorn Curtis-Wright R-1820, som var upptrimmad från 900 hk
till 1425 hk och försedd med ett fläkthjul för kylning. Motorn drev båda
rotorerna via drivaxlar som gjorde dem motroterande.
För att kunna landa på vatten var HKP1 utrustad med
flottörinstallationer och nödlänsinstallation.
Vid transport av
kustjägare kunde 20 fullt utrustade soldater medföras och för ubåtsjakt
fanns sonarutrustning samt anordning för sjunkbombfällning. HKP1
användes dessutom för minsvepning.
Avionik
– Flygradio FR12, radio RA05, Decca-mottagare för hyperbelnavigering,
flygradiopejl FRP4, radarhöjdmätare, nödpejl Sarah, sonarutrustning och
interfonsystem, .
Flygvapnet använde
två HKP1 under några år som räddningshelikoptrar i väntan på Boeing
Vertol 107.
HKP1 utrangerades
successivt i början av 70-talet.
Källa:
Skrivet av Göran
Svanborg
Senast uppdaterad
2023-02-19
|