I november 1958
beställde den svenska marinen åtta helikoptrar av typen Alouette II. De
första fyra tillverkades i Frankrike medan följande fyra monterades på
licens av SAAB i Norrköping. De drevs med gasturbin i stället för
konventionell kolvmotor och fick beteckningen HKP2. Marinen anskaffade
senare ytterligare fem Alouette II. De använde HKP2 för transportuppdrag
samt spanings- och räddningsuppdrag fram till 1985 vid både 1:a och 2:a
helikopterdivisionen.
Flygvapnet hade
totalt elva HKP2. Inom flygvapnet användes denna helikopter främst för
samband, transporter och räddningsuppdrag och var baserade vid
flottiljerna F1, F4, F6, F7, F8, F21 och FC. Helikoptertypen fanns i
tjänst fram till slutet av 1980-talet då de ersattes av HKP9.
Från november 1959
till början av 1961 levererades sammanlagt tolv HKP2 till armén. De
användes för persontransporter, transport av sårade på utvändiga bårar
samt för utläggning av minor. HKP2 hade en lastförmåga på 760 kg. Arméns
helikopterverksamhet organiserades 1959 till helikopterskolan (HkpS) i
Boden. Arméns HKP2 var i aktiv tjänst fram till våren 1969 då de
ersattes av HKP3.
Avionik
– Radio FR8,
flygradiopejl 206, sökmottagare Sarah, arméradio.
Antal i tjänst:
Marinen 13 st., flygvapnet 11 st. och armén 12 st.
Källor:
Skrivet av Göran
Svanborg
Senast uppdaterad 2023-02-19
|