Klicka här för att komma till AEF:s Startsida! 


Aktuell Tidsperiod


            
HKP5A |--------|   HKP5B |--------- 2002

--|----|----|----|----|----|----|----|----|----|--
      1950      1960      1970      1980      1990

 

 

Helikopter 5 - HKP5
 

Hughes 269/300C, Schweizer 300C

 

 

 

Schweizer 300C – HKP5B

Schweizer 300C – HKP5B

 

 

HKP5B - Hughes 300C

HKP5B - Hughes 300C

 

 

HKP5B - Schweizer 300C
HKP5B - Schweizer 300C

HKP5A Hughes 269A

1962 beställdes två exemplar av Hughes 269A av armén för utvärdering inom områden som spaning och eldledning. Den fick beteckningen HKP5A. Efter haverier 1967 och 1971 kom dock dessa att tas ut tjänst.

 

HKP5B Hughes 269C/300C

HKP5B Schweizer 269C/300C

När Arméns Helikopterskola i slutet 1970-talet började söka efter en ersättare till de flygplan och helikoptrar som användes vid den grundläggande flygutbildningen, föll valet på Hughes 269C/300C med plats för två personer.
 
Då Östgöta Arméflygbataljon bildades på Malmen 1985 placerades alla HKP5B där för att nyttjas för grundläggande utbildning av nya helikopterförare. HKP5B kom även att ingå i krigsorganisationen för att uppträda som observations-plattform.
 

1986 köpte Schweizer Aircraft rättigheterna av McDonnell Douglas/Hughes och började tillverka Hughes 300C och den började säljas som Schweizer 300C.
 
Från början av 1980-talet fram till 1987 anskaffade försvaret totalt 26 exemplar av Hughes/Schweizer 269C/300C. De fick beteckningen HKP5B.

 

Avionik – Flygradio, nödsändare.

 

HKP5B var i tjänst mellan 1981 och 2002.

 

Skrivet av Göran Svanborg

Senast uppdaterad 2023-02-19