
Gloster Gladiator RAF

J8 från F8
Större bild
Data och prestanda för J8A |
Längd |
8,4m |
Spännvidd |
9,8m |
Höjd |
3,2m |
Vingyta |
30m² |
Tomvikt |
1 560kg |
Motor |
My S3 |
Motoreffekt |
840hk |
Marschfart |
310km/h |
Landningsfart |
85km/h |
Max fart |
410km/h vid 4500m
höjd |
Max flyghöjd |
10 200m |
Stigförmåga |
11-12m/s |
Beväpning |
4 x ksp 8mm |
Reflexsikte |
m/37 |
|
Historia
Gloster Gladiator utvecklades och finansierades av Gloster
Aircraft Company under 1934 och var anpassat till det brittiska
flygministeriets specifikation F7/30.
Planet tillverkades i en fackverkskonstruktion av stålrör och profiler
av duraluminium som kläddes med duk.
Prototypen flög första gången i september 1934.
Royal Air Force genomförde den operativa
utvärderingen under 1935 och leveranserna till RAF inleddes i juli 1936.
Gloster Gladiator var det sista brittiska
”dubbeldäckade” jaktplanet och deras första jaktplan med en sluten
cockpit.
När den infördes skedde detta i skuggan av den nya generationens
jaktplan, RAF:s Hurricane och Spitfire samt Luftwaffe's Messerschmitt Bf
109.
Svensk Upphandling.
I mitten av 1930 talet sökte Flygvapnet efter ett modernt
jaktflygplan. Vid upphandlingen samlade man in fakta om 37 olika
utländska flygplan, varav 14 var monoplan.
Monoplanen föll bort
eftersom flygstaben ansåg att de var olämpliga vid landningar på de
gräsfält som flygvapnet disponerade.
Valet föll på Gloster Gladiator, som av biplanen ansågs bäst motsvara
flygvapnets behov och fick beteckningen J8.
J8 skulle bli grunden till vår första jaktflottilj, F8 i Barkarby som
enligt 1936 års förvarsbeslut skulle sättas upp för försvaret av
Stockholm.
Ordern kom att delas upp i flera beställningar, eftersom
licenstillverkning i Sverige övervägdes.
En första order tecknades i maj 1936, Totalt levererades 55 flygplan med
två motorvarianter:
J8A med Bristol Mercury IX 37 st
J8B med Bristol Mercury VIII 18 st
Operativ Basering 1937-1943
F1 Hässlö |
1937-1938 |
Utprovning innan F8 var klart |
F8 Barkarby |
1938-1943 |
Ersatta av J9 |
F9 Säve |
1940-1941 |
Ersatta av J11 |
F10 Bulltofta |
1940-1943 |
Ersatta av J20 |
F19 Finland |
1940 |
9 J8 utlånade från F8 |
Avveckling
Den sista kvarvarande J8 i flygvapnet kasserades 1947.
En J8 med F19 märkning finns på
Flygvapenmuseum i Linköping
|