Utprovning av Basradiosystemet och Bas-90 under övning MOSES vid Hagshults flygbas.
Övning ”Moses” genomfördes på prototypbasen den 5-13 september 1984 för ”Basbat-85”. Bilden till höger. C FV, Öv 1 Tore Persson, H M Konungen, Övl Arne Jordbäck
Protypinstallationen och provverksamheten för Bas-90 med förmedlat samband
påbörjades 1981-82 på flygbas Hagshult. Verksamheten kom att pågå under ca två
år med olika alternativa lösningar, som provades vid mindre förbandsövningar.
Koncepten och sambandslösningen fick sitt verkliga elddop under
”Utprovningsövning Moses” vid Hagshultbasen som gav stora erfarenheter inför
kommande utbyggnader av Bas-90. Målsättningen var bl.a. att tillgodose kraven på
förmedlat samband och taktisk kommunikation via Försvarets Telenät (FTN). Under
denna övning skulle också den nya Basradion slutprovas.
Flygplan 37 startar
Bas-radion förmedlade samband mellan många funktioner och här ges exempel på några av dessa som utfördes under övningen.
Att snabbt och säkert få räddningsstyrkan till platsen för sin insats. Släckning av fpl-brand och räddning av instängdpilot som med räddningshelikopter fördes till fältlasarett.
Leda reparationsgrupper ur flygfältsarbetskompaniet till plats för reparation. Under övningen bombades en av banorna. ”Anfallet kom norrifrån, fyra flygplan svepte in över banan på låg höjd och marken skakade av bombträffar. Fem krevader kunde räknas in.”
En relativt ny funktion var Flygbasjägare som bland annat hade som uppgift att bekämpa ”sabotagegrupper” som tog sig in på det stora Bas-90 området. Dessa var försedda med bärbara Bassradiostationer för internt samband och med Markförsvarsledaren. Detta var några exempel på hur Bas-radion skulle användas. Med avseende till radio hade ”CVA” fått i uppdrag att få fram utrustningar för ”Signalspaning” på radion mark-flyg och framförallt på det nya Basradiosystemet. Detta planerades och utfördes under ledning av Ove Nejde från Tes-led O5 och Klas Ronge FMV. En rekognosering hade i god tid före övningen gjorts där en lämplig central plats inom flygbasen hittats och där lämplig strömförsörjning fanns. En plasthydda installerades med radiostationer för flygtrafikledning, basradion och luftvärn. En bandspelare installerades med parallella spår för radiostationerna och en tidregistrering från ”Fröken Ur” för att tidsmässigt kunna koppla samman skedet för de inspelade spåren. Från två tyska företag hade två signalspaningsbilar lånats. Ove Nejde deltog i briefingarna med övningsledningen och kunde till oss andra förmedla övningsinformation, resultat mm, samt se till att vi till vår plats fick förplägnad som frukost, lunch mm. Vi bodde på Värnamo Stadshotell så det gick ingen nöd på oss.
Skrivet av Arne Larsson Senast uppdaterad: 2025-05-08
|