RADARN 101 ÅR
Några reflexioner kring objektet
Text och foto:
K-G Andersson, Luleå
Artikeln är tidigare publicerad i TIFF nummer 4/2005 och bearbetad
av AEF för publicering på hemsidan.
INNEHÅLL
Inledning
Gnistsändare
Började i tält
Köps färdiga
Skräckupplevelser
Ytterst obetydliga
Kontraktsskrivning
Radarn fyllde 100 år
2004 vilket bl.a. Sven Scheiderbauer, då chef för Flygvapenmuseet,
uppmärksammade i Flygvapenmusei Årsbok 2004 under rubriken
”Radarn 100 år – var är gratulanterna?”. Han påpekar att när
bröderna Wright första lyckade motorflygning firade 100 år 2003
uppmärksammades det över hela världen, medan samma jubileum för den
första radarn inte gav samma upphetsning.
Nu får det erkännas att
företeelserna kanske inte ”spelar i samma division” men radarn har –
och spelar fortfarande en stor roll i vårt samhälle genom bl.a. ökad
säkerhet både i sjö- och lufttrafiken.
Även om det är ett
år för sent, men jag har å andra sidan aldrig varit på framkant, så
tar jag av mig hatten och gratulerar.
Jag känner mig dock lite som
golfspelaren som under spelet såg ett begravningståg på vägen
intill. Han avbröt spelet och tog av sig golfkepsen och stod
vördsamt med nerböjt huvud tills tåget passerat. Då sade hans
medspelare ”Det var fint gjort av Dig, kände Du den avlidne? Ja
svarade han – vi var i alla fall gifta i 30 år”.
I detta fall är det
ju ingen begravning men objektet har varit en del av mitt levebröd i
över 50 år vilket kräver vördnad!

Detta är
radarhöjdmätaren AMES 13 ingående i AMES 21, i Sverige betecknad
PH-13. Här med den paraboliska cylinderreflektor som fanns på
stationen vid leveransen till Sverige. Senare fick FOA 3 i uppdrag
att konstruera bättre antenner både till PS-14 och PH-13 för att få
bättre höjdtäckning. Detta arbete utfördes framgångsrikt ute på
Bromma.
Den radar eller
Telemobiloskop som utrustningen då kallades fyller 101 år i år. Det
var en uppfinning av tysken Christian Hülsmeyer och patenterades av
honom 1904 i Tyskland och senare samma år även i England. Denna
första uppfinning var i princip en gnistsändare monterad i en tratt,
vilket gav riktverkan och en mottagare placerad intill.
När utsänd
effekt reflekterades mot ett föremål, exempelvis en passerande båt
och togs emot av mottagaren kunde exempelvis en ringklocka bringas
att ringa. Dock ringde ingen klocka hos varken tyskar eller
engelsmän när det gällde att utnyttja uppfinningen, inte ens när
den presenterades som kollisionsvarnare för fartyg.
Utvecklingen stod
sedan i stort sett still tills magnetronröret såg dagens ljus 1928
och hög mikrovågseffekt kunde alstras. Både Tyskland, England och
USA utvecklade under 1930-talet radarstationer för olika
tillämpningar. Sedan kommer engelsmannen Robert Watson Watt och
rycker till sig epitetet som den moderna radarns fader eftersom han
1935 kunde visa en utrustning som kunde upptäcka och lägesbestämma
flygplan på upp till 12 km avstånd. Hülsmeyers patent låg i
glömskans arkiv.
Efter andra
världskrigets utbrott ökade ansträngningarna ytterligare för att
utvecklingen av radarstationer, men även av motmedel i form av bl.a.
aluminiumremsor och reflektorer som kunde förvilla och förblinda
radarstationerna. I Sverige var radarprincipen tidigt känd men
utvecklingen före och efter kriget av radarsystem doldes av
sekretessen så man försökte själva treva sig fram i radarskuggan.
Bland de första som började experimentera med ekoradio var Torsten
Elmqvist vid Svenska Aktiebolaget Trådlös Telegrafi (SATT), när han
var inkallad som mariningenjör 1939.
För att
effektivisera arbetet med att ta fram en svensk ekoradio beslutades
att utvecklingen skulle samlas i Statens Uppfinnarnämnd (SUN). SUN
hade bildats 1940 med uppgift att utveckla ett system för
”lokalisering, identifiering och avståndsbedömning till flygplan
medelst radiovågor”.
1942 bildades två projektgrupper inom SUN. Den
ena avsåg att ta fram en frekvensmodulerad ekoradio avsedd för
marint bruk, den kallades för FM-gruppen och utrustningarna de tog
fram för marint bruk benämndes ER I och för luftvärnet ER II.
Den
andra gruppen skulle ta fram en pulsmodulerad ekoradio för luft- och
kustbevakning, den kallades följaktligen för pulsgruppen och
framtagen materiel ER III. FM-gruppen började sin verksamhet i tält
men fick så småningom en barack inom Bromma flygfält, troligen ett
stort lyft arbetsmiljömässigt.
Gruppen fick även en relativt bra
start eftersom Sverige hade köpt in en höjdmätare för flygplan från
USA som arbetade med frekvensmodulering. Det var en liten ekoradio
med våglängden 65 cm som man hade tillgång till och även om
uteffekten var ringa kunde man få vissa ekon från byggnader och
flygplan på Bromma.
Ganska snart kunde den första utrustningen
monteras på fartyg för utprovning och i början av 1943 fanns den
första svenskkonstruerade ekoradion i operativ drift på
pansarskeppet Drottning Victoria.

I den engelska
spanings- och jaktstridsledningsradarstationen AMES 21, som inköptes
till Sverige 1950, ingick denna spaningsradar typ AMES 14, den fick
senare den svenska beteckningen PS-14. Fordonet är inte krockskadat
utan var av den ”öppna typ” som bilden visar. Hornantennen byttes
senare ut mot en parabolisk cylinderreflektor.
Den första
svenskkonstruerade pulsradarn uppställdes på Mälsten i Stockholms
skärgård. Denna blev föregångare till kustbevakningsstationen på
Nåttarö som stod klar 1944.
Antennen var imponerande 6x20 meter.
Under 1944 kunde man plötsligt köpa färdiga radarstationer. Från
Tyskland inköptes eldledningsradarn Würtsburg D till luftvärnet. Den
fick följaktligen beteckningen ER IIb.
Vid samma tid fick Sverige
möjlighet att köpa luftbevakningsstationen AMES type 6 Mk III från
England. Dessa stationer betecknades ER IIIb. Till en början
beställdes fem provstationer som på grund av tyskarnas blockad i
Nordsjön inte kunde tas hit per båt utan fick flygas in med det
engelska nattjaktplanet Mosquito, en station per flygplan.
Dessa
flygningar fick ske på hög höjd och med på en av de första
leveranserna var en engelsk radarspecialist, Mr Watts, som skulle
lära svenskarna den nya stationen. När han landade på Bromma var han
halvdöd av kyla och syrebrist för han fick inte plats i kabinen utan
fick tillbringa överflygningen bland lasten i bombutrymmet. Detta
meddelat av flygingenjören och sedermera laboratorn vid FOA Torsten Gussing.
Mr Watts hade fler
skräckupplevelser under sin tid i Sverige och för den eventuelle
läsaren vill jag även förmedla en annan episod nerskriven av Gussing
för ”Historik och erfarenheter Ekoradiostation ER IIIb” en
FHT-publikation (FHT = Försvarets Historiska Telesamlingar).
”Den första
stationen skulle monteras av Mr Watts och mig på Bullerö, en
underbar obebodd liten ö i det yttersta havsbandet söder om
Sandhamn. Tillsammans med Mr Watts, stationsmaterielen samt ett
antal flygsoldater, som skulle sköta stationen, embarkerades en från
marinen rekvirerad civil bogserbåt i Stadsgårdshamnen i Stockholm.
Det var på eftermiddagen en underbar sommardag i juli. Vi styrde ut
genom Skurusundet, Baggensfjärden, Ingaröfjärden och kommo ut på den
stora Nämndöfjärden. Mr Watts och jag satt i solnedgången på
akterdäck och diskuterade livets frågor, då mitt på den vindstilla
fjärden båten började hoppa och skutta med dovt buller från botten.
Plötsligt blev det tvärstopp och båten lade sig på sidan på ett
undervattensgrund med blott 1 m vatten. Mr Watts och jag och större
delen av manskapet lyckades klamra oss fast i båten, medan
radarmaterielen och några flygsoldater hamnade i vattnet mot
relingen.
Mr Watts var dödsförskräckt och ropade hela tiden: ”My
God, I can´t swim.” Inget mera hände dock, vi satt fast på grundet.
Omedelbart började vi alla rädda materielen ur vattnet och föra upp
den på fartygssidan, som var närapå horisontell. Där demonterades
alla apparaterna och saltvattnet torkades noggrant ur dess inre,
tillsammans med en massa ökensand från den Libyska öknen.
Orsaken
till grundstötningen var att den civile kaptenen och styrmannen, som
sett grundet på sjökortet, i upprymt tillstånd livligt diskuterade
huruvida grundet skulle passeras om babord eller styrbord. Under
diskussionerna gick bogserbåten rakt på grundet.
Kaptenen sände
efter grundstötningen styrmannen i land i en jolle för att rekvirera
hjälp från närmaste marinbas. Vid tvåtiden på morgonen strax innan
soluppgången närmade sig ett av marinens fartyg under befäl av en
kommendörkapten.
Det måste ha varit en anslående syn att mitt på den
blanka fjärden se en bogserbåt liggande på sidan nästan över
vattenytan och på dess horisontella bordläggning se en massa folk
sitta och rengöra radarapparater.
Fartyget stoppade ca 20 m från oss
och dess befälhavare begärde rapport om vad som passerat. Vår kapten
svarade omedelbart i megafon med tordönsstämma, som han lärt sig
”Kommendörkaptenen, vi har gått på grund”. Kommendörkaptenen avbröt
honom omedelbart med:”Skrik inte så högt karl”, i den stilla
sommarnatten. ”Ni hörs ju till Stockholm. Jag ser väl att ni har
gått på grund.
För över manskap och materiel hit, så skall jag dra
er av grundet.” Sagt och gjort. Vi hoppade över till fartyget med
materielen. En bogsertross fastgjordes i bogserbåtens bogserkrok
midskepps och fartyget började draga bogserbåten tvärs grundet. Det
var tungt men plötsligen lossnade bogserbåten från grundet, välte
praktiskt taget upp och ned så att skorstenen kom under vattnet.
Väl
på djupt vatten rätade hon dock upp sig och flöt normalt. Ett moln
av ånga kom upp ur skorstenen då havsvattnet träffade den glödande
fyren och släckte densamma.
Vi förde över materielen till
bogserbåten, som togs på släp av fartyget mot Bullerö.
Maskinisten
rakade ut det blöta kolet i fyren, lade in nytt kol och tände på.
Efter en halv timme var ångtrycket uppe och vi kunde fortsätta
färden mot Bullerö för egen maskin. Vi anlände dit tidigt ´på
morgonen”.

Radarhöjdmätare
AN/APN-1 (svensk beteckning PH-10/A) med instrument och
”cigarrantenner”. Denna typ av höjdmätare anskaffades tidigt på
1940-talet och kan ha varit den utrustning som användes vid de
första radarförsöken på Bromma.
Chefen för
flygvapnet skrev till överbefälhavaren redan i juli 1944, efter
samråd med chefen för marinen, angående lämplig organisation av ER
typ III.
Framförda synpunkter fick gälla som preliminära eftersom
dittills vunna erfarenheter av ER var ”ytterst obetydliga”. Han
ansåg emellertid att ER typ III skulle byggas upp dels inom sådana
områden av landet som då eller i framtiden skulle jaktförsvaras.
Dels sådana kustområden av kustlandet där det var särskilt viktigt
att på stort avstånd till sjöss kunna identifiera fientlig sjöverksamhet.
De jaktförsvarade områdena var i stort sett södra
Götaland, Västkusten – Värmland, Uppland – Södermanland,
norrlandskusten vid Gävle – Söderhamn, Sundsvall och Umeå samt Luleå
– Bodentrakten.
Chefen för marinen ansåg följande områden som
viktiga: Norra Kvarken, farvattnen utanför Stockholms skärgård, och
vattnen mot Fårön samt mellan Öland och södra Gotland, farvattnen
utanför Blekinge skärgård, skånska ost- och sydkusten innefattande
Bornholmsgattet, södra och norra inloppen till Öresund samt utanför
Göteborgs skärgård.
När Försvarets forskningsanstalt (FOA) bildades
1945 fick FOA 3 ta över telekommunikationsutvecklingen och bl.a.
byggnaderna på Bromma från SUN. Vid flygfältet förlades även armé-
och flygförvaltningarnas radarlaboratorier.
På så sätt samlades en
stor del av Sveriges radarutveckling på ett ställe vilket
underlättade arbetet.
Försvaret och FOA hade dock inte riktigt samma
mål med utvecklingen. Försvarsmakten ville så snabbt som möjligt
bygga upp kunskaper om radarmaterielen och operativa system medan
FOA ville bygga upp kompetenser för att själva kunna utveckla
radarsystem anpassade för landets behov.
Till en början fick FOA 3
uppgiften att anpassa de radarsystem som inköpts efter kriget till
svenska förhållanden. Ett exempel på detta var att konstruera en
bättre antenn till AMES 14 (Spaningsradarstation i PJ-21).
Konstruktionen var så lyckad att Flygförvaltningen sedan kunde sälja
licenser för tillverkning av antenner till AMES 21-stationer i
övriga Europa.

Sändardelen av
AN/APN-1 med två små sändarrör typ VT-121.Sändarfrekvens kring 450
MHz, frekvensmodulerad. Frekvensvariationen åstadkommes genom att en
vridkondensator i sändarens slutsteg vreds runt av en motor.
Uteffekten 0,1 W.
Behovet av
ekoradiostationer för luftbevakning och jaktstridsledning angavs av
ÖB i ett program 1948.
För luftbevakning behövdes 20 högspaningsstationer, 30 lågspaningsstationer samt 20
höjdmätningsstationer.
För jaktstridsledning 25 stationer och för
flygsäkerhetstjänst 15. Då fanns inom landet 20 äldre stationer (ER IIIb) och Flygförvaltningen hade uppmanats att undersöka
möjligheterna att köpa fler och modernare radarstationer.
Av de s.k. högspaningsstationerna hade en svensk variant av den amerikanska
AN/TPS-1 A kontrakterats, den som senare blev PS-41/T.
Av lågspanings och höjdmätningsstationerna hade den engelska AMES 21
befunnits lämplig och skulle kontrakteras – blev sedan PJ-21.
(Enligt senare definitioner borde hög- respektive lågspaning skiftas
mellan de båda typerna.)
För att få en snabbare ersättning och
komplettering av radarstationerna sändes generalmajor Söderberg och
överstelöjtnant Cervell till England för att försöka få köpa AMES 21
som surplus, vilket till viss del lyckades.
När representanter för
Marconi kom till Stockholm för kontraktsskrivningen med
flygförvaltningen (FF) för AMES 21 samt en station benämnd typ 293
visade sig att à-priset för stationerna var betydligt högre än de
förut under hand erhållna priserna avbröt FF förhandlingarna i syfte
att få ner priset.
Marconi försökte sig på en kupp och vände sig
till Arméförvaltningen, som hade orienterats om förhandlingen, och
utbjöd de stationer typ 293 som diskuterats med FF.
Arméförvaltningen förklarade sig villig att köpa hela partiet om 50
stationer och begärde utan samråd med FF en offert på detta.
Avsikten var att bygga om stationerna till spaningsradar för
Luftvärnet. Efter en viss kalabalik enades man om att köpa in
partiet för arméns och flygvapnets räkning och att ÖB skulle besluta
om fördelningen mellan de två vapengrenarna.
Ja all vår början
var svår, men utvecklingen fortsätter och stationerna blir mer och
mer sofistikerade och numera kan en och samma radarstation både ange
riktning, avstånd och höjd, skilja vän från fiende och minska
inverkan av störningar.
Stora ansträngningar görs å andra sidan på
att undvika radarupptäckt. Genom lämpligt val av materiel och
utformning har de s.k. stealth-konstruktionerna smugit sig in på
scenen.
Även Sverige har släppt en och annan smygare på fartygssidan
och fler kommer.
Nu återstår att
konstruera maskiner vars utstrålning ligger utanför det synliga och
hörbara området så är man helt säker på att inte uppmärksammas, dvs.
man blir som en pensionär.