Utvecklingen av TLF-kärran beställdes 6
september 1961 och leveranserna påbörjades några år senare. Den var i
operativ drift under mer än 40 år och under denna tid utbyttes och
modifierades de flesta av utrustningarna. Denna beskrivning innehåller
därför bara några exempel på ingående utrustningar.
KPL-bilen som togs fram i mitten av 50-talet började att bli otidsenlig
och när Bas-60 projekterades togs beslut om den skulle ersättas av en
TLF-kärra. TLF var förkortningen på ”Trafik Ledare Fält”. Trafikledaren
(TL) vid Bas-60 var placerad under jord i en kommandocentral (Kc) på ett
säkert avstånd från banan. Stril-60/Bas-60 medförde att jaktflygplan
stod i högsta beredskap vid flygbasen och kunde starta på startorder
från Lfc och med styrdata ledas mot fientliga mål. Därför behövdes en
TLF som kunde meddela TL om hinder fanns på banan för att stoppa
starten.
Ett
tekniskt underlag vid framtagning av prototyp angav att TLF-kärran
skulle bestyckas med:
-
Två manöverplatser
med Expeditionspanel RK-01, Manöverenhet Fmr-7, 2 st Fmr-16.
-
Radiostation Fmr-7
-
Två kanaler RK-01
-
Basradio Fmr-12 B
-
Pejl Fmrp-7
-
Telefonutrustning
-
Manöverutrustning
för banbelysning och utrullningshinder
-
Plats för
värnpliktigt väderbiträde vars uppgift var att med hjälp av
vindmätare, lufttrycksmätare, termometer samt kikare lämna underlag
till meteorologen på flygbasens stabsplats om den aktuella
vädersituationen runt flygfältet.
-
Molnhöjdmätare som
bestod av en sändare med en ljusstark lampa, som via en lins belyste
undersidan på molnen.
-
När KC inte var bemannat fanns
möjlighet att manövrera all nödvändig utrustning
Den
22/9 1961 beställdes ”Utveckling av rörlig radioanläggning” och beslut
om serieanskaffning av TLF-kärror togs av Fs/Op den 19/1 1962. Under
1964 beställdes 61 st. TLF-kärror för Huvudbaser från firma
Plåtprodukter.
Radiomässigt beställdes 122 st. ”Radiolådor” (som senare fick
benämningen TMR-16) från SRT av vilka 61 st. skulle finnas i TLF vid
huvudbas och 61 st. för TLF vid reservbaser. Radiolådorna skulle
innehålla 3 st. Sändtagare Fr 16 som tillverkats av AGA som flygradio
men som av tekniska skäl inte kunde användas för sitt ändamål utan fick
bli markradiostationer.
KFF/Radiobyrån hade 1957 beställt utveckling av ett radiosystem för
marksambandet för Bas -60 som benämndes Markradiosystem Fmr-12. I detta
system ingick en portabel radioutrustning Fmr-12B som placerades i TLF
för dess behov av marksamband.
Den äldre manöverutrustningen för radio (Expeditionspanel) som ingick i
Tmr-16 hade tekniskt blivit föråldrad och dess motsvarighet i det fasta
radiosystemet blivit utbytt. Tmr-16, som utvecklats 1963 visade även den
åldringstendenser och beslut togs 1977 om ersätta utrustningen. En ny
teknisk modern radiomanöverenhet benämnd RAME utvecklades av Bofors
Aerotronics och infördes i samtliga TLF-kärror. 1980 beställdes från
Becker Flugfunkwerk i Tyskland en ny radio, Ra-706, som ersatte Fr-16.
Fr-16 hade 50 KHz kanalseparation som inte fyllde
Luftfartsmyndigheternas krav. Det första basradiosystemet ersattes under
80-talet med ett nytt radiosystem som för radion i TLF-kärran innebar
att en ny radioantenn anskaffades från Allgon. Det var en stackad antenn
med basradioantenn på toppen och en VHF-antenn under. Se bild tv. De nya
radiosystemen började att installeras i TLF-kärrorna under slutet
80-talet.
Den första pejlen som ingick i TLF-kärrorna var Markradiopejl Fmrp-7.
Den hade under mitten av 50-talet köpts in för att ersätta Fmrp-V. Under
80-talet ersattes Fmrp-7 av markradiopejl Fmrp-11.
TLF-kärran var en stor arbetsuppgift för CVA. För kärran var CVA
Huvudverkstad med Arne Wanberg, Markradiodetaljen, som teknisk
handläggare. Han utförde leveranskontrollen på kärrorna och tillbringade
mycket tid under flera år hos tillverkaren Plåtprodukter.
CVA
var även huvudverkstad för radio- och pejlutrustningarna och förutom
uppgifterna som verkstad och tekniskt underhållsstöd deltog CVA tekniskt
stöd åt KFF/FMV vid upphandling, leveranskontroller och driftsättningar.
Skrivet av Arne Larsson
Senast uppdaterad: 2025-02-18 |