Klicka här för att komma till AEF:s Startsida! 

 

Operativ Tidsperiod  

 

 

Tmr-13/14 (Plasthyddor)
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Installation av plasthyddor vid CVA

 

 

 

Tore Karlsson installerar radio i en Tmr-13

 

 

 

 

 

 

 

Radiosändare i Tmr-14

 

 

 

 

 

 

Tmr-14

 

 

 

 

 

 

Jordplanantenner på trämast

 

 

 

 

Robot 68 kärra

 

 

Robot 68 kärra med plasthydda

 

 

 

 

 

 

 

Helikoptertransport

Inom flygvapnet användes olika typer av materiel skydd för bl.a.  radio-, radiolänk-, radarutrustningar. Det var trähus och mobila anläggningar (Tmr). En ny typ behövde tas fram för att möta de krav som uppkommit. Uppdraget lades på Sven-Ewert Sörelius KFF.

 

Radioutrustningarna vid flygvapnets krigsflygplatser utgjordes av de mobila enheterna Tmr-VIII, Tmr-IX och KPL bilar. De tillhörde flottiljerna och följde divisionerna till krigsflygfältena vid övningar mm.

 

Sven-Ewert Sörelius, f.d. CVA sedan KFF/FMV, berättar att framtagningen var hans näst största projekt.

 

”Jag började på 50-talet att anmäla till mina chefer Hugo Larsson och Ove Norell att Tmr-bilarnas hytter läckte och fick tas in vart andra eller tredje år för åtgärder. Radiobilarnas hytter hade plåt utvändigt och masonit invändigt med veckad papp som isolering.

 

Det resulterade i att jag i mitten av 50-talet fick i uppdrag av avdelningschef Hugo Larsson att skaffa något annat. Beredningen började med att jag fick resa till Kanada, USA, England samt Frankrike för att kartlägga marknaden. Jag besökte USA:s Europafilial i Frankrike som låg vid Boulogne skogen i Paris och de hade som krigsbyte från Tyskland kommit över tyskarnas forskning om cellplast.

 

Det skulle säkert gå att skaffa ett lämpligt material som byggelement och cellplast kändes vara åt rätt håll för att bygga materielskydd. Kontakt togs med KTH:s avdelning ”Lätt konstruktion” som fick ett uppdrag att ta fram en styv sandwichkonstruktion. KTH tog fram en kravspecifikation tillsammans med företaget DIAB i Laholm. Modeller togs fram och testades av KTH vilket efter några år började ge resultat.

 

Mobilitet var önskvärt i stället för bergrum. Hyddorna kulle kunna transporteras på landsväg och som hängande last kunna transporteras med helikopter. Hyddornas invändiga höjd bestämdes av diagonalen för de 19” stativ som användes. Som splitterskydd skulle, vid skarpt läge, hyddorna skyddas med tre ton sten och jord. Under c:a 10 år utvecklades hyddkonstruktionen av KTH som gjorde en mängd prover med bland annat fullskaliga utmattningsförsök och tester med detonerande minor. Resultatet efter utveckling och prover blev en hyddkonstruktion av sandwichtyp med cellplast som distansmaterial och en stålkonstruktion som bärande del. Flygstabens krav på helikopterförflyttning ställde stora krav med bland annat utvidgningskoefficienten mellan stål och plast som skapade läckage.

 

Två tillverkare kontaktades och ombads att lämna anbud. Det ena Trelleborgsplasts Ljungbyfabrik som var ett K-företag och det andra var Sundsvallföretaget Centrifugalplast. Cellplasten bestod av två ytskikt och med DIAB cellplast som kärnmaterial.  En provserie om 10 hyddor från vardera företaget beställdes. Vårsolen gjorde att Trelleborgsplasten fick blåsor och det visade sig att rollning av plasten var viktigt för att få ut luften ur plasten som utvidgade sig i solvärmen. Utprovningen visade att Sundsvallsföretagets provserie var bäst och de hade även det lägsta priset (16 000 kr för stor hydda och 11 000 kr för liten hydda) varför de fick seriebeställningen. Över 1000 plasthyddor tillverkades under nästan 20 år (1960-80).

 

De flesta av hyddorna installerades av CVA i Arboga där kontaktpersonerna var Arne Norberg och Bernt Ödman. Som en uppskattning för mitt framgångsrika arbete med plasthyddorna skulle jag få en gratifikation men det visade sig att FMV jurister var emot detta då en chef som har arbetsuppgift i uppdrag inte kan få en gratifikation. När detta framkom tog byrådirektör Ove Norell fram sin portmonnä och gav mig en krona som ett symboliskt erkännande”.

 

För radioutrustningar togs inledningsvis två typer fram, Tmr-13 för mottagarutrustningar och Tmr-14 för sändarutrustningar (Tmr =Transportabel Mark Radio).

 

Tmr-13 innehöll radiomottagare och en manöverplats. Radiomottagarna var enkanalsmottagare av typ RK-01 och mångkanalsmottagren Fmr-7. Manöverutrustningen utgjordes av den 10-kanaliga Expeditionspanelen med talutrustning. Antennerna var av typ ”Jordplan antenn FF-FR 43460” som installerades på en mast bredvid plasthyddan. När Bas-60 började att uppföras under 60-talet installerades mottagare och manöverutrustningarna i KC-Bunkern vilket medförde att Tmr-13 blev reservutrustning för KC.

 

Tmr-14 blev den permanenta sändarplatsen på Bas-60 och placerades på ett avstånd av minst 500 m från KC. Under 60-talet och en tid in på 70-talet bestod radioutrustningen av enkanalsändare RK-01 och mångkanalsändaren Fmr-7. Varje sändare var ansluten till en egen antenn som i flera fall resulterade i en stor antennpark som var installerade på trämaster. Tmr-14 var till större delen permanent och kom ibland att felaktigt kallas för Fmr-14 (som var en sändare i Lopra-systemet)

 

Som splitterskydd skulle, vid skarpt läge, hyddorna skyddas med tre ton sten och jord.

 

Den äldre radioutrustningen började att falla för åldersstrecket och under mitten av 70-talet ersattes radiostationerna RK-01 och Fmr-7 av Radiostation RK-03, ett nytt Bas-radiosystem infördes vars sändare installerades i Tmr-14 och också radiostation Ra-758. I Tmr-14 installerades antennfilter VHF-Multikopplare) för sändarna som medgav att upp till 6 sändare kunde anslutas till en antenn.

 

Plasthyddorna utgjorde dels permanenta anläggningar, dels transportabla anläggningar för uppställning där de tillfälligt behövde ställas upp och dels som reserv för utslagna enheter. Transporten av plasthyddor för de två sistnämnda kategorierna blev en viktig faktor. För Robot 68 hade ett stort antal transportkärror tagits fram som av olika anledningar blivit överblivna. Dessa ansågs som lämpliga för transport av plasthyddor. Men det visade sig att kärrorna var för grunda och kunde fastna på höjder/ojämnheter på skogsvägar som bland annat fanns fram till sändarplatserna för radio.

 

Under framtagningsperioden kom ett krav på att vissa typer av hyddor skulle kunna transporteras och uppställas med hjälp av helikopter.  

 

Över 1000 plasthyddor togs fram. För radioändamål användes plasthyddor, utöver här beskrivna Tmr-13/Tmr-14, även för Tmr-20, Tmr-30, Tmr-40 och för Loprasystemet samt för Radiolänk, Navigationsutrustningar, operatörshyddor för Radar mm. Dessa beskrivs på annan plats.

 

Plasthyddorna fyllde en mycket stor funktion ända tills kravet kom på EMP-skydd och att vissa ”hyddor” skulle grävas ned.

 

För CVA var detta en stor arbetsuppgift med installationer vid CVA, driftsättningar, underhåll och permanent konsulttjänst som kontrollant vid tillverkningen av hyddor vid Centrifugalplast i Sundsvall.

 

Skrivet av Arne Larsson

Senast uppdaterat 2025-02-26

 

Filmen ”Materielskydd av armerad plast” visar tillverkningen av Plasthyddor och utprovningen av dessa. Filmen är 30 minuter lång.