Bakgrund
Från mitten
av 50-talet och fram till början av 70-talet var flottiljer och baser
utrustade med landningsradarfyr PN-521/R.
Trots att PN-521 var mycket driftsäker så krävdes rätt mycket
förebyggande underhåll, både på teleutrustning och radarvagnen, mycket
på grund av att elektronikutrustningen var byggd med 50-talsteknik (elektronrörsbestyckad).
I början på 1970-talet fick svenska Philips i uppdrag att ta fram en
modernare och mindre underhållskrävande variant av DME-systemet,
PN-55/F. Funktionsmässigt är den exakt lik sin föregångare PN-521 men
var helt uppbyggd med halvledare/kretskortteknik för att anpassas till
ue-systemet som medförde att stora, dyra översyner och reparationer på
central verkstad inte längre var nödvändigt. PN-55/F var avsedd att
uppställas på en förutbestämd, utprovad plats.
Fyren består av ett antennsystem, som var underhållsfritt, samt tre
apparatenheter som innehöll erforderlig elektronikutrustning. Till
fyren hör även som separat utrustning en övervaknings-enhet som är
placerad på ett stativ c:a 50 meter framför fyren samt en
fjärrmanöverenhet.
Reservkraften, som består av ett 25-voltsbatteri kan försörja fyren i
minst 30 minuter i en omgivningstemperatur av -20°.
Beträffande funktionsbeskrivning hänvisas till notis om
PN-521/R.
I takt med att PN-55/F infördes togs PN-521/R successivt ur drift.
För detaljerad beskrivning av PN-55/F hänvisas till FHT-dokumentet
Radarfyr PN-55/F.
Dokumentet är i pdf-format och 2,7 MB stort.
Skrivet av Kalle Gardh
Uppdaterad 2009-11-30 |